PENGARUH PENDEKATAN PEMBELAJARAN DAN TINGKAT KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA KELAS V SDN-1 MENTENG KOTA PALANGKA RAYA TAHUN AJARAN 2021/ 2022

Authors

  • Manatap Siringoringo Universitas Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v3i2.10043

Keywords:

Learning Approach, Creative Thinking Ability, Science Learning Outcomes

Abstract

The background of this research is the phenomenon that illustrates that teachers are people who are obliged to create a classroom atmosphere so that learning can be successful. Elementary teachers’ role in general is highly dominant in providing information, while students listen and take notes. Many teachers teach science in a less interesting or boring way, do not master the materials taught, and do not provide opportunities for students to actively participate and develop the skills and attitudes of scientists, with science phenomena that exist in the environment around students. The inquiry approach emphasizes concept discovery and encourages students’ confidence that students have the skills required. Students' activities to search for a solution in a problem-solving process, cannot be separated from its characteristics, namely the basic ability of creative thinking.

This research will reveal the difference between inquiry learning and expository learning, the difference between high and low creative thinking skills, and the relationship between learning approaches and creative thinking skills on science learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abruscanto, Joseph.1996. Teaching children Science A discovery approach Fourth Edition . Allyn and Bacon. Asimon & Schuster Company, Printed in The United Stated States of America.

Amien. 1997. Mengajarkan Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) dengan menggunakan Metode Diskoveri dan Inkuiri. Jakarta : Depdikbud DIKTI P2LPTK.

Ardhana, I Wayan, 1987. Bacaan Pilihan dalam Metode Penelitian Pendidikan Jakarta : Depdikbud Dirjen DIKTI P2LPT.

Darmojo, Hendro & Kaligis. Jenny R,E. 1992. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam ( IPA ) II, Jakarta : Dirjen DIKTI,Proyek Pembinaan Tenaga Kependidikan Depdikbud. Jakarta.

Degeng, I.N.S. 1988. Pengorganisasian Pengajaran Berdasarkan Teori Elaborasi dan pengaruhnya Terhadap Perolehan Belajar Informasi Verbal dan Konsep. Desertasi. Malang: PPS IKIP Malang.

Depdikbud. 1994. Kurikulum IPA SD Tahun 1994 dan Suplemen GBPP IPA SD 1999. Jakarta : Depdikbud.

Gagne, Robert M,. 1988. Essential of Learning for Instruction. New York . Holf,Renihart and Wiston.

Harianto. 2000. Ilmu Pengetahuan Alam ( IPA ) untuk Sekolah Dasar Kelas 5 Jakarta : Erlangga.

Iskandar, Srini M. 1997. Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam ( IPA ). Jakarta Depdikbud Dirjen DIKTI BP3G SD.

Kellough,Richard D, and Patricia L. Roberts. 1994. What Do I Need to Know about the Use of Questioning In A Resource Gide for Elementrary Shool Teaching, New York: Macmillan College Publishing.

Munandar, U. 1995. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta : Depdikbud dan Rineka Cipta.

Munandar, U. 1999. Kreativitas dan Keberhasilan ; Strategi Mewujudkan Potensi Kreatif dan Bakat. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama

Nurhadi . 2003. Pembelajaran kontesktual dan penerapannya dalam KBK . Malang : Universitas Negeri Malang

Pannen, Paulina. dkk. 2001. Konstruktivisme dalam Pembelajaran , Jakarta. PAU untuk meningkatkan pengembangan aktivitas instruksional Dirjen DIKTI Diknas.

Perdana, I. Misnawati. 2021. Evaluasi Pembelajaran

Rinto Alexandro, M. M., Misnawati, M. P., & Wahidin, M. P. (2021). Profesi Keguruan (Menjadi Guru Profesional). Gue.

Rokmana, R., Fitri, E. N., Andini, D. F., Misnawati, M., Nurachmana, A., Ramadhan, I. Y., & Veniaty, S. (2023). Peran Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik di Sekolah Dasar. Journal of Student Research, 1(1), 129-140.

Romadhona, D. P. W., Norliana, N., Resnawati, R., Misnawati, M., Nurachmana, A., Christy, N. A., & Mingvianita, Y. (2023). Implementasi dan Problematika Gerakan Literasi di SD Negeri 2 Palangka. Journal of Student Research, 1(1), 114-128.

Semiawan,Conny R. 1993. Pendekatan Pembelajaran : Acuan Konseptual Pengelolaan Kegiatan Belajar Mengajar di sekolah, Dikti Depdikbud

Soetjipto, B.E. 1997. Penerapan Strategi Pengajaran Inkuiri untuk Meningkatkan CBSA di Sekolah. Jurnal Sumber Belajar, ( 4 ) : 17

Suciati dkk. 2001. Teori Belajar dan Motivasi : PAU untuk meningkatkan aktivitas Instruksional . Jakarta : Dirjen DIKTI Depnas.

Suyanto.1996. Pedoman pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas (PTK).Bagian ke satu. Yokyakarta : IKIP Yokyakarta

Suparno, A.Suhaenah. 1999. Pemanfaatan dan pengembangan sumber belajar pendidikan Dasar. Dirjen DIKTI Proyek Pendidikan Guru Sekolah Dasar Depdikbud.

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Manatap Siringoringo. (2023). PENGARUH PENDEKATAN PEMBELAJARAN DAN TINGKAT KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR IPA PADA KELAS V SDN-1 MENTENG KOTA PALANGKA RAYA TAHUN AJARAN 2021/ 2022. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(2), 413–429. https://doi.org/10.37304/enggang.v3i2.10043