Representasi Relasi Manusia Dan Alam Dalam Cerita Pendek “Asa Dan Hutan Kalimantan” Karya Yosimar Akbar

Authors

  • Aghist Muflihah Zahra Universitas Mulawarman
  • Melinda Febriani Universitas Mulawarman
  • Ian Wahyuni Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i1.12085

Keywords:

Perspective, Representation, Relationship

Abstract

This research uses a type of qualitative research using an ecocritical perspective. This research aims to identify forms of environmental wisdom and ecological criticism in the short story Asa and Hutan Kaimantan using Norman Fairclough's theory of critical discourse analysis, namely, identity, representation and relationships. The data in this research are several texts contained in short stories, while the data source in this research is the primary data source in the form of the short story "Asa and the Kalimantan Forest by Yosimar Akbar. Data collection techniques are carried out using reading and note-taking techniques, while data analysis techniques are carried out through the stages of identification, classification, interpretation and drawing conclusions. The results of the research show that in the short story "Asa and the Kalimantan Forest by Yosimar Akbar, a representation of environmental wisdom was found in the form of a responsible attitude towards nature. Apart from that, in the text of the novel there is also ecological criticism in the form of ecological criticism of individuals who throw away cigarette butts without extinguishing them in the forest environment and of groups of poachers who hunt orangutans.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Darma, Yoce Aliah. 2013. Aanalisis Wacana Kritis. Bandung: Yrama Widya.

Eagleton, Tery. 1983. Literary Theory: An Introduction. London: Basil Blackwell.

Eriyanto. 2001. Analisis Wacana Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta:LkiS

Fauzi, M., & Hermansyah, H. (2021). REPRESENTASI, RELASI, DAN IDENTITAS UNDANG-UNDANG LAUT: KAJIAN EKOLINGUISTIK KRITIS. Jurnal Ilmu Budaya, 17(2), 131-147.

Keraf, A. Sony. 2010. Etika Lingkungan Hidup. Jakarta: PT Kompas Media Nusantara.

Miles, B. Mathew dan Michael Huberman. 1992. Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.

Misnawati, M. (2023). Melintasi Batas-Batas Bahasa Melalui Diplomasi Sastra Dan Budaya: Crossing Language Boundaries Through Literary And Cultural Diplomacy. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 185-193.

.Misnawati, M., Poerwadi, P., Veniaty, S., Nurachmana, A., & Cuesdeyeni, P. (2022). The Indonesian Language Learning Based on Personal Design in Improving the Language Skills for Elementary School Students. MULTICULTURAL EDUCATION, 8(02), 31-39.

Mufarikha, M., & Darihastining, S. (2022, November). Peningkatan Kemampuan Menyimak Cerita Rakyat Pada Siswa Kelas V MI Ghozaliyah Melalui Media Audio. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 2, pp. 30-53).

Munfarida, E. (2014). Analisis Wacana Kritis Dalam Perspektif Norman Fairclough. KOMUNIKA: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 8(1), 1–19.s

Putri, F. A., Nasution, K. Z., Lubis, S. H., & Lubis, F. (2023). ANALISIS PENGGUNAAN MAJAS YANG TERKANDUNG DALAMA CERPEN BERJUDUL “PATAH DAN RASA YANG BERDARAH” KARYA NIAM KHUROTUL ASMA. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 300-306.

Rosita, I., Syahadah, D., Nuryeni, N., Muawanah, H., & Sari, Y. (2022, May). Analisis Wacana Kohesi Gramatikal Referensi Endofora Dalam Sebuah Cerpen “Aku Cinta Ummi Karena Allah” Karya Jenny Ervina. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 179-191).

Salwa, N. (2023). Mengembangkan Bakat Menulis Siswa SMK: Strategi Inovatif untuk Menjadi Penulis Cerpen yang Handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229-244.

Sapriline, S., Mardiana, D., & Simpun, S. (2023). MODEL TERPADU BUKU CERITA RAKYAT, UNGKAPAN DAN PERIBAHASA BERBAHASA DAYAK NGAJU-INDONESIA UNTUK SEKOLAH DASAR. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 201-213.

Saputra, N., Misnawati, M., Muslimah, S., Anwarsani, A., Rahmawati, S., & Salwa, N. (2023). Analisis Gaya Bahasa Dalam Cerita Rakyat Oleh Siswa Kelas X SMAN I Damang Batu Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 33-51.

Sudaryanto. 2015. Metode dan Teknik Analisis Bahasa. Yogyakarta: Duta

Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung:Angkasa

Tohang, V. M., Poerwadi, P., Purwaka, A., Linarto, L., & Misnawati, M. (2023). Campur Kode Dalam Percakapan Komunitas Mahasiswa Di Asrama Lamandau Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Cerpen Siswa SMA Kelas XI. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(1), 153-168.

Tritia, A., Poerwadi, P., Diman, P., Hidayat, N., & Mariani, M. (2022, May). Reduplikasi Bahasa Dayak Ngaju Dalam Cerita-Cerita Tambun dan Bungai Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 27-45).

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Aghist Muflihah Zahra, Melinda Febriani, & Ian Wahyuni. (2023). Representasi Relasi Manusia Dan Alam Dalam Cerita Pendek “Asa Dan Hutan Kalimantan” Karya Yosimar Akbar. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(1), 422–433. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i1.12085