Gangguan Berbicara Rhotacism Pada Anak Remaja (Kajian Psikolinguistik)
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v4i1.12103Keywords:
angkylosia, language disorder, rhotacismAbstract
Researchers found slurred speech disorder (Rhotacism) in adolescents aged 13 and 15 years who have imperfections which have difficulty pronouncing /r/ to become /l/. This study aims to (1) describe Rhotacism's speech disorders, especially phonetic disorders in adolescents and (2) describe the causes of Rhotacism's disorders in adolescents. This study uses a qualitative descriptive research method and uses a case study approach with subjects or informants aged 13 and 15 years named Alden Nandana Ramadhan and Mauli Ibrahim who come from Serang Regency. The results showed that in Alden Nandana Ramadhan there were 6 data that experienced sound changes when pronouncing the letters /r/ to /l/. Meanwhile, in Mauli Ibrahim found 11 data that experienced sound changes when pronouncing the letter /r/ to /l/ and 1 omission of the letter /r/. The causes of Rhotacism speech disorders in children are caused by several factors, namely sufferers have siblings, aunts. Siblings with speech disorders, namely Rhotacism. Rhotacism speech disorders appear when toddlers, children, teenagers and even adults because of factors, namely angklossia (short tongue) which results in an impact on the imperfection of phonemes (sounds) spoken by speakers to speakers
Downloads
References
Apatama, F. K., Perdana, I., Usop, L. S., Purwaka, A., & Misnawati, M. (2023). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Film Imperfect The Series 2 Yang Disutradarai Oleh Naya Anindita. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(1), 230-243.
Arsal, A. F. (2012). Analisis Pedigree Cadel (Studi Kasus Beberapa Kabupaten di Sulawesi Selatan). Jurnal Sainsmat, 2(1).
Asri, T., Irma, C. N., & Wakhyudi, Y. (2021). Gangguan Berbahasa Tokoh Alice Dalam Film Still Alice: Kajian Psikolinguistik. In Prosiding Seminar Nasional Linguistik dan Sastra (SEMANTIKS) (Vol. 3, pp. 784-793).
Edi, E., Usop, L. S., Perdana, I., Elnawati, E., & Oktaviani, S. (2022, May). Campur kode pada novel resign!(2018) karya almira bastari. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 75-89
Gunawan. (2013). Metode Penelitian Kualitatif “Teori&Praktik”. Jakarta : PT. Bumi Aksara.
Hidayanti, L. (2020). Fenomena Gangguan Berbahasa pada Anak Usia 3-6 Tahun dalam Lingkungan Masyarakat di Daerah Cisauk Tangerang. Jurnal Lentera (Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Bahasa Indonesia), 3(1), 203-213.
Istikharoh, I., Nurachmana, A., Usop, L. S., Diman, P., & Veniaty, S. (2023, April). Alih Kode Pada Konten Vlog Dalam Kanal Youtube Turah Parthayana. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 15-30).
Janella, T., Muzzamil, A. R., & Syahrani, A. (2019). Kajian Psikolinguistik Terhadap Gangguan Mekanisme Berbicara (Studi Kasus Raisya dan Athaya). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(9).
Jaelani, E. P., & Triyanto, T. (2020). Analisis Gangguan Mekanisme Berbicara Pada Anak Cadel. Jurnal Salaka: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya Indonesia, 2(2).
Kifriyani, N. A. (2020). Analisis Penderita Gangguan Cadel Pada Kajian Psikolinguistik. Jurnal Konfiks, 7(2), 35-43.
Khairina, D., Nasution, S. Y., & Daulay, M. A. J. (2020). Analisis Gangguan Bahasa Pada Anak Melalui Kajian Psikolinguistik. JURNAL SASINDO (Program Studi Sastra Indonesia FBS UNIMED), 9(2).
Lestari, P. S., & Setiawan, H. (2022). Gangguan Mekanisme Berbicara Pada Anak Usia 4 Tahun: Kajian Psikolinguistik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 9609-9614.
Misnawati, M. (2023). Melintasi Batas-Batas Bahasa Melalui Diplomasi Sastra Dan Budaya: Crossing Language Boundaries Through Literary And Cultural Diplomacy. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 185-193.
Muzaiyanah, M. (2014). Gangguan Berbahasa. Wardah: Jurnal Dakwah dan Kemasyarakatan, 15(1), 59-66.
Matondang, C. E. H. (2019). Analisis gangguan berbicara anak cadel (kajian pada perspektif psikologi dan neurologi). Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 49-59.
Masitoh, M. (2019). Gangguan Bahasa dalam Perkembangan Bicara Anak. Edukasi Lingua Sastra, 17(1), 40-54.
Mardawani. (2020). Praktis Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Deepublish Publisher.
Mawarda, F. (2021). Analisis Gangguan Berbahasa Pada Penderita Cadel (Kajian Psikolinguistik). Lingua, 17(1).
Nadya, N. L., & Kirana, H. (2020). Kontribusi Gangguan Berbahasa Fonem/R/Dalam Pembelajaran Pemerolehan Bahasa. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 18(1), 70-81.
Rizkiani, A. (2021). Metode Terapi Wicara Untuk Gangguan Berbicara Pada Anak dan Dewasa. METAMORFOSIS| Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 14(2), 26-38.
Rizkiani, A., & Darmawani, E. (2022). Keterampilan Berbicara Anak dengan Gangguan Bahasa Ekspresif. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(02), 1-13.
Rachmawati. (2022). Psikolinguistik “Kajian Pembelajaran Bahasa”. Sulawesi: CV. Feniks Muda Sejahtera.
Rabhany, A. T., & Setiawan, H. (2023). Analisis Fisiologis Terhadap Penderita Gangguan Berbicara Cadel pada Usia Dewasa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(7), 60-65.
Sudarwati. (2017). Pengantar Psikolinguistik. Malang: Universitas Brawijaya Press.
Sundoro, B. T., Oktaria, D., & Dewi, R. (2020). Pola Tutur Penderita Cadel Dan Penyebabnya (Kajian Psikolinguistik). Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 3(2), 338-349.
Setiawan, H., Triyadi, S., Herlina, D., Fadilah, A. A. N., Lutfiyana, A., Hayashi, T. E., & Nursakinah, N. (2022). Penerapan Mekanisme Berbicara pada Penderita Disartria Menggunakan Media Audio Visual. Majalah Ilmiah UPI YPTK, 54-59.
Sari, V. M. (2022). Kajian Psikolinguistik Terhadap Gangguan Mekanisme Berbicara pada Anak Usia 7 Tahun. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10563-10569.
Waruwu, T. K. Y., Isninadia, D., Yulianti, H., & Lubis, F. (2023). Alih Kode dan Campur Kode dalam Konten Podcast Cape Mikir With Jebung di Spotify:Kajian Sosiolinguistik. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 115-123.