ANALISIS NILAI MORAL PADA ANTOLOGI CERPEN INSPIRATIF “18 CERITA MENGGUGAH” KARYA RORA RIZKY WANDINI, DKK

Authors

  • dila munthe Universitas Negeri Medan
  • Agnes Endwitri Sihombing

Keywords:

moral values, literary works

Abstract

Moral values ​​in literary works in the form of short stories usually reflect the views of the author concerned about moral values. Learning about morals can be obtained from the literary works we read. The purpose of this study is to reveal and examine the moral values ​​contained in a short story. This research is a document analysis research in the form of literature study. The type of research used in this research is descriptive research. The collected data is analyzed, identified, classified and described. The source of data in this research is a literary document in the form of an anthology of inspirational short stories "18 Uploading Stories" by Rora Rizky Wandini. data collection used in this study refers to the structural approach theory according to Levi-Strauss. The results of the study show that the form of values ​​in this short story includes: the form of moral value has three types, namely the first form of moral value in human relations with God has a variant in the form of praying to God, praying and being grateful, the second is a form of moral value in human relations with oneself has the variant of accepting God's destiny, not easily giving up, hard work, discipline and enthusiasm for learning, while the third form of moral value is human relations with other humans in the form of social care, helping parents and empathy. The data found in this study amounted to 33 data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Damono, Sapardi Djoko. 1984. Sosiologi Sastra Sebuah Pengantar Ringkas. Jakarta: Pembinaan dan Pengembangan Bahan ajar.

Jassin, H.B. (1991). Tifa penyair dan daerahnya. Jakarta: Gunung Agung.

Kosasih, Nandang. (2013). Pembelajaran Quantum dan Optimalisasi Kecerdasan. Bandung: Alfabeta.

Kosasih, E. (2014). Jenis-Jenis Teks. Bandung: Yrama Widya.

Laelasari dan nurlailah.(2006). Kamus Istilah Sastra. Bandung: Nuansa Aulia.

Miles, M.B & Huberman A.M. 1984, Analisis Data Kualitatif. Terjemahan oleh Tjetjep

Misnawati, M. (2023). Melintasi Batas-Batas Bahasa Melalui Diplomasi Sastra Dan Budaya: Crossing Language Boundaries Through Literary And Cultural Diplomacy. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 185-193.

Misnawati, M., Poerwadi, P., Veniaty, S., Nurachmana, A., & Cuesdeyeni, P. (2022). The Indonesian Language Learning Based on Personal Design in Improving the Language Skills for Elementary School Students. MULTICULTURAL EDUCATION, 8(02), 31-39.

Mufarikha, M., & Darihastining, S. (2022, November). Peningkatan Kemampuan Menyimak Cerita Rakyat Pada Siswa Kelas V MI Ghozaliyah Melalui Media Audio. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 2, pp. 30-53).

Nugroho Notosusanto. 1968. Sejarah dan Hankam. Jakarta: Dephankam.

Nurgiyantoro, B. (2005). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Nurgiyantoro, Burhan. (2013). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nurgiyantoro, Burhan. 2015. Teori Pengkajian Fiksi. Cetakan 1X.Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Parera, J. Daniel. 1996. Linguistik Edukasional. Metodologi Pembelajaran Bahasa. Analisis Kontrastis antar Bahasa. Analisis Kesalahan Berbahasa. Jakarta: Erlangga.

Pradopo, R.D. (2003). BeberapaTeori Sastra, Metode Kritik, dan Penerapannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Putri, F. A., Nasution, K. Z., Lubis, S. H., & Lubis, F. (2023). ANALISIS PENGGUNAAN MAJAS YANG TERKANDUNG DALAMA CERPEN BERJUDUL “PATAH DAN RASA YANG BERDARAH” KARYA NIAM KHUROTUL ASMA. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 300-306.

Rohendi Rohidi. 1992. Jakarta : Penerbit Universitas Indonesia

Rosita, I., Syahadah, D., Nuryeni, N., Muawanah, H., & Sari, Y. (2022, May). Analisis Wacana Kohesi Gramatikal Referensi Endofora Dalam Sebuah Cerpen “Aku Cinta Ummi Karena Allah” Karya Jenny Ervina. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 179-191).

Salwa, N. (2023). Mengembangkan Bakat Menulis Siswa SMK: Strategi Inovatif untuk Menjadi Penulis Cerpen yang Handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229-244.

Sapriline, S., Mardiana, D., & Simpun, S. (2023). MODEL TERPADU BUKU CERITA RAKYAT, UNGKAPAN DAN PERIBAHASA BERBAHASA DAYAK NGAJU-INDONESIA UNTUK SEKOLAH DASAR. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 201-213.

Saputra, N., Misnawati, M., Muslimah, S., Anwarsani, A., Rahmawati, S., & Salwa, N. (2023). Analisis Gaya Bahasa Dalam Cerita Rakyat Oleh Siswa Kelas X SMAN I Damang Batu Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 33-51.

Subur. (2015). Pembelajaran Nilai Moral Berbasis Kisah. Yogyakarta: Kalimedia.

Subur, Model Pembelajaran Nilai Moral Berbasis Kisah, Purwokerto: STAIN Press, 2014

Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alphabet.

Tohang, V. M., Poerwadi, P., Purwaka, A., Linarto, L., & Misnawati, M. (2023). Campur Kode Dalam Percakapan Komunitas Mahasiswa Di Asrama Lamandau Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Cerpen Siswa SMA Kelas XI. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(1), 153-168.

Tritia, A., Poerwadi, P., Diman, P., Hidayat, N., & Mariani, M. (2022, May). Reduplikasi Bahasa Dayak Ngaju Dalam Cerita-Cerita Tambun dan Bungai Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 27-45).

Wandini, Rora Rizky dkk. 2019. 18 Cerita Menggugah. Medan: CV. Pusdikra Mitra Jaya.

Wellek, Rene dan Warren Austin. 2014. Teori Kesusastraan. Jakarta: Gramedia.

Wicaksono, A. 2017. Pengkajian Prosa Fiksi (edisi revisi). Yogyakarta: Garudhawaca.

Zuriah, Nurul. 2007. Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan Mengagas platform Pendidikan Budi Pekerti secara Kontekstual dan futuristik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

munthe, dila, & Agnes Endwitri Sihombing. (2023). ANALISIS NILAI MORAL PADA ANTOLOGI CERPEN INSPIRATIF “18 CERITA MENGGUGAH” KARYA RORA RIZKY WANDINI, DKK. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(1), 106–122. Retrieved from https://e-journal.upr.ac.id/index.php/enggang/article/view/12123