Pengaruh Penggunaan Media Digital Sebagai Media Interaktif Pada Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.13298Keywords:
digital media, interactive media, learning motivationAbstract
Digital media is becoming a trend in the world of education. This digital media offer a variety of interesting and varied content. Students can learn through educational games, animated videos, multimedia presentations, interactive applications, and more. This study aims to collect and analyze articles related to the use of digital media as student interactive media. The design used is literature review, articles are collected using search engines such as Google Scholar. The criteria for the articles used are those published in 2019-2023. The results of the study show that digital media, when used optimally, has great potential in increasing students' learning motivation and the quality of education in Indonesia. Motivation comes from individual awareness of the importance of learning and preparing for the future for self-development and improvement. In addition, external factors such as the influence of other people or the surrounding environment can also affect the psychology of the students concerned.
Downloads
References
Astini, N. K. S. (2019, August). Pentingnya literasi teknologi informasi dan komunikasi bagi guru sekolah dasar untuk menyiapkan generasi milenial. In Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya (Vol. 1, No. 1).
Aurora, A. Effendi, H. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran E-Learning terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa di Universitas Negeri Padang. Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional. September 2019.
Cahyani, N. M. S., & Suniasih, N. W. (2022). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Kontekstual pada Materi Jenis-Jenis Usaha dan Kegiatan Ekonomi di Indonesia Muatan IPS Kelas V SD. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 1-11.
Jannah, D. R. N., & Atmojo, I. R. W. (2022). Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1064-1074.
Jediut, M., Sennen, E., & Ameli, C. V. (2021). Manfaat media pembelajaran digital dalam meningkatkan motivasi belajar siswa sd selama pandemi covid-19. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(2), 1-5.
Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan Kemandirian Belajar: Merdeka Belajar Sebagai Kunci Sukses Mahasiswa Jarak Jauh. BADAN PENERBIT STIEPARI PRESS, 1-215.
Hikmawan, T. Sarino, A. 2018. Pemanfaatan Media Pembelajaran berbasis Edmodo Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. Januari 2018.
Irwan. Luthfi, Z. Waldi, A. 2019. Efrektiftas Penggunaan Kahoot! Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan. Februari 2019.
Marlinda, N. L. P. M. (2023). MANFAAT MEDIA DALAM PEMBELAJARAN. Proses Belajar dan Pembelajaran, 233.
Misnawati, M., Asi, N., Anwarsani, A., Rahmawati, S., Rini, I. P., Syahadah, D., ... & Nitiya, R. (2023). Inovasi Metode STAR: Best Practice. Badan Penerbit STIEPARI Press.
Misnawati, Misnawati, Albertus Purwaka, Alifiah Nurachmana, Patrisia Cuesdeyeni, Nirena Ade Christy, Ibnu Yustiya Ramadhan, Syarah Veniaty et al. "BAHASA INDONESIA UNTUK KEPERLUAN AKADEMIK ERA DIGITAL." Yayasan DPI (2024).
Miftah, M. (2022). Strategi Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis TIK. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(3), 237-243.
Muhasin. 2017.Pengaruh Teknologi Digital, Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan. November 2017.
Putri, G. E., Misnawati, M., Syahadah, D., Sari, Y., Ummy, R., & Nurfitria, I. (2023). Pengamalan Nilai Profil Pelajar Pancasila Dalam Proses Pembelajaran Pada Era Digital Di SMPN 6 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 171-190.
Yasa, I. K. D. C. A., Agung, A. A. G., & Simamora, A. H. (2021). Meningkatkan semangat belajar siswa melalui multimedia interaktif pada mata pelajaran IPA. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 104-112.