Upaya Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Dengan Menggunakan Magic Box Berbasis Wayang Sukuraga Di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.13325Keywords:
Responsible Attitude, Magic Box, Sukuraga PuppetAbstract
This study aims to determine the increase in students' responsible attitude by using the Magic Box learning media based on Wayang Sukuraga at SDN 1 Kebon Pedes. The research method used is Classroom Action Research which consists of two cycles. Each cycle begins with the stages of planning, implementing, observing and reflecting. The instruments used were teacher and student observation sheets as well as non-test assessments. The results of the study show that the application of the Magic Box learning media based on wayang sukuraga can increase the attitude of responsibility of students at SDN 1 Kebon Pedes. This can be seen from the results of data processing obtained in cycle 1, as many as 10 students out of 26 total students have an increased attitude of responsibility while the other 16 students do not yet have an attitude of responsibility, so that the percentage of attitudes of responsibility reaches 40% with an average value 67.76. In cycle 2 the results of processing the data obtained were 22 students out of 26 the total number of students had an increased attitude of responsibility with a percentage of 85% and the average value was 76.34
Downloads
References
Alifah, S. D. A., Hastuti, D. N. A. E., & Dayu, D. P. K. (2022). Penerapan media magic box berbasis culture learning untuk meningkatkan hasil belajar pembelajaran tematik Kelas V SDN Ngale 4. 1(1), 579–586.
AMELIA, Y. (2021). Upaya Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Belajar Melalui Konseling Kelompok Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 SUBAH.
Anugrahana, A. (2020). Penerapan Media Sempoa untuk Meningkatkan Kedisiplinan, Ketelitian, dan Tanggung Jawab Mahasiswa Kelas Inovatif Matematika. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 8(1), 89–95.
Apriliyani, W., Tyastuti, D., Rahmasari, L., Syahrial, S., & Noviyanti, S. (2022). Pengunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Siswa di Sekolah Dasar 64/I Muara Bulian. AS-SABIQUN, 4(2), 277–295.
Aviani, N. S., Sutisnawati, A., Nurmeta, I. K., Surtini, A., & Novianti, S. (2022). Peningkatan Sikap Tanggung Jawab Siswa Melalui Model Numbered Heads Together (NHT). Jurnal Basicedu, 6(5), 8641–8651.
Batubara, H. H. (2020). Media pembelajaran efektif. Fatawa Publishing.
darmawan Agus, A. (2020). REAKTUALISASI SENI WAYANG SUKURAGA MELALUI PERANCANGAN POP UP POSTER. JURNAL Dasarrupa: Desain Dan Seni Rupa, 2(2), 41–47.
Fandini, P., Sulatani, S., & Susanto, D. (2018). Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Behavioral Contract Dalam Menumbuhkan Karakter Disiplin Siswa Di Sma Pgri 2 Banjarmasin Tahun Ajaran2017/2018. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 4(1), 13–20.
Fitrianti, I., Handayani, D. E., & Suyitno, Y. (2020). Keefektifan Media Magic Box Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Jaring-Jaring Bangun Ruang Sederhana. Mimbar PGSD Undiksha, 8(2), 323–329.
Hani Subakti, K. H. (2020). Pengaruh Pemberian Reward And Punishment Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. Jurnal Basataka, Vol. 3 No. 2, 106-117.
Huda, M. (2018). Evaluasi usability website stie putra bangsa sebagai media informasi perguruan tinggi. Jurnal Ekonomi Dan Teknik Informatika, 6(2), 9–19.
Irawan, D. C., Rafiq, A., & Utami, F. B. (2021). Media Video Animasi Guna Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 294–301.
Juliana, A. D., Nurasiah, I., & Wardana, A. E. (2020). Peningkatan Keterampilan Bercerita Melalui Media Wayang Sukuraga Berbasis 5 Karakter Di Kelas Tinggi. Attadib: Journal of Elementary Education, 3(2), 192–204.
Kurniawan, H. (2021). Pengantar Praktis Penyusunan Instrumen Penelitian. Deepublish.
Lestari, P. A. (2018). Korelasi antara motivasi belajar dan sikap tanggung jawab dengan hasil belajar IPA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 2(2), 176–181.
Lestari, S. F., & Pratiwi, T. I. (2018). Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Permainan untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Siswa Kelas X-MIA 3 SMA Islam Shafta Surabaya. Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling, 9(1).
Maolia, N., Bramasta, D., & Andriani, A. (2019). Sikap Toleransi Dan Tanggung Jawab Siswa Kelas V SD Negeri 1 Patikraja. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 9(1), 22–29.
Marzuqi, M., Muslich, A., & Aryanto, A. (2020). UPAYA GURU MENUMBUHKAN PERILAKU BERTANGGUNG JAWAB SISWA DALAM BELAJAR DI MI MUHAMMADIYAH 12 NGAMPEL PONOROGO JAWA TIMUR. TARBAWI: Journal on Islamic Education, 1(2), 87–94.
Misnawati, M., Poerwadi, P., Veniaty, S., Nurachmana, A., & Cuesdeyeni, P. (2022). The Indonesian Language Learning Based on Personal Design in Improving the Language Skills for Elementary School Students. MULTICULTURAL EDUCATION, 8(02), 31-39.
Maulana, F. (2022). Sosialisasi Penulisan Karya Tulis Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) kepada Guru-guru SDN 2 Arjasari Kabupaten Tasikmalaya. Joong-Ki: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 120–125.
Meilanda, I., Satinem, S., & Rosalina, E. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA MAGIC BOX DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA SISWA KELAS III SDN 13 LUBUKLINGGAU. Jurnal Perspektif Pendidikan, 16(1), 9–18.
Ningrum, L. P., & Diniaty, A. (2020). Tanggung Jawab Belajar Siswa Dan Pengembangannya Melalui Layanan Bimbingan Konseling. Jurnal Administrasi Pendidikan & Konseling Pendidikan, 1(1), 13–17.
Nugraha, M. P., & Mariana, N. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta didik Pada Pembelajaran Matematika Materi Bangun Datar Melalui Penggunaan Media Magic Box Kelas IV SDN Ujung XIII Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(9).
Nurasiah, I., Arita, A., Zulela, M., & Edwita, E. (2022). ANALISIS PENGGUNAAN APLIKASI WAYANG SUKURAGA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENUMBUHKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 229–237.
Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran di Jenjang SD. CV Jejak (Jejak Publisher).
Nurgiansah, T. H., Pratama, F. F., & Nurchotimah, A. S. I. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Dalam Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 10–23.
Oktaviani, A. (2019). BASIC EDUCATION, 8(6), 588–599.
Patmawati, S. (2018). Penerapan Pendidikan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa di SD Negeri No. 13/1 Muara Bulian. Jurnal Penerapan Pendidikan Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Siswa Di Sd Negeri No. 13/1 Muara Bulian.
Purba, R. A., Rofiki, I., Purba, S., Purba, P. B., Bachtiar, E., Iskandar, A., Febrianty, F., Yanti, Y., Simarmata, J., & Chamidah, D. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Putri, I. P., Nurasiah, I., & Sutisnawati, A. (2022). Media Pop-Up Book Berbasis Wayang Sukuraga: Dimensi Aneka Global dalam Kurikulum Prototipe di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 543–551.
Rinto Alexandro, M. M., Misnawati, M. P., & Wahidin, M. P. (2021). Profesi Keguruan (Menjadi Guru Profesional). Gue.
Rianto, R. (2020). Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3. Indonesian Language Education and Literature, 6(1), 84–92.
Rifai, S. S., Uswatun, D. A., & Nurasiah, I. (2019). Model project based learning (PjBL) untuk meningkatkan sikap tanggung jawab ilmiah peserta didik di kelas tinggi. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 3(2), 127–137.
Sania, L., Disurya, R., & Hera, T. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Magic Box pada Mata Pelajaran Matematika di SD Negeri 17 Rantau Bayur. Indonesian Research Journal on Education, 2(2), 737–744.
Satria, E., & Sari, S. G. (2018). Penggunaan alat peraga dan KIT IPA oleh guru dalam pembelajaran di beberapa Sekolah Dasar di Kecamatan Padang Utara dan Nanggalo Kota Padang. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(2), 1–8.
Sirajuddin, S., & Arsyad, N. (2019). Pengaruh Sikap Pada Pelajaran Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 13–19.
Suwandayani, B. I. (2018). Analisis Perencanaan Pembelajaran Tematik Pada Kurikulum 2013 di SD Negeri Kauman 1 Malang. ELSE (Elementary School Education Journal), Vol. 2 No. 1, 78-88.
Syah, R., & Hermawati, I. (2018). Upaya pencegahan kasus cyberbullying bagi remaja pengguna media sosial di Indonesia. Jurnal Penelitian Kesejahteraan Sosial, 17(2), 131–146.
Syifa, U. Z., Ardianti, S. D., & Masfuah, S. (2022). Analisis Nilai Karakter Tanggung Jawab Anak Dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(2), 568–577.
Trisiana, A. (2020). Penguatan pembelajaran pendidikan kewarganegaraan melalui digitalisasi media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 31–41.
Veryawan, V., Tan, M., & Syarfina, S. (2021). Kegiatan Bermain Kotak Ajaib (Magic Box) Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Sains Anak Usia Dini. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 44–52.
Wahyuni, S., & Kurniawati, T. (2019). Analisis Pelaksanaan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Ekonomi SMA Berakreditasi A Di Kota Solok (Studi Kasus Pada SMA N 4 Solok). Jurnal EcoGen, 2(4), 706–714.
Wati D.S., M. H. (2021). Analisis Peran Guru Dalam Menerapkan Sikap Tanggung Jawab Siswa Pada Pembelajaran PPKN Materi Hak, Kewajiban, dan Tanggung Jawab di Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, Vol. 9 No.4.
Wibowo, N. Z., Lyesmaya, D., & Nurasiah, I. (2022). Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) untuk Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Siswa. Jurnal Basicedu, 6(3), 3792–3800.
Winandika, G., & Aziza, A. N. (2019). Upaya Meningkatkan Kerja Keras dan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IV Pada Materi Gaya Menggunakan Metode Eksperimen. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 1(2).
Yuliana, N., Pratiwi, D. D., & Anwar, S. (2018). Pengembangan media interaktif matematika berbasis macromedia flash. Nabla Dewantara, 3(2), 50–60.