Pembelajaran Memproduksi Teks Eksplanasi Dengan Menggunakan Metode Nature Learning Pada Peserta Didik

Authors

  • Nina Marliani Universitas Pasundan
  • Titin Nurhayatini Universitas Pasundan
  • Meity Suratiningsih Universitas Pasundan

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14444

Keywords:

Writing, Explanatory Text, Nature learning Method

Abstract

This research was conducted because of the low ability of students in writing, one of which is in producing explanatory texts by palying attention to the structure and linguistic rules. Factors that can cause this are the lack of students in imagining and the inffectiveness of the learning methods used by educators. One of the learning methods that can increase students imagination in writing explanatory texts is the nature learning method. This study used a quasi-experimental method with a pretest and final test design and a control group. The results showed that the ability of students increased in learning to produce explanatory texts by paying attention to the structure and linguistic rules. There was an increase in the average pretest score from 46,35 to 87,92 in the experimental class posttest. There is a significant difference between the learning outcomes the learning outcomes of students in the experimental and control class, with the average value of the experimental class posttest of 87,92 while in the control class it is 58,92.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldila, A. (2020). Pengaruh penggunaan metode natural learning terhadap kemampuan menulis puisi pada siswa X SMA AL AZHAR 3 Bandar Lampung tahun pelajaran 2020/2021. Didaktik: Jurnal Ilmiah STKIP Bandar Lampung, 2(17).

Anggi, H., & Harlambang. (2020). Pembelajaran menyajikan data dan informasi dalam bentuk teks eksplanasi dengan memperhatikan struktur dan kaidah kebahasaan menggunakan model picture and picture pada siswa SMP Negeri 2 Lembang 2019/2020. Didaktik: Jurnal FKIP Unpas, 6(12).

Baihaki, I. Efektivitas metode natural learning terhadap kemampuan menulis paragraf deskripsi siswa kelas X SMA Swasta Dharma Budi Sidamanik tahun pelajaran 2011/2012. Didaktik: Jurnal, 3(7).

Bram, B. (2002). Menulis itu mudah. Yogyakarta: Kanisius.

Dhania, E. L. R., Anam, S., & Awalludin, A. (2019). Kemampuan dan kesulitan siswa kelas X SMA Negeri 3 OKU dalam teks eksplanasi. Diksa: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 122-132.

Effendi, S. (2008). Dasar-dasar menulis. Bandung: Alfabeta.

Hawa, M. Efektivitas metode natural learning dalam pembelajaran menulis puisi siswa kelas VII SMP Maulana Malik Ibrahim Bojonegoro tahun ajaran 2019/2020. IKIP PGRI Bojonegoro: Jurnal, 2(12).

Krisdiyanto. (2014). Menulis kreatif untuk siswa. Surabaya: Pena.

Misnawati, M., Asi, Y. E., Anwarsani, A., Muslimah, S., Ummi, U., & Lathifah, N. (2024). Kalimat efektif dalam bahasa Indonesia untuk sukses berkomunikasi. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 245-256.

Misnawati, M., Purwaka, A., Nurachmana, A., Cuesdeyeni, P., Christy, N. A., Ramadhan, I. Y., & Jumadi, J. (2024). Bahasa Indonesia untuk keperluan akademik era digital. Yayasan DPI.

Pradiyono. (2007). Metode mengajar dengan Kurikulum 2013. Yogyakarta: Andi.

Salsabila. Analisis struktur dan kaidah kebahasaan teks eksplanasi siswa kelas XI SMA Negeri 4 Pontianak tahun ajaran 2020/2021. Didaktik: Jurnal, 4(12).

Salwa, N. (2023). Mengembangkan bakat menulis siswa SMK: Strategi inovatif untuk menjadi penulis cerpen yang handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229-244.

Sukirno. (2010). Keterampilan menulis: Pendekatan proses dan produk. Jakarta: Erlangga.

Published

2024-06-28

How to Cite

Nina Marliani, Titin Nurhayatini, & Meity Suratiningsih. (2024). Pembelajaran Memproduksi Teks Eksplanasi Dengan Menggunakan Metode Nature Learning Pada Peserta Didik. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 234–245. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14444