Peran Literasi Budaya dan Kewarganegaraan guna Melestarikan Kebudayaan Nusantara di Era Modernisasi

Authors

  • Faishal Ridho STKIP PGRI, Sumenep
  • Su’aidi Hariyanto STKIP PGRI, Sumenep
  • Sulis Tia Ningsih STKIP PGRI, Sumenep
  • Mas’odi STKIP PGRI, Sumenep

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21337

Keywords:

Cultural and civic literacy, Indonesian culture, Modernization era

Abstract

The progress of the world in the era of modernization over time has a negative effect on the preservation of the Indonesian culture which can damage the preservation of culture and existing cultural values. The development of science and technology followed by the era of modernization that attacks the Indonesian culture has an impact on the people so that they are easily attracted to foreign cultures. By using qualitative research methods followed by literature studies, this explanation was created to explain the position of cultural and citizenship literacy in order to preserve the culture in Indonesia in the era of modernization. This can be applied by implementing cultural and citizenship literacy universally in the community environment and educational institutions. With this, the preservation of the Indonesian culture is maintained. The value of the Indonesian culture must be implemented in the real world and defended, because it is a symbol of the Indonesian state that remains.

References

Anatasya, E., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Peran literasi budaya dan kewargaan dalam upaya pelestarian kebudayaan lokal Nusantara di era Revolusi Industri 4.0. BERSATU: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 2(1), 1–12. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2il.552

Arfa, A. M., & Lasaiba, M. A. (2022). Pendidikan multikultural dan impelementasinya di dunia pendidikan. GEOFORUM: Jurnal Geografi dan Pendidikan Geografi, 1(2), 36–49. https://ojs3.unpatti.ac.id/index.php/jgse

Atmawidjaja, R. H. S. (2024). Implementasi Pancasila dan Pendidikan Kewarganegaraan. Kaizen Media Publishing.

Darmawan, Z., Sashikirana, K. W., Pangaribuan, N. K., Hasriansyah, A., & Dafit, F. (2023). Literasi kebudayaan dan kewarganegaraan di SD Islam Terpadu Insan Utama. KOLONI, 2(2), 314–319. https://doi.org/10.31004/koloni.vi2.374

Luthfia, R. A., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Urgensi projek berbasis kearifan lokal dalam meningkatkan literasi budaya dan kewarganegaan siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 1419–1426. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.12590

Manik, B., Umam, W. K., Irawan, F., Veronica, M., Misnawati, M., Nurachmana, A., & Christy, N. A. (2023). Taman Baca dan Belajar “Ransel Buku” sebagai aksi nyata menumbuhkan kecintaan anak pada buku dan kegiatan literasi. Journal of Student Research, 1(1), 141–158.

Nahak, H. M. I. (2019). Upaya melestarikan budaya Indonesia di era globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1), 65–76. https://doi.org/10.33369/jsn.5.1

Okpatrioka. (2023). Literasi budaya dan kewarganegaraan sebagai pembentukan karakter bangsa. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(1), 113–120. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.202

Putri, F. D. C., & Nurhasanah, N. (2023). Implementasi budaya dan kewarganegaraan sebagai upaya dalam mengembangkan berkebhinekaan global di sekolah dasar. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2167–2173. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.25267

Ramli, R., Wahyuni, A. E. D., Sulaiman, U., & Rahman, U. (2024). Penelitian multidimensi: Analisis beragam jenis dan teknik. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3846–3860. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i3.1379

Safitri, S., & Ramadan, Z. H. (2022). Implementasi literasi budaya dan kewargaan di sekolah dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 109–116. https://doi.org/10.23887/mi.v27il.45034

Sinar, T. S. (2022). Meninjau program literasi budaya dalam membangun kemajuan masyarakat Melayu di Sumatera Utara. In Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA), 5(2), 162–171. https://talenta.confseries.usu.ac.id/lwsa

Suwandari, K., Wahyuni, S., Rahma, R. A., & Ahmad, A. (2022). Transformasi nilai-nilai tradisi Sayan sebagai upaya mempertahankan solidaritas masyarakat. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 6(2), 162–173. https://doi.org/10.21831/diklus.v6i2.53233

Upriatna, M. N., & Atikah, C. (2024). Penguatan kewargaan melalui literasi budaya: Menjalin harmoni sosial di era digital. Pendas: Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 854–872. https://doi.org/10.23969/jp.v9.19040

Waruwu, M. (2022). Pendekatan penelitian pendidikan: Metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif dan metode penelitian kombinasi (mixed method). Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), 99–113. https://doi.org/10.36706/jbti.v9i2.18333

Widiastuti, A., Alwasi, F. T., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Literasi budaya dan kewargaan sebagai upaya mempertahankan kebudayaan di tengah kemajemukan masyarakat Indonesia. Semantik: Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(1), 83–90. https://doi.org/10.61132/semantik.v2i1.192.

Downloads

Published

2025-06-13

How to Cite

Faishal Ridho, Su’aidi Hariyanto, Sulis Tia Ningsih, & Mas’odi. (2025). Peran Literasi Budaya dan Kewarganegaraan guna Melestarikan Kebudayaan Nusantara di Era Modernisasi. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(2), 195–204. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21337

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.