Analysis of Determinants of Tourist Visits to Ecotourism Objects in East Barito Regency
DOI:
https://doi.org/10.52300/grow.v8i2.9168Keywords:
Tourist Attractions, Services, Facilities, Prices, Tourist VisitsAbstract
This study aims: 1) To determine the effect of Tourist Attractions on Tourist Visits to Ecotourism Objects in East Barito Regency, 2) To determine the effect of Services on Tourist Visits to Ecotourism Objects in East Barito Regency, 3) To determine the effect of Facilities on Tourist Visits to Ecotourism Objects East Barito Regency, 4) To find out the effect of Price on Tourist Visits to Ecotourism Objects in East Barito Regency. The research design is descriptive quantitative research. Data collection techniques using a questionnaire. Test the data analysis prerequisites using Multiple Linear Regression Analysis. The results of this study indicate that the price variable has no and significant effect on Tourist Visits to Ecotourism Objects in East Barito Regency, while the variables of Tourist Attraction, Services and Facilities indicate a positive and significant influence on Tourist Visits to Ecotourism Objects in East Barito Regency
Downloads
References
A.Mc Eachern, William. 2000, Ekonomi Makro: Pendekatan Kontemporer. Jakarta Salemba Empat.
Ariyanto, 2005, Ekonomi Pariwisata,Penerbit Rineka Cipta, Jakarta.
Astriani, N., 2008. Penerapan Konsep Ekowisata Pada Taman Nasional Gede Pangrango. Jakarta.
Basiya, R. D., & Rozak, H. A. (2012). Kualitas Daya Tarik Wisata. Kepuasan dan Niat Kunjungan Kembali Wisatawan Mancanegara Di Jawa Tengah.
Binarwan, R. (2007). Pengembangan Fasilitas Wisata di Taman Kawah Gunung Tangkuban Perahu, Kabupaten Bandung, Jawa Barat. Jurnal Kepariwisataan Indonesia, 2.
Boedirachminarni, A., & Suliswanto, M. S. W. (2017). Analisis kepuasan pengunjung ekowisata Kabupaten Malang. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 15(1), 101-112.
BPS Kabupaten Barito Timur (2021), Kabupaten Barito Timur Dalam Angka 2021.
Damanik, Janianton dan Weber, Helmut F.2006. Perencanaan Ekowisata, Dari Teori ke Aplikasi. Pusat Studi Pariwisata UGM dan Penerbit Andi,Yogyakarta.
Dinas Kebudayaan Kepemudaan Dan Olahraga Kabupaten Barito Tmur Tahun 2021
Dwijayati, A. K., Suprapto, D., & Rudiyanti, S. (2016). Identifikasi Potensi Dan Strategi Pengembangan Ekowisata Pada Kawasan Konservasi Hutan Mangrove Desa Pasar Banggi Kabupaten Rembang. Management of Aquatic Resources Journal (MAQUARES), 5(4), 328-336.
Efrida, V. R., Sudiarta, I. N., & Mahadewi, N. P. E. (2017). Pengaruh Persepsi Ekowisata Terhadap Tingkat Kepuasan Wisatawan Di Monkey Forest Ubud, Bali. Jurnal IPTA (Industri Perjalanan Wisata), 5(1), 53-59.
Fandeli, Ch., (1995), Pengertian dan Kerangka Dasar Kepariwisataan dalam “Dasar-dasar manajemen Kepariwisataan Alam”, Editor: Ch, Fandeli, Liberty, Yogyakarta.
Fandeli, C. (2000). Pengertian dan konsep dasar ekowisata. Yogyakarta, Fakultas Kehutanan UGM.
Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete dengan Program IBM SPSS23. Edisi 8. Badan Penerbit Universitas Diponegoro. Semarang.
Griffin, Jill. (1995). Customer Loyalty: How to Earn it, How to Keep it. Lexington Books; Singapore.
Hakim, L. (2004). Dasar-Dasar Ekowisata. Malang: Penerbit Bayu Media Publishing.
Irawan, A.H., Erawati, M., & Hadi, S. (2018, November). The Analysis of Determinant Factor on Economic Growth and Work Opportunities in Central Kalimantan Provience. In 1st ICUTK International Conference 2018 (IIC 2018) ‘’Globalization and Current Business Trends in Industrial Revolution 4.0’’ (p. 144)
Irawan, I., Kusuma, R.D., & Irawan, K.C (2021). Commercial Bank Stimulus on Economic Growth and Labour Absorption in Indonesia. Journal of Economic Education, 10(2). 142-148.
Iswardono. Ekonomika Mikro. Yogyakarta: UPP AMP YKPN. 1989.
Kotler,Philip.(1997), Manajemen Pemasaran. Edisi Bahasa Indonesia jilid satu. Jakarta: Prentice Hall.
Laws, E. (1995). Tourist destination management: issues, analysis and policies. Routledge. Britania Raya.
Liga Suryadana dan Vanny Octavia, Pengantar Pemasaran Pariwisata, (Bandung: Alfabeta, 2015).
Maslow, A. H. (1981). Motivation and personality. Prabhat Prakashan. New Delhi.
Medlik, 2000. Metodologi Penelitian dalam Bidang Kepariwisataan. Jakarta. PT. Gramedia Pustaka Utama.
Meilida, Y., & Tuah, S. N. (2020). Analysis of Ecotourism Development Strategy in Tanjung Puting Province National Park, Central Kalimantan. KnE Social Sciences, 966-978.
Meyers, K. (2009). Pengertian Pariwisata. Jakarta: Unesco Office.
Mowen, J.C. (2002). Consumer Behavior 4thEdition, Prentice Hall. New Jersey.
Mursid. (2003). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Nanang Martono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta. Rajawali Pers.
Nugroho, E. (2018). Prinsip-prinsip Menyusun Kuesioner. Universitas Brawijaya Press.
Pendit, N.S. (1994). Ilmu Pariwisata Sebuah Pengantar. Jakarta : Perdana.
Poerwanto. (2004). Jurnal Ilmu Pariwisata. Sekolah Tinggi Pariwisata.
Rahardja dan Manurung. 2010. Teori Ekonomi Mikro (Suatu Pengantar). Jakarta: Lembaga Penerbit FEUI
Renanita, T. (2017). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Intensi dan Perilaku Berwisata Masyarakat serta Implikasinya bagi Entrepreneurship Bidang Pariwisata. Jurnal Entrepreneur Dan Entrepreneurship, 4(1, 2), 49–58.
Rukuiziene, Rasa. 2009. Rural Tourism Service Quality Management: Theoritical Approach.
Simamora, B. (2002). Panduan riset perilaku konsumen. Gramedia Pustaka Utama.
Sinclair, M. Thea dan Stabler, Mike. 1997. Economics of Tourism, Routledge. London.
Smith, Stephen L.S. (1998). Tourism Analysis: A Handbook, Harlow. England: Longman Group.
Soekadijo. 2000. Anatomi Pariwisata. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama
Spillane, James J. 1997. Ekonomi Pariwisata: Sejarah dan Propesknya. Yogyakarta: Penerbit Kanisius
Spillane, JJ. 2004. Ekonomi Pariwisata Sejarah dan Prospeknya. Yogyakarta. Kanisius.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung:Alfabeta.
Sugiyono (2016) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. 23rd edn.Bandung: Alfabeta.
Sukandarrumididan Haryanto (2014) Dasar-dasar Penulisan Proposal Penelitian. 2nd edn. Yogyakarta: GAJAH MADA UNIVERSITY PRESS.
Sukirno, Sadono. 2005. Mikro Ekonomi, Teori Pengantar. Penerbit PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.
Supranto, J. (2006). Pengukuran tingkat kepuasan pelanggan untuk menaikkan pangsa pasar. Jakarta: Rineka Cipta.
Suprayitno.(2008). Teknik Pemanfaatan Jasa Lingkungan dan Wisata Alam. Bahan Bacaan. Pusat Diklat Kehutanan. Bogor.
Tarigan, Robinson. (2004). Perencanaan pembangunan wilayah. PT bumi aksara: Jakarta.
The International Ecotourism Society (TIES) (2015) Ecotourism. Retrieved March 2015, from The International Ecotourism Society website: www.ecotourism.org.
Undang-Undang No. 10 Tahun 2009 tentang Kepariwisataan.
Pabundu Tika. 2005. Metode Penelitian Geografi. Jakarta: PT. Bumi Pustaka.
Wahab, S. (1992). Manajemen Kepariwisataan (terj. Fans Gomang). Jakarta: Pradnya Paramita.
Wood, M.E - Tourism Recreation Research, (1999) - Taylor & Francis
WTO Commission for Europe, World Tourism Organization. Regional Commission for Europe, International Union of Official Travel Organisations. European Travel Commission,
International Union of Official Travel Organisations, & European Travel Commission. (1997). CEU-ETC Joint Seminar: Rural Tourism: a Solution for Employment, Local Development and Environment. Bernan Assoc.
Yuksel, A., F Yuksel, Y Bilim - Tourism management, (2010) – Elsevier. Amsterdam.
Zeithaml, Valerie A, Mary Jo Bitner, Dwayne D Gremler. (2006), Services Marketing : Integrating Customer Focus Across the Firm (4th edition). Singapore :Mcgraw Hill
Zikmund, W.G., McLeod, R. & Gilbert, F.W. (2003). Customer Relationship Management. New York: Wiley & Sons.