Pengaruh Pemberian Reward Dan Punishment Terhadap Hasil Belajar Materi Ipas Kelas V

Authors

  • Cindy Monica Universitas Negeri Medan
  • Husna Parluhutan Tambunan Universitas Negeri Medan
  • Arifin Siregar Universitas Negeri Medan
  • Robenhart Tamba Universitas Negeri Medan
  • Khairul Usman Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.37304/sangkalemo.v4i1.19218

Abstract

This research aims to determine the effect of providing rewards and punishment on the learning outcomes of class V students at SD Negeri 023972, Binjai City District, FY 2023/2024. The population of this study was all 40 class V students. The sample used in this research is saturated sampling, in this case the researcher takes all members of the population to be used as samples. In this research, researchers used experimental research using the Quasi Experimental Design method, where the research cannot provide full control, using a Nonequivalent Control Group Design. The results of this research show that There is an influence of giving rewards and punishments on student learning outcomes in science and science subjects for class V students at SDN 023972 Binjai City Region FY 2023/2024.

References

Abdullah, M. (2015). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Aswaja Pressindo. Diakses dari https://idr.uin-antasari.ac.id/5014/

Ahmadi. Uhbiyati. (2001). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Daryanto. (2010). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Depdiknas. (2003). Pasal 1 UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Republik Indonesia.

Haris, N., Maryam, St., & Mukhlisa, N. (2021). Penerapan Metode Reward and Punishment Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima Di Kabupaten Barru., 1(2), 132-143. Diakses dari https://ojs.unm.ac.id

Ihsan, Fuad. (2005). Dasar-dasar Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Murfiah, U. (2017). Pembelajaran Terpadu (Teori dan Praktik Terbaik di Sekolah). Bandung: Refika Aditama

Nana, S. (2001). Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Purwanto, M.N. (2009) Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rohmah, A.N. (2017). Belajar dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar)., 9(2), 193- 210. Diakses dari journal.stitaf.ac.id

Rusman. (2013). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta

Sadulloh, U. (2011). Pedagogik (Ilmu Mendidik). Bandung: Alfabeta.

Sandu., Ali Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing

Sari, S.D. (2019). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di SDN 37 KAUR. (Skripsi, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu, Bengkulu, Indonesia). Diakses dari http://repository.iainbengkulu.ac.id

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta

Sugiyono. (2018). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Tafsir. (2004). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya

Downloads

Published

2025-01-25

How to Cite

Monica, C., Parluhutan Tambunan, H., Siregar, A., Tamba, R. ., & Usman, K. . (2025). Pengaruh Pemberian Reward Dan Punishment Terhadap Hasil Belajar Materi Ipas Kelas V. Sangkalemo : The Elementary School Teacher Education Journal, 4(1), 47–55. https://doi.org/10.37304/sangkalemo.v4i1.19218

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.