Pengaruh Pemberian Reward Dan Punishment Terhadap Hasil Belajar Materi Ipas Kelas V
DOI:
https://doi.org/10.37304/sangkalemo.v4i1.19218Abstract
This research aims to determine the effect of providing rewards and punishment on the learning outcomes of class V students at SD Negeri 023972, Binjai City District, FY 2023/2024. The population of this study was all 40 class V students. The sample used in this research is saturated sampling, in this case the researcher takes all members of the population to be used as samples. In this research, researchers used experimental research using the Quasi Experimental Design method, where the research cannot provide full control, using a Nonequivalent Control Group Design. The results of this research show that There is an influence of giving rewards and punishments on student learning outcomes in science and science subjects for class V students at SDN 023972 Binjai City Region FY 2023/2024.
References
Abdullah, M. (2015). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Aswaja Pressindo. Diakses dari https://idr.uin-antasari.ac.id/5014/
Ahmadi. Uhbiyati. (2001). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Daryanto. (2010). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Depdiknas. (2003). Pasal 1 UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Republik Indonesia.
Haris, N., Maryam, St., & Mukhlisa, N. (2021). Penerapan Metode Reward and Punishment Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas Lima Di Kabupaten Barru., 1(2), 132-143. Diakses dari https://ojs.unm.ac.id
Ihsan, Fuad. (2005). Dasar-dasar Kependidikan. Jakarta: Rineka Cipta
Murfiah, U. (2017). Pembelajaran Terpadu (Teori dan Praktik Terbaik di Sekolah). Bandung: Refika Aditama
Nana, S. (2001). Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya
Purwanto, M.N. (2009) Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rohmah, A.N. (2017). Belajar dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar)., 9(2), 193- 210. Diakses dari journal.stitaf.ac.id
Rusman. (2013). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung: Alfabeta
Sadulloh, U. (2011). Pedagogik (Ilmu Mendidik). Bandung: Alfabeta.
Sandu., Ali Sodik. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing
Sari, S.D. (2019). Pengaruh Pemberian Reward Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di SDN 37 KAUR. (Skripsi, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu, Bengkulu, Indonesia). Diakses dari http://repository.iainbengkulu.ac.id
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Sugiyono. (2018). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Tafsir. (2004). Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya