Pengaruh Persepsi Tentang Pendidikan Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Minat Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi

Authors

  • Rahman Rahman Prodi Pendidikan Ekonomi FKIP UPR
  • Fendy Hariatama H Prodi Pendidikan Ekonomi FKIP UPR

Keywords:

Perception, Learning Motivation, Interest

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of perceptions about education and student learning motivation on interest in continuing to college among students at SMAN 2 Palangka Raya. The research method used in this research is quantitative research method using descriptive approach. The source of data in this study were students of class XII IPS 1, 2, and 3 with a sample of 30 students. Based on the results of the study, it is known that the variable perception of education has a significant effect on the Interest in Continuing to College with the results obtained < 0.05 namely 0.000 < 0.05, and the value of t count> t table, namely 7.477 > 2.052, while the Learning Motivation variable has a significant effect on the Interest in Continuing to College, namely with the results obtained < 0.05, namely 0.008 < 0.05, and the value of t count> t table, namely 2.883> 2.052. Based on the value of the Coefficient of Determination, which is 0.802, meaning that the results above have an influence of variables XI and X2 on variable Y of 80.2%, and the remaining 19.8% is influenced by other factors outside the research that the researchers conducted

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amirullah, A. H. T., & Rafsanjani, M. A. (2022). Pengaruh Self Efficacy dan Lingkungan Pendidikan Terhadap Minat Melanjutkan Study ke Perguruan Tinggi (Study Kasus Siswa Kelas 12 SMA Negeri 1 Cerme). Buana Pendidikan, 18(2), 259–269.

Arifin, A. A., & Ratnasari, S. (2017). Hubungan Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi dengan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1, 77–82.

Istiqomah, M., & Saraswasti, S. (2020). Peran Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Tentang Kelompok Kelas Ipa-Ips Terhadap Minat Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi. Counsenesia Indonesian Journal Of Guidance and Counseling, 1(02), 79–87. https://doi.org/10.36728/cijgc.v1i02.1186

Kurniawan, R., Muhlisin, M., & Pertiwi, S. W. (2022). Studi Eksplorasi Motivasi Dan Minat Siswa Smk Untuk Melanjutkan Pendidikan Tinggi Pada Program Studi Keolahragaan Di Kabupaten Kendal. Sport Science and Education Journal, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.33365/ssej.v3i1.1774

Mayang, Y. (2018). Hubungan Dukungan Orang tua dan Motivasi Belajar dengan Minat Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(3), 352–358. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v6i3.4649

Moonti, U., Mahmud, M., Yantu, I., Bahsoan, A., & Albakir, A. K. (2022). Pengaruh Persepsi Siswa Terhadap Minat Melanjutkan Studi Di Program Studi Pendidikan Ekonomi. Jambura : Economic Education Journal, 4(1), 66–72. https://doi.org/10.37479/jeej.v4i1.13488

Novannisa, O., Rusman, T., & Maydiantoro, A. (2018). Pengaruh Motivasi, Status Sosial Dan Lingkungan Terhadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Melalui Prestasi Belajar. 2, 110–123.

Putra, S. S., & Irianto, A. (2023). Pengaruh Prestasi Belajar Siswa Dan Motivasi Belajar Terhadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Pada Siswa Kelas XI IPS SMAN di Kecamatan Koto Tangah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 5224–5230.

https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/7016

Rahmat, P. S. (2018). Psikologi pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.

Saputri, D., Ahmad, S., & Lestari, N. D. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Siswa Dan Pendapatan Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi Smk Negeri 1 Palembang Tahun Pelajaran 2018/2019. Jurnal Promosi Program Studi Pendidikan Ekonomi, 3(2), 14–15. https://ojs.fkip.ummetro.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/2512

Slameto. (2015). Belajar dan Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta : Rineka Cipta.

Sulistiyo, T. D., Baharuddin, I., Tinggi, S., & Trisakti, P. (2019). Pengaruh Persepsi Pelajar Sma X Di Jakarta Tentang Pendidikan Pariwisata Terhadap Minat Untuk Melanjutkan Pendidikan Di Perguruan Tinggi Pariwisata. Edutrisma, IV(1), 4–24.

Widarta, F. O., Ikhsan, I., & Bambang, B. (2021). Persepsi dan Kecenderungan Siswa SMA Dalam Memilih Pendidikan Tinggi Lanjutan di Masa Pandemi Covid 19. JAS-PT (Jurnal Analisis Sistem Pendidikan Tinggi Indonesia), 5(1), 17. https://doi.org/10.36339/jaspt.v5i1.402

Windy Utami Putri, Rinto Alexandro, Agus Rahmadinor. (2020). Minat Siswa SMA Swasta Untuk Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi Universitas Palangka Raya. Vol 12 No. 1 hal. 57-61. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/1156

Downloads

Published

2024-07-04

How to Cite

Rahman, R., & H, F. H. (2024). Pengaruh Persepsi Tentang Pendidikan Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Minat Melanjutkan Ke Perguruan Tinggi. Edunomics Journal, 5(2), 139–147. Retrieved from https://e-journal.upr.ac.id/index.php/edu/article/view/14645