ANALISIS STILISTIKA PADA CERPEN “KUTUKAN DAPUR” KARYA EKA KURNIAWAN
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v4i1.11722Keywords:
Short Stories, Stylistics, Discourse AnalysisAbstract
This research was carried out based on the curiosity of researchers towards Stalistic Analysis in a short story by Eka Kurniawan entitled "Kitchen Curse". The method used in this research is descriptive qualitative method. The purpose of this study is to find out which language styles are contained in the short story "Kitchen Curse" by Eka Kurniawan. The research technique that researchers use is literature study. Literature study is done by reading various library materials that are closely related to the problem to be studied. Through a stylistic approach, the author examines some of the phenomena mentioned above, especially those related to human life events. The results of this study found four language styles in the short story entitled "Kitchen Curses" The language styles are, opposing language style, comparative language style, linking language style, and repetition language style.
Downloads
References
Keraf, Gorys. 2010. Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama
Misnawati, M. (2023). Melintasi Batas-Batas Bahasa Melalui Diplomasi Sastra Dan Budaya: Crossing Language Boundaries Through Literary And Cultural Diplomacy. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 185-193.
Misnawati, M., Poerwadi, P., Veniaty, S., Nurachmana, A., & Cuesdeyeni, P. (2022). The Indonesian Language Learning Based on Personal Design in Improving the Language Skills for Elementary School Students. MULTICULTURAL EDUCATION, 8(02), 31-39.
Muhamad Ibnul Mubaroq (2019). “Membentuk Nilai Religius Dan Nilai Etika Peserta Didik Melalui Cerpen Berjudul “Burung Kematian” Karya Luthfiatul Muasyaroh.” Seminar Nasional Literasi. Vol 4. No. 1 Hal 120.
Murdiana, Y. H., & Hanum, I. S. (2020). Gaya Bahasa Dalam Kumpulan Cerpen Lelucon para Koruptor Karya Agus Noor: Suatu Kajian Stilistika. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni dan Budaya, 4(2), 223-237
Mufarikha, M., & Darihastining, S. (2022, November). Peningkatan Kemampuan Menyimak Cerita Rakyat Pada Siswa Kelas V MI Ghozaliyah Melalui Media Audio. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 2, pp. 30-53).
Nurhayati, Enung. (2013). Apresiasi Prosa Fiksi Indonesia. Surakarta: Yuma Pressindo
Pramidana, I. D. G. A. I. (2020). Unsur intrinsik dan ekstrinsik dalam cerpen “Buut” Karya I Gusti Ayu Putu Mahindu Dewi Purbarini. Jurnal Pendidikan Bahasa Bali Undiksha, 7(2), 61-70.
Putri, F. A., Nasution, K. Z., Lubis, S. H., & Lubis, F. (2023). ANALISIS PENGGUNAAN MAJAS YANG TERKANDUNG DALAMA CERPEN BERJUDUL “PATAH DAN RASA YANG BERDARAH” KARYA NIAM KHUROTUL ASMA. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 300-306.
RESI, R. (2023). ANALISIS GAYA BAHASA DALAM KUMPULAN CERPEN MIMPI BAYANG JINGGA KARYA SANIE B. KUNCORO (KAJIAN STILISTIKA) (Doctoral dissertation, IKIP PGRI PONTIANAK).
Riyono, A. (2017). Gaya Bahasa Kumpulan Cerpen ‘Mata Yang Enak Dipandang’Karya Ahmad Tohari (Sebuah Kajian Stilistika). Semantik, 5(2), 73-91.
Rosita, I., Syahadah, D., Nuryeni, N., Muawanah, H., & Sari, Y. (2022, May). Analisis Wacana Kohesi Gramatikal Referensi Endofora Dalam Sebuah Cerpen “Aku Cinta Ummi Karena Allah” Karya Jenny Ervina. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 179-191).
Salwa, N. (2023). Mengembangkan Bakat Menulis Siswa SMK: Strategi Inovatif untuk Menjadi Penulis Cerpen yang Handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229-244.
Sapriline, S., Mardiana, D., & Simpun, S. (2023). MODEL TERPADU BUKU CERITA RAKYAT, UNGKAPAN DAN PERIBAHASA BERBAHASA DAYAK NGAJU-INDONESIA UNTUK SEKOLAH DASAR. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 201-213.
Saputra, N., Misnawati, M., Muslimah, S., Anwarsani, A., Rahmawati, S., & Salwa, N. (2023). Analisis Gaya Bahasa Dalam Cerita Rakyat Oleh Siswa Kelas X SMAN I Damang Batu Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 33-51.
Siswanto. (2014). Metode Penelitian Sastra. Yogyakarta: Puska Pelajar.
Tohang, V. M., Poerwadi, P., Purwaka, A., Linarto, L., & Misnawati, M. (2023). Campur Kode Dalam Percakapan Komunitas Mahasiswa Di Asrama Lamandau Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Cerpen Siswa SMA Kelas XI. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(1), 153-168.
Tritia, A., Poerwadi, P., Diman, P., Hidayat, N., & Mariani, M. (2022, May). Reduplikasi Bahasa Dayak Ngaju Dalam Cerita-Cerita Tambun dan Bungai Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 27-45).
Wicaksana, A. (2013). Pengkajian Prosa Fiksi. Yogyakarta: Garuda Waca.
Zed, M. (2003). Metode Penelitian Literatur. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.