Analisis Kajian Struktural Dan Nilai Kearifan Lokal Dalam Hikayat “Si Baroar” Etnis Mandailing

Authors

  • Evi Rizkita Dewi Universitas Negeri Medan
  • Emasta Evayanti Simanjuntak Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i1.12079

Keywords:

Mandailing Folklore, Local Wisdom Values

Abstract

The research aims to analyze structural studies and local wisdom values in the hikayat Si Baroar that developed in the Mandailng Natal community. The research uses descriptive analytical method, which is a method that describes as clearly as possible about the object under study, and describes the data thoroughly, systematically, and accurately. The analysis is carried out using the theoretical basis used, then analyzed and interpreted in accordance with the theoretical study so that the research results can later describe the problems studied objectively, systematically based on the theories that the author uses. Based on the results of this study, it can be concluded that Si Baroar is a saga originating from the Mandailing Natal area. There are instrinsic elements, namely: Theme, character, and plot. There are also local wisdom values in the Si Baroar saga

Downloads

Download data is not yet available.

References

Danandjaja, J. (2007). Folklor Indonesia, Ilmu Gosip, Dongeng, dan lain-lain. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.

Ekawati, Mei.( 2018). “Pembelajaran Menemukan Unsurunsur Intrinsik Hikayat Melalui Model Student Teams Achivement Divisions (STAD)”. Dalam Jurnal Pesona, 1(1).

Gusnetti. S. & Isnanda, R. (2015). Struktur dan Nilai-Nilai Pendidikan dalam Cerita Rakyat Kabupaten Tanah Datar Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Gramatika Universitas Bung Hatta. 1 (2):183-192

Mardiana, D., & Fauzi, I. (2022, May). Makna Kultural Benda-benda Bersejarah Peninggalan Kesultanan Kutaringin: Sebuah Pendekatan Semantik Pedagogis. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 247-262).

Misnawati, M. (2023). Melintasi Batas-Batas Bahasa Melalui Diplomasi Sastra Dan Budaya: Crossing Language Boundaries Through Literary And Cultural Diplomacy. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 185-193.

Misnawati, M., Poerwadi, P., Nurachmana, A., Veniaty, S., Lestariningtyas, S. R., Christy, N. A., ... & Rahmawati, S. (2022). The Ekopuitika Theory. International Journal of Education and Literature, 1(1), 54-62.

Misnawati, M., Maysani, D., Diman, P., & Perdana, I. (2022). Keindahan Bunyi Sebagai Identitas Kultural Masyarakat Dayak Maanyan Dalam Sastra Lisan Tumet Leut. Drestanta Pelita Indonesia Press.

Misnawati, M. P., & Anwarsani, S. P. (2000). Teori Stuktural Levi-Strauss dan Interpretatif Simbolik untuk Penelitian Sastra Lisan. GUEPEDIA.

Misnawati, M., Poerwadi, P., Anwarsani, A., Nurachmana, A., & Diplan, D. (2021). Representation of cultural identity of the Dayak Ngaju community (structural dynamic study). JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 7(4), 690-698.

Poerwadi, P., & Misnawati, M. P. Deder dan Identitas Kultural Masyarakat Dayak Ngaju. GUEPEDIA.

Poerwadi, P., Misnawati, M., & Sari, F. M. (2023). Literary Phenomenology in Ngaju Dayak Folklore. Journal of World Science, 2(2), 261-277.

Purba, A. I. (2022). Peranan Marga Terhadap Kerukunan Beragama pada Masyarakat Kota Tanjung Balai Sumatera Utara. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 45-56.

Purba, A. I., & Kemal, L. (2023). PENGARUH TRADISI “SONGGOT” TERHADAP PENDAPATAN PEDAGANG SEMBAKO DI KOTA TANJUNG BALAI. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 262-270.

Putri, D. P., & Suminar, T. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Potensi Lokal Pada Desa Wisata “Kampung Kokolaka” Kelurahan Jatirejo Kota Semarang. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 34-44.

Ratna, N.K. (2006). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sadiman, A. (2010). Media pendidikan. Rajawali Pers.

Siregar. S.F. dkk. (2018). Karakter dan Akhlak Pemimpin dalam Perspektif Islam.

Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS). 1 (2): -110- 116.

Sugiarto, Eko.( 2015). Mengenal Sastra Lama (Jenis, Definisi, Ciri,Sejarah dan Contoh).

Yogyakarta: Andi.

Syukria & Siregar, N.S.S. (2018). Buku Cerita Si Kancil dan Perilaku Meniru Siswa Taman Kanak-kanak. Gondang: Jurnal Seni dan Budaya, 2 (2): 90-102

Widia, E., Poerwadi, P., Misnawati, M., Cuesdeyeni, P., & Linarto, L. (2023). Makna Simbolik Natas Banyang Pada Upacara Pernikahan Adat Dayak Maanyan di Barito Timur Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa, 1(4), 155-171.

Wiguna, M.Z. & Alimin, A.A. (2018) Analisis Nilai-Nilai Moral dalam Cerita Rakyat Kalimantan Barat. Jurnal Pendidikan Bahasa IKIP PGRI Pontianak. 7 (1):143-158.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Evi Rizkita Dewi, & Emasta Evayanti Simanjuntak. (2023). Analisis Kajian Struktural Dan Nilai Kearifan Lokal Dalam Hikayat “Si Baroar” Etnis Mandailing. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(1), 409–421. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i1.12079

Most read articles by the same author(s)