ANALISIS KESALAHAN BERBAHASA DALAM CERPEN SISWA KELAS IX SMP SWASTA SALSA PERCUT

Authors

  • Julailanajmi Hasiholanda Tanjung Universitas Negeri Medan
  • Achmad Yuhdi

Keywords:

Short Stories, Language Errors, Junior High School

Abstract

This study aims to provide knowledge and explain spelling aspects related to language errors in short stories for class IX students of Salsa Percut Private Middle School which have not been discussed in previous research. The method used is descriptive qualitative method. The analysis in this study is based on the fifth edition of Enhanced Indonesian Spelling (EYD) which was inaugurated on August 16, 2022. Based on the data collected, there are a total of 20 findings of language errors in short stories. Aspects seen in spelling errors, namely the use of capital letters, the use of affixed words, namely: prefixes (prefixes), suffixes (endings), infixes (insertions) and confixes (combined prefixes and suffixes), use of punctuation marks in student short stories. The number of internal errors found in the students' short stories was as follows: 6 capital letter errors, 3 affix words: 6 prefixes, 1 suffix, 0 infix, 3 prepositions, and 3 confix, 4 punctuation errors. These findings were collected in short stories by junior high school students in class IX.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisnis, F., Hamzah, U. A., & Dharmawangsa, U. (2023). ANALISIS KESALAHAN DALAM BERBAHASA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA SMA. 17, 384–388.

Cahyanti, A. S., & Sabardila, A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Karangan Bebas Siswa Kelas V-VI SDN 2 Tamanrejo. BASINDO : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 6(2), 215. https://doi.org/10.17977/um007v6i22022p215-224

Chaer, Abdul. (2015). Morfologi Bahasa Indoneia. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Entis Sutisna, Lina Novita, M. I. I. (2020). Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 04(April), 26–29. http://journal.unpak.ac.id/index.php/pedagonal

Hasan, J. S., & Yudhi, A. (2022). MORFOLOGI PADA TEKS KARANGAN SISWA KELAS IX SMP NEGERI 4 MEDAN TAHUN AJARAN 2021 / 2022. 8, 179–194.

Himawan, R., Fathonah, E. N., Heriyati, S., & Maslakhah, E. N. I. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Semantik pada Karangan Teks Deskripsi Siswa Kelas VII A SMPIT Ar-Raihan Kabupaten Bantul. Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 10(1), 1-9.

Kosasih, E. (2014). Jenis-jenis Teks dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMA/MA/SMK: Analisis Fungsi, Struktur, Kaidah, Serta Langkah-Langkah Penulisannya. Bandung: Penerbit Yrama Widya.

Misnawati, M. (2023). Melintasi Batas-Batas Bahasa Melalui Diplomasi Sastra Dan Budaya: Crossing Language Boundaries Through Literary And Cultural Diplomacy. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 185-193.

Misnawati, M., Poerwadi, P., Veniaty, S., Nurachmana, A., & Cuesdeyeni, P. (2022). The Indonesian Language Learning Based on Personal Design in Improving the Language Skills for Elementary School Students. MULTICULTURAL EDUCATION, 8(02), 31-39.

Mufarikha, M., & Darihastining, S. (2022, November). Peningkatan Kemampuan Menyimak Cerita Rakyat Pada Siswa Kelas V MI Ghozaliyah Melalui Media Audio. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 2, pp. 30-53).

Nurfitriah, S., & Pratiwi, W. D. (2021). Analisis Kesalahan Umum Berbahasa Indoesia pada Cerpen Karya Siswa Kelas XI di SMAN 1 Jasinga. Jurnal Education FKIP UNMA, 7(3), w1170-1178.

Putri, F. A., Nasution, K. Z., Lubis, S. H., & Lubis, F. (2023). ANALISIS PENGGUNAAN MAJAS YANG TERKANDUNG DALAMA CERPEN BERJUDUL “PATAH DAN RASA YANG BERDARAH” KARYA NIAM KHUROTUL ASMA. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 300-306.

Qhadafi, M. R. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Ejaan yang Disempurnakan dalam Teks Negosiasi Siswa SMA Negeri 3 Palu. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 3(4), 1–21.

Rifa’i, M. S., & Sulistyaningrum, S. (2022). Kesalahan Berbahasa Tataran Sintaksis pada Karangan Cerita Pendek Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11(1), 25–33. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/24018

Reistanti, A. P. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Penulisan Cerita Fabel Oleh Siswa Kelas Viii E Di SMP 2 Muhammadiyah Surakarta. Kajian Linguistik Dan Sastra, 2(2), 126. https://doi.org/10.23917/kls.v2i2.6735

Rosita, I., Syahadah, D., Nuryeni, N., Muawanah, H., & Sari, Y. (2022, May). Analisis Wacana Kohesi Gramatikal Referensi Endofora Dalam Sebuah Cerpen “Aku Cinta Ummi Karena Allah” Karya Jenny Ervina. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 179-191).

Salwa, N. (2023). Mengembangkan Bakat Menulis Siswa SMK: Strategi Inovatif untuk Menjadi Penulis Cerpen yang Handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229-244.

Sapriline, S., Mardiana, D., & Simpun, S. (2023). MODEL TERPADU BUKU CERITA RAKYAT, UNGKAPAN DAN PERIBAHASA BERBAHASA DAYAK NGAJU-INDONESIA UNTUK SEKOLAH DASAR. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 201-213.

Saputra, N., Misnawati, M., Muslimah, S., Anwarsani, A., Rahmawati, S., & Salwa, N. (2023). Analisis Gaya Bahasa Dalam Cerita Rakyat Oleh Siswa Kelas X SMAN I Damang Batu Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 33-51.

Setyawati. Nanik. (2010). Analisis Kesalahan Bahasa Indonesia: Teori dan Praktik. Surakarta: Yuma Pustaka

Sitohang, K., & Alfianika, N. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Menulis Surat Resmi Siswa Smp Di Kota Padang Indonesian Language Eror Analysis in Writing Official Letter for Junior High School Students in Padang. 15(1), 64–76. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Stilistika/

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supriani, R., & Siregar, I. R. (2016). Penelitian Analisis Kesalahan Berbahasa. Jurnal

Edukasi Kultura, 3 (2), 67-76.

Tarigan, H. G. (2021). Pengajaran Analisis Berbahasa. Bandung: Penerbit Angkasa

Tarigan, H.G. (2011). Prinsip-prinsip Dasar Sastra. Bandung: Angkasa.

Tohang, V. M., Poerwadi, P., Purwaka, A., Linarto, L., & Misnawati, M. (2023). Campur Kode Dalam Percakapan Komunitas Mahasiswa Di Asrama Lamandau Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Cerpen Siswa SMA Kelas XI. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(1), 153-168.

Tritia, A., Poerwadi, P., Diman, P., Hidayat, N., & Mariani, M. (2022, May). Reduplikasi Bahasa Dayak Ngaju Dalam Cerita-Cerita Tambun dan Bungai Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 27-45).

Wei, X., Cucchiarini, C., van Hout, R. W. N. M., & Strik, H. (2022). Automatic Speech Recognition and Pronunciation Error Detection of Dutch Non-native Speech: cumulating speech resources in a pluricentric language. Speech Communication, 144, 1-9.

Downloads

Published

2024-01-04

How to Cite

Julailanajmi Hasiholanda Tanjung, & Achmad Yuhdi. (2024). ANALISIS KESALAHAN BERBAHASA DALAM CERPEN SISWA KELAS IX SMP SWASTA SALSA PERCUT. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(1), 348–362. Retrieved from https://e-journal.upr.ac.id/index.php/enggang/article/view/12169