Respon Mahasiswa Terhadap Metode E-Learning Ditinjau Dari Keefektifan Metode Pembelajaran

Authors

  • Shofiyana Ramdani Universitas Muria Kudus
  • Meliyasa Khorina Laili Universitas Muria Kudus
  • Nur Fajrie Universitas Muria Kudus
  • Sekar Dwi Ardianti Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14842

Keywords:

E-Learning, effectiveness, learning methods

Abstract

This study aims to determine student responses to the E-Learning method in terms of the effectiveness of the learning method. The method used in this study is a quantitative method with survey research. The data collection technique was carried out by giving a questionnaire in the form of a Google form where the results will be presented in tabular form. Respondents were taken from 60 samples representing students of the 2021 Elementary School Teacher Education study program from Muria Kudus University who used E-Learning in the world of lectures. The stages of data processing are carried out by presenting data and analyzing data in a descriptive form to be able to draw conclusions. The research results were obtained by using several indicators and the highest scores were: (1) students' breadth in using E-Learning 63.9%; (2) student acceptance of E-Learning facilities 55%; (3) effectiveness of using E-Learning 55.6%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alwiyah, & Sayyida. (2020). Penerapan e-learning untuk meningkatkan inovasi creativepreneur mahasiswa. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 1(1), 35–40.

Arianto, F., Susarno, L. H., Dewi, U., & Safitri, A. F. (2020). Model penerimaan dan pemanfaatan teknologi: E-learning di perguruan tinggi. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 110–121.

Astuti, P., & Febrian. (2019). Blended learning: Studi efektivitas pengembangan konten e-learning di perguruan tinggi. Jurnal Tatsqif, 17(1), 104–119.

Aurora, A., & Effendi, H. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran e-learning terhadap motivasi belajar mahasiswa di Universitas Negeri Padang. JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), 5(2), 11–16.

Chusna, N. L. (2019). Pembelajaran e-learning. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan KALUNI, 2(1), 113–117.

Efendi, Y., & Utami, N. (2019). Pengukuran efektivitas pembelajaran menggunakan media e-learning Google Classroom (SMK Sulthan Muazzamsyah Pekanbaru). Prosiding Seminar Nasional Computation Technology and Its Application, 1(1), 1–4.

Fadhilah, F. H., Ardianti, S. D., & Kuryanto, M. S. (2021). Efektivitas aplikasi Zoom dalam e-learning terhadap minat belajar peserta didik sekolah dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 5(6), 1657–1664.

Fatmawati, S. (2019). Efektivitas forum diskusi pada e-learning berbasis Moodle untuk meningkatkan partisipasi belajar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(2), 210–216.

Firmansyah, M., Masrun, & Yudha, S. I. D. K. (2021). Esensi perbedaan metode kualitatif dan kuantitatif. Elastisitas - Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159.

Fujiawati, F. S., & Raharja, R. M. (2019). Analisis kesiapan mahasiswa pendidikan seni mengaplikasikan pembelajaran berbasis online (e-learning & mobile learning). Pendidikan dan Kajian Seni, 4(2), 150–164.

Haryadi, R., & Kansaa, H. N. Al. (2021). Pengaruh media pembelajaran terhadap hasil belajar siswa. At-Ta`lim: Jurnal Pendidikan, 7(1), 68–73.

Hasriadi. (2020). Pengaruh e-learning terhadap hasil belajar mahasiswa pendidikan agama Islam. IQRO: Journal of Islamic Education, 3(1), 59–70.

Hidayah, E. (2021). Efektivitas media sosial Pinterest terhadap peningkatan pengetahuan mahasiswa tata busana Universitas Negeri Medan. Universitas Negeri Medan.

Junaedi, D., Qowaid, Primarni, A., & Romli, M. (2020). Analisis persepsi civitas akademika terhadap implementasi perkuliahan e-learning selama pandemi Covid-19. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 2(2), 114–141.

Khusniyah, T. W., & Wana, P. R. (2020). Persepsi mahasiswa PGSD pada inovasi pembelajaran berbasis e-learning. Wahana Sekolah Dasar, 28(1), 1–10.

Lilis, A., Iswara, U. S., & Retnani, E. D. (2020). Efektivitas penggunaan e-learning sebagai media pembelajaran saat pandemi Covid-19. JKBM (Jurnal Konsep Bisnis dan Manajemen), 7(1), 72–81.

Ota, M. K. (2021). Persepsi mahasiswa terhadap media pembelajaran e-learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(2), 314–324.

Pujiastutik, H. (2019). Efektivitas penggunaan media pembelajaran e-learning berbasis web pada mata kuliah belajar pembelajaran I terhadap hasil belajar mahasiswa. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 25–36.

Ramadhana, R., & Hadi, A. (2021). Efektivitas penerapan model pembelajaran berbasis e-learning berbantuan LKPD elektronik terhadap hasil belajar peserta didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 380–389.

Rinto Alexandro, M. M., Misnawati, M. P., & Wahidin, M. P. (2021). Profesi keguruan (Menjadi guru profesional). Gue.

Sati, Setiana, D., & Amelia, A. N. (2022). Implementasi pembelajaran e-learning terhadap minat belajar peserta didik di masa pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 51–57.

Verawati, N. N. S. P. (2020). Efektivitas penggunaan e-learning dalam pengajaran di kelas untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis mahasiswa. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 7(2), 168–175.

Zuraini, & Nurhayati. (2021). Efektivitas pembelajaran e-learning di era new normal. Genta Mulia, 12(1), 130–136.

Published

2024-06-30

How to Cite

Shofiyana Ramdani, Meliyasa Khorina Laili, Nur Fajrie, & Sekar Dwi Ardianti. (2024). Respon Mahasiswa Terhadap Metode E-Learning Ditinjau Dari Keefektifan Metode Pembelajaran. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 371–382. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14842