Penerapan Media Filmstrip dalam Pembelajaran Menyajikan Informasi Data dalam Bentuk Teks Eksplanasi di Kelas VIII SMP Pasundan 3 Bandung Tahun Ajaran 2022/2023

Authors

  • Siti Aminah Universitas Pasundan
  • Rendy Triandy Universitas Pasundan

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.15535

Keywords:

presenting, filmstrip media, explanation text

Abstract

This paper comes from the assumption that writing skill is a difficult skill to acquire. This is because there is a limited variety of media used by teachers, which makes it difficult for students to express their ideas. One of the media that is considered appropriate that can improve students' enthusiasm in the process of learning to present data information in an explanation text is filmstrip media. The goal of this paper is to analyze students' skills in presenting data information in an explanation text by using filmstrip media and the effectiveness of filmstrip media in learning to present data information in an explanation text. This research was conducted using a pseudo-experimental method and Nonequivalent Control Group Design as the research design. The results of the research are: (1) students are able to present data information in an explanation text using filmstrip media, as evidenced by the mean value of the pretest score is 52.77 which has increased with a mean value of posttest score that is 92.59; (2) filmstrip media is effectively used to facilitate students in conveying ideas in learning to present data information in an explanation text with an Asymp.sig. (2-tailed) of 0.006 in the Mann Whitney test; and (3) there was a differences in students' skills in the experiment class and control class as evidenced by the Wilcoxon test results which showed the Asymp.sig. (2-tailed) in both classes is 0.000.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antika, T. R., Umar, A., Andriani, K., & ... (2021). Analisis kemampuan menulis teks eksplanasi siswa kelas VII SMP Negeri 1 Labuhan Deli tahun pembelajaran 2019/2020. Bahasa dan Sastra, 327–334. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/41257

Apriyani, N. N. (2019). Pembelajaran menulis teks eksplanasi dengan menggunakan media filmstrips pada siswa kelas XI MAN 6 Tasikmalaya tahun pelajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan, 60–74.

Halimah, H., Misnawati, M., Lestariningtyas, S. R., Mingvianita, Y., Sepmiatie, S., & Suryatini, R. I. (2023). Implementasi Pancasila sebagai entitas dan identitas pendidikan abad ke-21 di SMAN 4 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 119-133. https://doi.org/10.12345/cakrawala.v2i1.5678

Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan kemandirian belajar: Merdeka belajar sebagai kunci sukses mahasiswa jarak jauh. Badan Penerbit STIEPARI Press.

Herdayati, & Syahrial. (2019). Desain penelitian dan teknik pengumpulan data dalam penelitian. Jurnal Online Internasional Nas., 7(1), 1689–1699.

Hermawan, I. (2019). Metodologi penelitian pendidikan (kualitatif, kuantitatif dan mixed method). Hidayatul Quran.

Indrawati, I. (2016). Penerapan media film strip dalam meningkatkan keterampilan membaca pemahaman teks cerita murid kelas III SDN 174 Sukadamai Kecamatan Sukamaju Kabupaten Luwu Utara. Konfiks: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 15. https://doi.org/10.26618/jk.v1i1.158

Nurgiyantoro, B. (2001). Penilaian dalam pengajaran bahasa dan sastra (3rd ed.). BPFE.

Sari, E. P., Trianto, A., & Utomo, P. (2020). Kesulitan menulis teks eksplanasi siswa kelas VI SMP Negeri 14 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 4(3), 292–302. https://doi.org/10.33369/jik.v4i3.13100

Sudaryono. (2016). Metode penelitian pendidikan. Prenadamedia Group.

Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Tarigan, H. G. (2018). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.

Trisnoningsih, D. (2021). Peningkatan kemampuan menulis teks eksplanasi menggunakan metode quantum learning berbantuan gambar berseri. Educatio: Jurnal Pendidikan, 7(3), 863–871. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1271

Vitaria, N. (2020). Model aksi insiden berbasis classroom sebagai alternatif dalam meningkatkan kemampuan menulis teks eksplanasi siswa pada masa pandemi COVID-19. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 3(2), 239–260.

Yunidia, Sultan, & Sakaria. (2022). Pengaruh penggunaan media film strip terhadap keterampilan berpikir kreatif dalam menulis cerpen siswa kelas IX SMP Negeri 3 Makassar. BISAI: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.12345/bisai.v1i1.5678

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Siti Aminah, & Rendy Triandy. (2024). Penerapan Media Filmstrip dalam Pembelajaran Menyajikan Informasi Data dalam Bentuk Teks Eksplanasi di Kelas VIII SMP Pasundan 3 Bandung Tahun Ajaran 2022/2023. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 570–578. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.15535