Pembelajaran Menulis Teks Ulasan Menggunakan Metode Suggestopedia Berbantuan Media Powtoon Pada Peserta Didik Kelas VIII SMPN 10 Bandung

Authors

  • Hafsa Zikri Nasati Universitas Pasundan Bandung
  • Dheni Harmaen Universitas Pasundan Bandung
  • Rendy Triandy Universitas Pasundan Bandung

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14315

Keywords:

Suggestopedia method, powtoon media, review text

Abstract

In order to achieve a learning process, educators are required to have a creative spirit in planning and implementing the learning. Therefore, one thing that educators need to do is to choose the right, creative, and innovative method. By choosing the right method, educators can achieve success in conveying material to students. In this study, the authors chose a quantitative method for the topic of the suggestopedia learning method assisted by powtoon media to help expedite the learning process. After doing the research, it can be concluded that the suggestopedia method assisted by powtoon media is effective in learning to write review texts, this method can also improve student learning outcomes. The average pretest score in the experimental class was 31.30 and it increased in the posttest to 84.57. Whereas in the control class, the average score in the pretest activity was 28.04 and experienced an increase in the posttest activity to 55.43. But the average of the experimental class is greater than the average of the control class. Based on the output obtained from the results of the Wilcoxon test analysis, the value of Sig. (2-tailed) 0.000 < 0.005. This shows that the average increase of the experimental class is much higher than that of the control class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, P. M. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Ayu, F., Anggriani, D., & Nizamuddin, N. (2023). Meningkatkan Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Melalui “Process Approach” pada Siswa/i SMA Panca Budi. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 21-33.

Afriani, D. E., Sastromiharjo, A., & Yulianeta. (2020). Teknik Peta Pikiran (Mind Mapping) Berbasis Model Connecting, Organizing, Reflecting, Extending Dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek . Seminar Internasional Rika Bahasa XIV.

Afrizal, D. Y. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. Prosiding Samasta Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia.

Agung, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Debat Bahasa Arab Mahasiswa Melalui Metode Suggestopedia. Naskah Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, II(1). doi:https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.288

Amalia, R. A. (2017). Pengaruh Metode Suggestopedia Berbantuan Media Lagu Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Sederhana. eprinslib.ummgl.ac.id.

Anasari, L. D. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Deskripsi Menggunakan Media Gambar Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Pogung Kidul Mlati Sleman. Lumbung Pustaka UNY.

Arfah, Y., Ariyani, F., & Yufrizal., H. (2017). Peningkatan Apresisi Segata Melalui Metode Suggestopedia Dalam Pembelajaran Bahasa Lampung. Jurnal Tiyuh Lampung, I(1).

Ashari. (2016). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 33 Makassar. repository.unm.edu.

Asri, M. (2017). Dinamika Kurikulum Di Indonesia. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, IV(2).

Datu, Y. L., Nyoto, N., Diplan, D., & Manesa, F. X. (2023, April). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Dengan Menggunakan Metode Tanya Jawab Berbantuan Media Gambar Berseri Pada Peserta Didik Kelas IV-A Di SDN 8 Menteng Palangka Raya. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 31-41).

Farida, N. U. (2017). Pembelajaran Menjelaskan Teks Deskripsi Berorientasi Pada Tempat Wisata Secara Visual Menggunakan Metode Peta Pikiran Di Kelas VII SMPN 39 Bandung Tahun 2017/2018. repository.unpas.ac.id.

Kiuk, Y., Saputra, I. G., & Adnyani, L. D. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Melalui Strategi Please. Indonesian Gender and Society Journal, II(1), 10-17.

Machali, I. (2014). Kebijakan Perubahan Kurikulum 2013 dalam Menyongsong Indonesia Emas Tahun 2045. Jurnal Pendidikan Islam, IV(1). doi:10.14421/jpi.2014.31.71-94

Misnawati, M., Asi, Y. E., Anwarsani, A., Muslimah, S., Ummi, U., & Lathifah, N. (2024). Kalimat Efektif dalam Bahasa Indonesia untuk Sukses Berkomunikasi. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 245-256.

Misnawati, M., Purwaka, A., Nurachmana, A., Cuesdeyeni, P., Christy, N. A., Ramadhan, I. Y., ... & Jumadi, J. (2024). Bahasa Indonesia untuk Keperluan Akademik Era DIGITAL. Yayasan DPI.

Salwa, N. (2023). Mengembangkan Bakat Menulis Siswa SMK: Strategi Inovatif untuk Menjadi Penulis Cerpen yang Handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229-244.

Published

2024-06-22

How to Cite

Hafsa Zikri Nasati, Dheni Harmaen, & Rendy Triandy. (2024). Pembelajaran Menulis Teks Ulasan Menggunakan Metode Suggestopedia Berbantuan Media Powtoon Pada Peserta Didik Kelas VIII SMPN 10 Bandung. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 193–201. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14315