Analisis Antropologi Sastra Dalam Novel Mangirurut Karya Bakhsan Parinduri Sebagai Alternatif Bahan Ajar di SMA

Authors

  • Luthfiah Zharifa Universitas Pasundan Bandung
  • Dheni Harmaen Universitas Pasundan Bandung
  • Lili Sadeli Universitas Pasundan Bandung

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14307

Keywords:

Mangirurut, literary anthropology, cultural elements

Abstract

This study aims to describe (1) cultural elements in Bakhsan Parinduri’s Mangirurut  novel; and (2) suitability of the analysis results as an alternative teaching material for high school students. The method used is descriptive qualitative. The approach use is the literary anthropology. The data source in this research is the novel Mangirurut by Bakhsan Parinduri. The results of the analysis show that (1) Bakhsan Parinduri’s Mangirurut novel contains cultural elements including: languange (bahasa bulung-bulung, surat tulak, and markusip); knowledge systems (how to work together, layout of dishes, how to eat, politeness, ways of survival, and education to children), kinship systems (dalihan na tolu, clan, and markobar); technology systems and living equipment (transportation, weapons, containers, and productive tools); livelihood systems (agriculture, hunting, plantations, and manyaraya); religious systems (religious activities); and the arts (musical instruments, gordang sambilan, margondang, and manortor); (2) utilization of the analysis results as an alternative learning material for students can be applied in learning novel texts for 11th grade in high school, namely in basic competency 3.7 with contextual learning methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Pattah, I. M. (2022). Kebudayaan Bugis dalam Novel Calabai Karya Pepi Al-Bayqunie. Jurnal BASTRA.

Budiman, M. R. (2022). Penanaman Nilai-nilai Budaya Sebagai Bentuk Pendidikan Karakter Peserta Didik.

Emzir, S. R. (2018). Tentang Sastra: Orkestrasi Teori dan Pembelajarannya. Yogyakarta: Garudhawaca.

Endraswara, S. (2013). Metodologi Penelitian Antropologi Sastra. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Firman, S. A. (2020). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Sastra dan Budaya Lokal.

Ida, R. (2014). Metode Penelitian: Studi Media dan Kajian Budaya. Jakarta: Prenada Media Group.

Indra Cahyadi, S. A. (2020). Pengantar Teori dan Metode Penelitian Budaya. Lamongan: Pagan Press.

Kosasih, D. E. (2020). Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Luxman, S. S. (2014). Budaya Masyarakat Jawa dalam Novel Gadis Kretek Karya Ratih Kumala (Kajian Antropologi Sastra). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan.

Nasution, A. (2019). Budaya Mandailing. Banda Aceh: Balai Pelestarian Nilai Budaya Aceh.

Nasution, P. (2015). Entitas Metafora Leksikon Flora Mandailing Terhadap Kebudayaannya. Ranah.

Novia Fitriani, C. E. (2013). Nilai Budaya dalam Novel 5cm Karya Donny Dirghantoro. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa.

Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Surakarta.

Nurgiyantoro, B. (2015). Sastra Sebagai Pemahaman Antar Budaya. Cakrawala Pendidikan.

Parinduri, B. (2013). Panduan Markobar dalam Budaya Mandailing. Medan: Deli Grafika.

Parinduri, B. (2016). SIMOMOSAN: Panduan Surat Tulak-tulak Mandailing. Medan.

Rahmat, L. I. (2019). Kajian Antropologi Sastra dalam Cerita Rakyat Kabupaten Banyuwangi Pada Masyarakat Using. Jurnal Kredo.

Ramdani, E. (2018). Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Ilmu-ilmu Sosial.

Ratna, N. K. (2011). Antropologi Sastra: Peranan Unsur-unsur Kebudayaan dalam Proses Kreatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Renika Apriyani, Y. G. (2022). Model Kontekstual Berorientasi Kearifan Lokal Pada Materi Cerita Rakyat. Jurnal Tuturan.

Riadi Syafutra Siregar, R. B. (2019). Model Revitalisasi Kearifan Lokal Tradisi Markusip dalam Pembentukan Karakter Remaja Etnis Mandailing. Jurnal Antropologi Sumatera.

Riama. (2020). Pembelajaran Sastra Bahasa Indonesia Di Sekolah.

Rosmilan Pulungan, A. F. (2019). Hubungan Tor-tor Dengan Gondang Sebagai Musik Pengiring. Prosiding Seminar Nasional.

Santiani, S., Poerwadi, P., Misnawati, M., Supriyati, S., & Maya, S. (2022, May). Unsur Mistis Dalam Novel-Novel Karya Neno Cristiandi Nelis dan Implikasinya pada Pembelajaran di SMA (Tinjauan Antropologi Sastra). In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 106-123).

Sugeng, W. (2014). Pesan Moral dan Nilai Budaya Novel-novel Karya Andrea Hirata dan Pemanfaatannya Sebagai Bahan Pembelajaran Apresiasi Sastra di SMP.

Unpas, T. P. (2022). Panduan Penulisan Karya Tulis Ilmiah (KTI) Mahasiswa. Bandung.

Widyastuti, M. (2021). Peran Kebudayaan dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Kebhinekaan dan Wawasam Kebangsaan UNINDRA PGRI.

Yanti, C. S. (2015). Religiositas Islam dalam Novel Ratu yang Bersujud Karya Amrizal Mochamad Mahdavi. Jurnal Humanika.

Yunus, E. M. (2007). Tulila: Muzik Bujukan Mandailing. Penang: Areca Books.

Published

2024-06-23

How to Cite

Luthfiah Zharifa, Dheni Harmaen, & Lili Sadeli. (2024). Analisis Antropologi Sastra Dalam Novel Mangirurut Karya Bakhsan Parinduri Sebagai Alternatif Bahan Ajar di SMA. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 126–143. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14307