Kajian Sosiologi Sastra Terhadap Unsur Moral pada Kumpulan Puisi Doa untuk Anak Cucu Karya W. S. Rendra sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra di Kelas X SMA

Authors

  • Irsyad Muhammad Ridhwan Universitas Pasundan Bandung
  • Panca Pertiwi Hidayati Universitas Pasundan Bandung
  • Desti Fatin Fauziyyah Universitas Pasundan Bandung

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.10780

Keywords:

Analysis, Poetry, Teaching Material

Abstract

This study aims to examine the moral elements in the poetry collection Doa Untuk Anak Cucu by W. S. Rendra. The results of the study, for alternative teaching materials for students at the Senior High School level class X. Students often find difficulties when analyzing the moral elements contained in poetry, one of the factors is the difficulty of finding the right teaching materials and only using teaching materials that are already available, there is no development of innovative teaching materials. This research uses descriptive qualitative method. The data source of this research is the book collection of poems Doa Untuk Anak Cucu by W. S. Rendra. The results of the analysis of moral elements in the poetry collection Doa Untuk Anak Cucu by W. S. Rendra, are as follows: Four moral elements were found, including man's relationship with himself, man's relationship with nature, man's relationship with society, and man's relationship with his God. The results of the data that have been studied fulfill the general characteristics of the study of the moral elements in poetry. Thus, the literary sociology analysis of the moral elements in the poetry collection Doa Untuk Anak Cucu by W. S. Rendra as an alternative literature teaching material in class X Senior High School, shows success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwarsani, A., Santa, S., Enisyahwate, E., Juhairiyani, J., Adithama, T., & Salwa, N. (2023). Tafsir rasa dalam puisi Linguistik Cinta karya Misnawati untuk mengurai kata-kata penuh makna. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial, 1(5), 119-130.

Eagleton, T. (2010). Teori sastra: Sebuah pengantar komprehensif (Edisi terjemahan Harfiah Widyawati dan Eivy Seityarini). Jalasuitra.

Kementerian Pendidikan Nasional. (2011). Pedoman pelaksanaan pendidikan karakter. Pusat Kurikulum dan Perbukuan.

Kosasih, E. (2018). Dasar-dasar keterampilan bersastra. Yrama Widya.

Maghfiroh, L., Cuesdeyeni, P., & Asi, Y. E. (2021). Analisis citraan dalam kumpulan puisi Kuajak Kau ke Hutan dan Tersesat Berdua karya Boy Candra. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(1), 36-44.

Misnawati, M. (2023). Melintasi batas-batas bahasa melalui diplomasi sastra dan budaya: Crossing language boundaries through literary and cultural diplomacy. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 185-193.

Nugiyantoro, B. (2010). Teori pengkajian fiksi. Gadjah Mada University Press.

Ruisyana, Y. (2006). Pembelajaran sastra di sekolah dan landasan-landasannya serta tautannya dengan keindonesiaan. Konferensi Internasional Kesusastraan XIX HISKI.

Semi, M. Atar. (2013). Kritik sastra. Angkasa Bandung.

Sitorus, K. S., Purwaka, A., Cuesdeyeni, P., Poerwadi, P., & Mingvianita, Y. (2023, April). Penggunaan model PJBL pada pembelajaran menulis puisi dengan pemanfaatan media YouTube pada peserta didik kelas X IPS-1 semester II SMA Negeri 5 Palangka Raya tahun pembelajaran 2022/2023. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 155-170).

Sumardjo, J., & Saini, K. M. (2020). Apresiasi kesusastraan. PT Gramedia Pustaka Utama.

Tiadilona, W., Munaris, M., & Prasetyo, H. (2023, Mei). Analisis pendekatan struktural pada puisi berjudul "Silhuet" karya Taufiq Ismail. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 236-250).

Wicaksono, B. (2007). Menulis kreatif sastra: dan beberapa model pembelajarannya.

Zuliriah, dkk. (2016). Jurnal IBM guru dalam pengembangan bahan ajar kreatif inovatif berbasis potensi lokal. Didedikasi. Diakses dari https://eijournal.uimm.ac.id/index.php/dediksi/article/view/3136/3774 (Diakses 5 Juli 2023)

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Irsyad Muhammad Ridhwan, Panca Pertiwi Hidayati, & Desti Fatin Fauziyyah. (2024). Kajian Sosiologi Sastra Terhadap Unsur Moral pada Kumpulan Puisi Doa untuk Anak Cucu Karya W. S. Rendra sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra di Kelas X SMA. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(1), 360–372. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.10780
Abstract viewed = 0 times