Pengaruh Model Pembelajaran 3 M (Meniru, Mengolah dan Mengembangkan) terhadap Kemampuan Menulis Surat Pribadi pada Siswa Kelas VII

Authors

  • Ester Romaito Malau Universitas Negeri Medan
  • Frinawaty Lestarina Barus Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.18741

Keywords:

Personal Letter, 3M Model, Writing a Personal Letter

Abstract

This study aims to determine the effect of the 3M learning model (Imitating, Processing and Developing) on ​​the ability to write personal letters in class VII students of SMP Negeri 4 Medan which consists of 11 classes with a total of 344 people. The sample in this study consisted of 2 classes, namely the control class and the experimental class. The control class (class VII-7) consisted of 30 people and the experimental class (VII-5) consisted of 30 people. The research method used is an experimental research method with the type of post-test only control group design using a quantitative approach. The mean post-test score of students in the control class was 51, which was in the less category, while the mean post-test value of students in the experimental class was 87.66, which was in the very good category and had fulfilled the KKM. Based on the results of the analysis, it is obtained t count = 14.754 and t table = 1.699, so that it is obtained if t count ˃ t table or 14.754 ˃ 1.699. So, it can be concluded that Ho is rejected and Ha is accepted, meaning that the application of the 3 M Learning Model (Imitating, Processing, and Developing) has an effect on the ability to write personal letters for class VII students of SMP Negeri 4 Medan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin. (2018). Desain sistem pembelajaran dalam konteks kurikulum 2013. Bandung: Refika Aditama.

Dalman. (2016). Keterampilan menulis. Jakarta: Rajawali Press.

Ervira, & Fitriani. (2020). Efektivitas model pembelajaran ARCS terhadap kemampuan menulis surat pribadi siswa kelas VII SMPN 11 Medan. Jurnal Kembara.

Fitri, dkk. (2022). Pemanfaatan Canva sebagai media penyampaian informasi bagi kepemimpinan sekolah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 148–154.

Guntur, H. (2018). Menulis sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.

Hartati, dkk. (2021). Model 3M (Meniru-Mengolah-Mengembangkan) dalam menulis teks berita. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 24–38.

Hendri, dkk. (2022). Penerapan model pembelajaran 3M (Meniru, Mengolah, dan Mengembangkan) dalam pembelajaran menulis teks eksplanasi siswa kelas VIII SMPIT IQRA’ Kota Bengkulu. Jurnal Pustaka Indonesia.

Hetilaniarl, & Liza. (2021). Kelayakan modul pementasan monolog metode role-playing dan teknik 3M. Jurnal Kredo.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016). Bahasa Indonesia kelas VII SMP/MTs. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Lubis, J. (2022). Pemanfaatan Canva sebagai media penyampaian informasi bagi kepemimpinan sekolah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2).

Lubis, J., & dkk. (2020). Metode penelitian pendidikan dasar teoretis dan praktis dalam perspektif epistemologi. Medan: Obelia Publisher.

Marahimin, I. (2018). Menulis secara populer. Jakarta: PT Dunia Pustaka Jaya.

Misnawati, M., Asi, Y. E., Anwarsani, A., Muslimah, S., Ummi, U., & Lathifah, N. (2024). Kalimat efektif dalam bahasa Indonesia untuk sukses berkomunikasi. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 245–256.

Misnawati, M., Purwaka, A., Nurachmana, A., Cuesdeyeni, P., Christy, N. A., Ramadhan, I. Y., ... & Jumadi, J. (2024). Bahasa Indonesia untuk keperluan akademik era digital. Yayasan DPI.

Rahmadani, I., Linarto, L., Purwaka, A., Misnawati, M., & Veniaty, S. (2024, May). Analisis kesalahan penulisan ejaan dalam alternate universe romansa Kota Bandung pada platform Twitter karya Noaprile dan implikasinya terhadap pembelajaran bahasa Indonesia di SMP. Dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 39–52.

Salwa, N. (2023). Mengembangkan bakat menulis siswa SMK: Strategi inovatif untuk menjadi penulis cerpen yang handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229–244.

Sumiati, S. (2024). Tinjauan komprehensif peran ketua PKK dalam membangun masyarakat melalui pendidikan dan literasi. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 57–64.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Ester Romaito Malau, & Frinawaty Lestarina Barus. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran 3 M (Meniru, Mengolah dan Mengembangkan) terhadap Kemampuan Menulis Surat Pribadi pada Siswa Kelas VII . ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(1), 53–66. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.18741