Langkah Sukses Mahasiswa PLS dalam Mengembangkan Produk Gelang Rotan dari Bahan Daur Ulang

Authors

  • Yesni Nopy Universitas Palangka Raya
  • Isman Isman Universitas Merdeka Malang
  • Sumiati Sumiati Universitas Muhammadiyah Palangka Raya
  • Ruliyani Ruliyani SMA Muhammadiyah 1 Palangka Raya
  • Anwarsani Anwarsani SLBN-1 Palangka Raya
  • Nabila Salwa SMK Karsa Mulya Palangka Raya
  • Levi Alkausar SMAN-4 Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.19502

Keywords:

innovation, recycling, rattan bracelet, PVC pipe, PLS students, creative products, SDGs

Abstract

Innovation in waste utilization plays a crucial role in supporting environmental sustainability and the development of the creative economy. This study explores the successful efforts of students from the Non-Formal Education (PLS) Study Program at Universitas Palangka Raya in developing rattan bracelets made from recycled materials, particularly used PVC pipes. Through a sustainability-based entrepreneurial approach, students not only reduce plastic waste but also create products with high aesthetic and economic value. The research methodology includes raw material identification, an innovative production process, and marketing strategies. The findings indicate that using PVC pipes as molds in rattan bracelet production enhances shape precision, accelerates production, and increases market appeal. Furthermore, this innovation contributes to local community empowerment and supports the Sustainable Development Goals (SDGs) in both environmental and economic aspects. Thus, the development of rattan bracelets from recycled materials not only serves as a creative solution for waste management but also opens entrepreneurial opportunities for PLS students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Elkington, J. (1997). Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. Oxford: Capstone Publishing.

Endah, R. A. (2015). Kreasi dari limbah plastik. Jakarta Barat: Tiara Aksa.

Endang, I. (2023). Penerapan pemasaran digital melalui toko online pada UMKM di Kelurahan Tanjungsari. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(2), 106-117.

Hanif, A., & Iryanti, E. (2023). Penguatan merek dan visualisasi produk berbasis digital pada UMKM “Doyan Jajan” Desa Laweyan, Kecamatan Sumberasih, Kabupaten Probolinggo. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(2), 84-97.

Ilmi, S. N., Hadi, A. H. N. S., Muzakki, F. D. P., Khabibah, M., Fajari, M. S., Sugiharto, V. D. D., & Arum, D. P. (2023). Meningkatkan pengetahuan masyarakat terhadap digitalisasi marketing di Kelurahan Tanggung Kota Blitar. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(2), 76-83.

Misnawati, M., Christy, N. A., Isman, I., Anwarsani, A., Nopy, Y., & Salwa, N. (2024). Strategi sukses untuk bisnis pengetikan dan fotokopi di era digital. Maeswara: Jurnal Riset Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 2(2), 302-314.

Norman, D. A. (2004). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. New York: Basic Books.

Nur Sejati, M. (2023). Pemanfaatan limbah material pipa PVC sebagai produk desain fungsional di SMK YMIK. Dewanagari, Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 33-41.

Pangestu, A. I. A., Zabaril, F. M., Laksono, D. A., Safitri, D. N., Amalia, J., Mustika, A. M., ... & Najmudin, N. (2023). Implementasi pemanfaatan media sosial dalam pengembangan desa wisata menari Tambaknegara. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(4), 9-18.

Putri, L. A., & Rahmi, U. (2024). Pemanfaatan media digital untuk meningkatkan minat belajar PAI pada generasi milenial. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(1), 27-31.

Qisthiano, M. R., & Pramana, D. (2023). Menggapai keunggulan promosi di era digital: Kolaborasi Canva untuk peningkatan ekonomi lokal. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(3), 243-249.

Sanin, S. B. F., & Winarti, O. (2023). Penerapan digital marketing dalam media sosial Tiktok PT Otak Kanan untuk membangun brand awareness. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(3), 74-83.

Sari, D. S. (2022). Analisis inovasi produk dan kualitas produk terhadap keunggulan bersaing pada kerajinan rotan di Kota Medan. Arbitrase: Journal of Economics and Accounting, 3(2), 242-246.

Sevina, F. B., & Pabulo, A. M. A. (2023). Upaya digitalisasi marketing dalam meningkatkan penjualan UMKM di Kecamatan Juwana. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(4), 251-257.

Solihiyah, E. D. Z., & Tondang, I. S. (2023). Penerapan digital branding melalui pendekatan penyuluhan, pelatihan, dan pendampingan bagi pelaku UMKM Kelurahan Medokan Semampir. Faedah: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(3), 156-163.

Stahel, W. R. (2016). Circular economy. Nature, 531(7595), 435-438. Retrieved from https://www.nature.com/articles/531435a

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Yesni Nopy, Isman Isman, Sumiati Sumiati, Ruliyani Ruliyani, Anwarsani Anwarsani, Nabila Salwa, & Levi Alkausar. (2024). Langkah Sukses Mahasiswa PLS dalam Mengembangkan Produk Gelang Rotan dari Bahan Daur Ulang. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(1), 307–315. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.19502
Abstract viewed = 0 times