Pembentukan Karakter dan Etika Anak-Anak Melalui Kegiatan KKN Berbasis Nilai-Nilai Lokal di Kampung Banjar 1 Kota Pinang

Authors

  • Juni Ariansyah Pulungan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Azzuhro Azzuhro Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Arfani Rahman Sari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Jufri Naldo Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.19678

Keywords:

Character, Child, Ethics, Formation, KKN

Abstract

This study aims to describe how the character and ethics of children are formed through KKN activities held by the State Islamic University of North Sumatra.  This research is a descriptive qualitative research using data collection techniques in the form of interviews, observation, and documentation.  The formation of children's character and ethics is very important to be formed from an early age.  Accustoming children to being honest is an example of a small thing that children in Kampung Banjar 1 Kotapinang have to get used to.  With the presence of North Sumatra State Islamic University KKN students in South LabuhanBatu district, they can create little by little changes regarding the character building and ethics of children in Kampung Banjar 1 Kotapinang.  By utilizing existing local values, students participate in guiding and directing children to continue to carry out positive activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainissyifa, H. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan UNIGA, 1-26.

Ali Ramdhani, M. (2014). Lingkungan pendidikan dalam implementasi pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1), 28-37.

Citra, Y. (2012). Pelaksanaan pendidikan karakter dalam pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 237-249.

Fitriani, R. (2017). Perilaku peduli lingkungan pada siswa kelas X SMA Muhammadiyah 1 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Boga, 1-11.

Insani, G. N. (2021). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 84-92.

Koesoema, D. (2007). Pendidikan karakter: Strategi mendidik anak di zaman global. Grasindo.

Kosim, M. (2011). Urgensi pendidikan karakter. Karsa: Journal of Social and Islamic Culture, 85-97.

Masnur, M. (2011). Pendidikan karakter: Menjawab tantangan krisis multimesional. Bumi Aksara.

Misnawati, M. (2024). Penguatan kapasitas pendidik PAUD mewujudkan PAUD berkualitas secara holistik integratif. Ta'rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, 5(3), 1-11.

Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan pendidikan dalam implementasi pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 28-37.

Rohendi, E. (2016). Pendidikan karakter di sekolah. EduHumanioral Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 3(1).

Setiawati, N. A. (2017). Pendidikan karakter sebagai pilar pembentukan karakter bangsa. Jurnal Pendidikan, 350.

Sudarsana, I. (2016). Membentuk karakter siswa sekolah dasar melalui pendidikan alam terbuka. Prosiding Nasional, 22-30.

Sudaryanti. (2013). Pentingnya pendidikan karakter bagi anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 11-20.

Sudrajat, A. (2011). Mengapa pendidikan karakter? Jurnal Pendidikan Karakter, 1(1).

Sumarno, U. (2011). Pembelajaran matematika berbasis pendidikan karakter. Cimahi: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika.

Sumiati, S. (2024). Tinjauan komprehensif peran ketua PKK dalam membangun masyarakat melalui pendidikan dan literasi. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 57-64.

Suprayitno, A. (2020). Pendidikan karakter di era milenial. Deepublish.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Juni Ariansyah Pulungan, Azzuhro Azzuhro, Arfani Rahman Sari, & Jufri Naldo. (2024). Pembentukan Karakter dan Etika Anak-Anak Melalui Kegiatan KKN Berbasis Nilai-Nilai Lokal di Kampung Banjar 1 Kota Pinang. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(1), 401–411. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.19678
Abstract viewed = 0 times