Edukasi Pola Hidup Bersih Dan Sehat Melalui Pelatihan Pembuatan Poster Pada Siswa SMAN 1 Dusun Utara Kabupaten Barito Selatan Tahun 2024
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21121Keywords:
Posters, Education, Clean and Healthy LifestyleAbstract
A clean and healthy lifestyle is the main foundation for building an optimal quality of life. One of the efforts intensively carried out by the government through the Ministry of Health is the Clean and Healthy Living Behavior Program (PHBS). In line with the goals of PHBS by the Ministry of Health, the implementation of a clean and healthy lifestyle is expected to raise awareness for the entire community (from various groups and ages) to create a clean and healthy environment. This awareness will lead Indonesian society to create a conducive environment, both for individuals, families, groups and communities. An educational alternative that can also train students' creativity and critical thinking skills to take part in clean and healthy living behavior programs, namely making educational posters in digital format. The aim of this community service activity is: a) to increase students' awareness about Clean and Healthy Lifestyles (PHBS), b) to increase students' knowledge and insight about Clean and Healthy Lifestyles (PHBS), c) to improve students' language skills in processing and conveying informative messages in a work, and d) to improve students' ability to master and utilize digital literacy. The method used in this service activity is a process method which includes three stages, namely; 1) preparation, 2) implementation and 3) evaluation. The results of this activity are 1) increasing students' knowledge and insight regarding Clean and Healthy Lifestyles (PHBS) and 2) increasing students' skills in processing and conveying informative messages in works in the form of digital posters.
References
Aulia, M., Misnawati, M., Apritha, A., Setyoningsih, R. A., Handayani, P., & Saptaniarsih, W. (2023). Pelajar Pancasila pada abad ke-21 di SMAN 1 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 134–151.
Darwis, A. M., Tangdiesak, V. F., Haq, C. A., Sari, A., Ardaridhayana, A., Kusumawardani, D. F., ... & Al Muqtadir, M. I. (2022). Edukasi perilaku hidup bersih dan sehat melalui pemilihan duta sekolah cuci tangan pakai sabun (Dulah CTPS) di SDN 81 Kalukubodo. Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 5(7), 1986–1994.
Fahik, M. (2023, May). Penerapan metode kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan prestasi belajar pendidikan kewarganegaraan pada siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat tahun pelajaran 2022/2023. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 215–226).
Fahrianur, F., Monica, R., Wawan, K., Misnawati, M., Nurachmana, A., Veniaty, S., & Ramadhan, I. Y. (2023). Implementasi literasi di sekolah dasar. Journal of Student Research, 1(1), 102–113.
Hadiryanto, S., & Thaib, D. (2016). Peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa SMP melalui pembelajaran berbasis masalah pada konsep respirasi. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1).
Halimah, H., Misnawati, M., Lestariningtyas, S. R., Mingvianita, Y., Sepmiatie, S., & Suryatini, R. I. (2023). Implementasi Pancasila sebagai entitas dan identitas pendidikan abad ke-21 di SMAN 4 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 119–133.
Hamid, A. (2023, April). Peran bahasa (Indonesia) dalam menjaga keberlanjutan lingkungan hidup. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 42–53).
Jurianto, I. P. (2023, April 19). Contoh poster berbagai tema dari pendidikan hingga kesehatan. Diakses 11 Mei 2024, dari https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-6681223/20
Manik, B., Umam, W. K., Irawan, F., Veronica, M., Misnawati, M., Nurachmana, A., & Christy, N. A. (2023). Taman Baca dan Belajar “Ransel Buku” sebagai aksi nyata menumbuhkan kecintaan anak pada buku dan kegiatan literasi. Journal of Student Research, 1(1), 141–158.
Megawati. (2017). Pengaruh media poster terhadap hasil belajar kosakata bahasa Inggris (eksperimen di SDIT Amal Mulia Tapos Kota Depok). Getsempena English Education Journal, 4(2).
Misnawati, M., Purwaka, A., Nurachmana, A., Cuesdeyeni, P., Christy, N. A., Ramadhan, I. Y., ... & Jumadi, J. (2024). Bahasa Indonesia untuk keperluan akademik era digital. Yayasan DPI.
Perdana, I., & Misnawati, M. P. (2019). Cinta dan bangga berbahasa Indonesia di perguruan tinggi. SPASI MEDIA.
Perilaku hidup bersih dan sehat (PHBS). (2016, Januari 1). Diakses 5 Mei 2024, dari Kementerian Kesehatan (Kemenkes): https://ayosehat.kemkes.go.id
Raksanagara, A., & Raksanagara, A. (2015). Perilaku hidup bersih dan sehat sebagai determinan kesehatan yang penting pada tatanan rumah tangga di Kota Bandung. Jurnal Sistem Kesehatan, 1(1), 30–34.
Salwa, N., Rojali, R., Misnawati, M., Usop, L. S., & Nopi, Y. (2024). Pengalaman nyata di dunia kerja pada Jurusan Bahasa dan Seni Universitas Palangka Raya. Ekspresi: Publikasi Kegiatan Pengabdian Indonesia, 1(4), 74–85.