Analisis Patologi Sosial dalam Novel Unfamiliar Twins Karya Kadek Pingetania dengan Menggunakan Sosiologi Sastra sebagai Bahan Ajar Apresiasi Sastra di Kelas XII
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21668Keywords:
Social pathology, Sociology, Novel, Literature LearningAbstract
This study aims to explain the social pathology contained in novels that contain various kinds of bullying carried out by characters. This study will focus on (1) the study of literary sociology in the novel Unfamiliar Twins by Kades Pingetania with social pantology (2) the relationship between the study of literary sociology in the novel Unfamiliar Twins by Kades Pingetania with social pathology (3) the use of the novel Unfamiliar Twins by Kades Pingetania as learning material for Indonesian literature in high school. This research is a qualitative research to see various social pathologies in the novel Unfamiliar Twins by Kades Pingetania by analyzing the novel. The results of this analysis will be related to the types of bullying found in the novel Unfamiliar Twins by Kades Pingetania, namely: 1) bullying, 2) sexual harassment, 3) juvenile delinquency, and 4) cyberbullying and to real life and can be used as a reference to be used as teaching material in class XII.
References
Akhir. (2021). Cyberbully pada kreator video Tiktok pengguna iPhone 11 dalam perspektif determinasi teknologi komunikasi. Mi, 5, 5–24.
Ayuseptiwi. (2021). Patologi sosial dalam kumpulan cerpen karya narapidana perempuan dan pemanfaatanya sebagai alternatif sumber bahan ajar apresiasi sastra di SMA. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(8), 1065–1080. https://doi.org/10.17977/um064v1i82021p1065-1080
Damayanti. (2023). Video pelecehan seksual dokter Kevin Samuel di akun Tiktok berita: Studi etnografi virtual. Rekam, 19(1), 83–92. https://doi.org/10.24821/rekam.v19i1.6895
Eko, H. C. (2014). Patologi sosial dalam novel Ken Dedes Sang Penggoda karya Wawan Susetya (Vol. 2).
Fransori. (2022). Adaptasi pembelajaran sastra di sekolah pada era new normal. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 2377–2387.
Istariyah, A. (2012). Nilai-nilai edukatif dalam novel Ranah 3 Warna karya Ahmad Fuadi: Tinjauan sosiologi sastra (Skripsi, tidak diterbitkan). Tahun 2015.
Lestiana, L. (2020). Patologi sosial masyarakat pedesaan (Studi terhadap judi sabung ayam di Desa Dwi Warga Tunggal Jaya Kecamatan Banjar Agung Kabupaten Tulang Bawang) (Skripsi, tidak diterbitkan).
La Madi, N. (2017). Sastra lama wahana pembelajaran moral dan karakter bangsa.
Maemunah, S. (2021). Konflik pada cerpen Gincu Ini Merah, Sayang karya Eka Kurniawan: Kajian sosiologi sastra. Diglosia: Jurnal Pendidikan, Kebahasaan dan Kesusastraan Indonesia, 5(2), 478–486.
Misnawati, M. (2023). Melintasi batas-batas bahasa melalui diplomasi sastra dan budaya: Crossing language boundaries through literary and cultural diplomacy. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 185–193.
Oktimatul, A. (2020). Analisis tokoh dalam novel KKN di Desa Penari sebagai pendidikan karakter siswa (Kajian psikologi sastra) (Skripsi, tidak diterbitkan). IAIN Surakarta.
Prawiyadi. (2018). Analisis isi pesan bullying dalam serial Netflix ‘13 Reasons Why.’ Jurnal E-Komunikasi, 6(2), 2–12.
Rahmawati. (2019). Nilai-nilai moral novel Peter karya Risa Saraswati dan relevansinya dengan pembelajaran Bahasa Indonesia (Vol. 7).
Rumra. (2021). Perilaku cyberbullying remaja. Jurnal Ilmiah Kesehatan Jiwa, 3(1), 41–52.
Saddhono. (2017). Kajian sosiologi sastra dan pendidikan karakter dalam novel Nun pada Sebuah Cermin karya Afifah Afra serta relevansinya dengan materi ajar di SMA. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 16–26. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.8627
Sukirman. (2021). Karya sastra media pendidikan karakter bagi peserta didik. Jurnal Konsepsi, 10, 17–27.
Zakiyah. (2017). Faktor yang mempengaruhi remaja dalam melakukan bullying. Prosiding Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 324–330. https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14352