Pengembangan LKPD dengan Strategi Pembelajaran REACT pada Materi Sistem Pertidaksamaan Linear

Authors

  • Dyah Ayu Nur Aini Universitas Indraprasta PGRI
  • Aprillia Intan Nur Cahya Universitas Indraprasta PGRI
  • Fhadilla Riski Aryani Universitas Indraprasta PGRI
  • Raisa Nur Azizah Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22165

Keywords:

LKPD, REACT Strategy, System of Linear Inequalities, Instructional Development Model

Abstract

The research carried out produced Student Worksheets (LKPD) based on the REACT learning strategy on linear inequalities material. The development method used is the Instructional Development Model (MPI) with the steps: identification, development and carrying out formative evaluation and revision. This worksheet is designed by utilizing the REACT (Relating, Experiencing, Applying, Cooperating and Transferring) learning strategy, which aims to stimulate students' interest and involvement and strengthen understanding of the concept of systems of linear inequalities. The evaluation was carried out through validation tests by material experts, media experts and mathematics teachers. The results of the research show that the LKPD developed is suitable for use as mathematics learning material.

References

Aini, I. N., & Hidayati, N. (2017). Tahap perkembangan kognitif matematika siswa SMP kelas VII berdasarkan teori Piaget ditinjau dari perbedaan jenis kelamin. JPPM, 1(1), 25–30.

Al Azka, H. H., Setyawati, R. D., & Albab, I. U. (2019). Pengembangan modul pembelajaran. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(5), 224–236.

Aryadi, Zubaidah, & Yanti, S. (2017). Pemahaman konseptual siswa pada materi pertidaksamaan linear satu variabel di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(2). Diakses dari http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/viewFile/20304/16637

Budiarto, M. T. (2016). Peran matematika dan pembelajarannya dalam mengembangkan kearifan budaya lokal untuk mendukung pendidikan karakter bangsa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1–10.

Destiara, M., Nurul, H., & Sari, I. (2021). Pengembangan LKPD materi arthropoda berbasis STEM berteknologi augmented reality. Biodeca: Journal of Biology Education, 3(1), 37–45.

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2013. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasution, N. C. (2018). Dukungan teman sebaya dalam meningkatkan motivasi belajar. Al-Hikmah: Jurnal Dakwah, 12(2), 159–174.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Misyakat, 3(1), 1–10.

Purwanto, N. (2009). Evaluasi hasil belajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rosalinda, & Hasanudin, C. (2023). Peran matematika dalam membentuk karakter siswa. Prosiding Seminar Nasional Daring UKM Jurnalistik (Sinergi) IKIP PGRI Bojonegoro, 1639–1645.

Sagala, S. (2011). Konsep dan makna pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Shaleh, S. S., Azizah, F. N., Dinda, A., & Dayang, L. F. (2023). LKPD berbasis kreativitas. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1), 4157–4161.

Suhyanto, O., & Musytifah, E. (2016). Pengaruh strategi heuristik Vee terhadap kemampuan pemahaman konsep matematik. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2(2), 40–57.

Suparman, A. (2014). Desain instruksional modern: Panduan para pengajar & inovator pendidikan. Jakarta: Erlangga.

Triana, N. (2021). LKPD berbasis eksperimen: Tingkat hasil belajar siswa. Indonesia: Guepedia.

Downloads

Published

2025-07-02

How to Cite

Dyah Ayu Nur Aini, Aprillia Intan Nur Cahya, Fhadilla Riski Aryani, & Raisa Nur Azizah. (2025). Pengembangan LKPD dengan Strategi Pembelajaran REACT pada Materi Sistem Pertidaksamaan Linear. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(2), 442–449. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22165

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.