Pengetahuan kecacingan menggunakan media video pada siswa sekolah dasar

Authors

  • Menik Sahariyani Bagian Parasitologi, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Sultan Agung, Semarang, Jawa Tengah
  • Rita Kartika Sari Bagian Ilmu Kesehatan Masyarakat, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Sultan Agung, Semarang, Jawa Tengah
  • Syabila Aldiffah Tasyahuri Program Studi Kedokteran, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Sultan Agung, Semarang, Jawa Tengah

DOI:

https://doi.org/10.37304/jkupr.v12i2.14163

Keywords:

Helminthiasis; Video; Knowledge; Attitude

Abstract

Helminthiasis in children still occurs in Seren Rembang. Educational video can enhance knowledge and attitudes in order to reduce the morbidity of Helminthiasis.  This study aims to determine the impact of providing Helminthiasis educational video on the level of knowledge and attitude of students at SDN Seren Rembang. Research method is Quasi Experimental using a "pre-post test one group only" design. Total sampling involved 37 students of SDN Seren Rembang. Two questionnaires utilized to measure the knowledge and the attitude. Data analysis using the Paired Sample t-test. Result : Educational video is able to increase the average level of students' knowledge and attitude from 4.43 into 7.75, and from 30.43 into 33.37, respectively. Paired samples t-test is significant for both knowledge (p = 0,000), and attitude (p = 0,002). This study conclude that providing Helminthiasis educational video affect the level of knowledge and attitude of students at SDN Seren Rembang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Suluwi S. Pengaruh Penyuluhan Dengan Metode Permainan Edukatif Sukata Terhadap Pengetahuan, Sikap Dan Tindakan Tentang Pencegahan Penyakkit. 2017;2(5):1–10.

Azwar S. Sikap manusia : teori dan pengukurannya. 3rd ed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar; 2022.

Yulaelawati; TPHIE. Pedoman Penanaman Sikap Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kemendikbud; 2018. vi–42.

Yuan S, Humphris G, Macpherson LMD, Ross A, Freeman R. Communication strategies to encourage child participation in an oral health promotion session: An exemplar video observational study. Heal Expect. 2021;24(2):700–8.

Pamungkas WAD, Koeswanti HD. Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. J Ilm Pendidik Profesi Guru. 2022;4(3):346–54.

Kurnia, Rokhanawati D. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Melalui Media Video Terhadap PengetahuanRemaja Putri Tentang Dampak Pernikahan Dini Pada Kesehatan Reproduksi. J Promot Prev [Internet]. 2023;6(4):540–6. Available from: http://journal.unpacti.ac.id/index.php/JPP

Sigalingging G, Sitopu SD, Daeli. Pengetahuan Tentang Cacingan dan Upaya Pencegahan Kecacingan. J Darma Agung Husada. 2019 Oct;6(2):96–104.

Pasyanti NI, Saftarina F, Kurniawaty E. Pengaruh Promosi Kesehatan Terhadap Pengetahuan Siswa Kelas 4 , 5 dan 6 dalam Upaya Pencegahan Kecacingan di SDN 2 Keteguhan Teluk Betung Barat The Effect of Health Promotion to The Knowledge of 4 , 5 and 6 Grade Student in The Prevention Effort of Worm I. Med J Lampung Univ [Internet]. 2015;4(6):35–9. Available from: http://juke.kedokteran.unila.ac.id/index.php/majority/article/viewFile/1388/1229

Novita L, Sukmanasa E, Pratama MY. Penggunaan media pembelajaran video terhadap hasil belajar siswa SD. Indones J Prim Educ. 2019;3(2):64–72.

Wijayanti N, Triyanta T, Ani N. Efektifitas Penyuluhan Kesehatan Sadari Dengan Media Video Terhadap Pengetahuan Pada Remaja Putri Di Smk Muhammadiyah Cawas Klaten. J Ilmu Kesehat Masy Berk. 2020;2(1):49.

Downloads

Published

2024-11-01

How to Cite

Sahariyani, M., Sari, R. K., & Tasyahuri, S. A. . (2024). Pengetahuan kecacingan menggunakan media video pada siswa sekolah dasar. Jurnal Kedokteran Universitas Palangka Raya, 12(2). https://doi.org/10.37304/jkupr.v12i2.14163