Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPS di MTs Islamiyah

Authors

  • Indah Kustina Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendiidikan Indonesia
  • Mamat Ruhimat Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendiidikan Indonesia
  • Acep Supriadi Fakultas Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendiidikan Indonesia

Keywords:

Problem Based Learning, Students' Ability on Critical Thinking, Social Studies learning

Abstract

The research background was the low ability condition on students’ critical thinking. A PBL model was used in the learning process to overcome the problem. PBL is one of the learning approaches that can stimulate students’ critical thinking. The research objective was intended to describe a learning process that used a PBL model to analyze students’ ability to do critical thinking and the influence of the PBL model on students’ ability to do critical thinking. The method used for this research was Quasi Experimental Nonequivalent Control Group Pretest-Posttest Design. The research was conducted in grade VII-B as the experiment class that obtained the PBL model treatment, as well as grade VII-C as the control class that obtained cooperative learning type TGT model treatment. The research instrument was a learning plan, an essay question that consisted of fifteen questions, followed by a validity test, reliability test, difficulty test, and difference of power test. The hypothesis testing result shows 0,043 < 0,05, and N-Gain test shows 1,142 > 1, the conclusion from this research shows that PBL model have influence on increasing the students’ ability to do critical thinking in  social science learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, R. (2015). Pembelajaran saintifik untuk implementasi kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Barus, M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Dan Berpikir Kritis Pada Materi Konduktor Dan Isolator Siswa SD Jenderal Sudirman Medan. (Tesis). Universitas Negeri Medan.

Fernanda, A., Haryani, S., Tri Prasetya, A., & Hilmi, M. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Xi Pada Materi Larutan Penyangga Dengan Model Pembelajaran Predict Observe Explain. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2326–2336.

Fisher, Alec.2009. Berpikir Kritis, sebuah pengantar. Jakarta: Erlangga.

Fitriana, Nurul Farah. (2022). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar (Penelitian Kuasi Eksperimen pada Siswa Kelas V di Salah Satu Sekolah Dasar Negeri di Purwakarta). (Skripsi), Universitas Pendidikan Indonesia.

Haryanti, Y. D. (2017). Model Problem Based Learning Membangun Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v3i2.596.

Isjoni. 2012. Cooperative Learning efektivitas pembelajaran kelompok. Bandung: Alfabeta.

Julianda, J., Widiati, U., & Djatmika, E. T. (2017, June). Tingkat Berpikir Siswa pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Menengah Pertama. In Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Komalasari, K. (2014). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Muhali. (2018). Arah pengembangan pendidikan masa kini menurut perspektif revolusi industry 4.0. Seminar Nasional membangun pendidikan mandiri dan berkualitas pada era revolusi industri 4.0. 29 September 2019. Mataram: LPP Mandala.Indonesia. http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/Prosiding/article/view/425.

Qomariyah, E. N. (2017). Pengaruh Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 23(2), 132-141.

Rusman. (2011). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru

Safrida, L. N., Ambarwati, R., Adawiyah, R., Ermita, D., & Albirri, R. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika. In EDU-MAT Jurnal Pendidikan Matematika (Vol. 10, Issue 1). https://ppjp.ulm.ac.id/journal/index.php/edumat/article/view/5095.

Tabrani, T., & Amin, M. (2023). Model Pembelajaran Cooperative Learning. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 200-213.

Wayudi, M., Suwatno, S., & Santoso, B. (2020). Kajian Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JP Manper), 5(1), 67-82.

Wiryanto, W., Ainurrohmah, I., & Yasin, F. N. (2021). Keterlaksanaan Kurikulum 2013 Untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Masa Pembelajaran Online Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 7(3), 186-193.

Downloads

Published

2023-12-30