Pengembangan Karakter Melalui Materi Berbagai Pekerjaan
Keywords:
Character development, social studies learning, Various jobsAbstract
Through social studies learning which contains moral concepts, values, attitudes and skills for living everyday life, students are expected to be able to apply them to their daily lives. In social studies learning about various jobs, the expected achievement is the goal of how character development is achieved in the learning. Trained participants are invited to understand. This is the achievement hoped for in this paper. This qualitative research was conducted to determine the impact of character development through occupational diversity on elementary school students in learning social sciences (IPS), and with this, we as researchers know the impact and results of learning about occupational diversity to elementary school students. Achieving children's character with good behavior, good manners, morals and ethics, as well as how to blend into society.
Downloads
References
Chairunnisa, C. C., Az-zahra, J. F., Istianti, T., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., & Pendidikan, U (2021). Analisis Materi IPS Kelas IV Tema Berbagai Pekerjaan dengan HOTS. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9072-9079.
Fakhruddin, M. A., Sudirman, P. R. T., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y (2023). Efektivitas Kunjungan Lapangan untuk Materi Berbagai Pekerjaan di Pelajaran IPS Kelas 4. Journal on Education, 5(2), 3477-3484.
Harsanti, A. G. (2016). Integrasi Pembentukan Karakter Dalam Pembelajaran Ips Sd. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 5(02).
Hartati Rismauli, N. U. (2022). Jurnal Pendidikan konseling karkater. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.
Hikmah, N., Handayani, E. S., & Ikhsan, M. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPS Materi Jenis-jenis Pekerjaan Melalui Model Pembelajaran Make A-Match pada Siswa Kelas III SD Muhammadiyah. Jurnal Pendas Mahakam, 3(2), 170–177.
Isnaeni, Y., & Ningsih, T. (2021). Pembentukan Karakter Peduli Sosial Melaui Pembelajaran IPS. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3), 662–672.
Iyan, A., Ridwan, A., & Rustini, T. (2022). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(1), 908–917.
Kusumawati, W. (2015). Penerapan Model Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran IPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI SDN Semboro 01 Kecamatan Semboro Kabupaten Jember Tahun Ajaran 2014/2015. Pancaran, 4(4), 1–12.
Marhayani, D. A. (2018). Pembentukan Karakter Melalui Pembelajaran Ips. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 67.
Rahmi, A., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2021). Menumbuhkan Nilai-Nilai Karakter Siswa SD melalui Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6).
Sahira, S., Rejeki, R., Jannah, M., Gustari, R., Nasution, Y. A., Windari, S., & Reski, S. M. (2022). Implementasi Pembelajaran Ips Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 6(1), 54–62.
Sebagai, D., Satu, S., Menyelesaikan, S., & Studi, P. (2019). Dan Kerja Keras Dalam Buku Tematik Kelas Iv Tema 4 Berbagai Pekerjaan.
Sidiq, F., Herawati., & Hariyani, M. (2022). Jurnal Edukasi El-Ibtida`i Sophia Vol. 01, No. 01, April 2022 |1. 01(01), 1–10.
Siregar, R. P. A., Simbolon, N., & Rahmilawati, R. (2023). Inovasi LKPD Berbasis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT Pada Tema 4 Berbagai Pekerjaan. Paedagogi: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (e-Journal), 9(1), 10.
Utami, A. T., Mulyono, H., & Istiyati, S. (2021). Analisis Kesulitan Belajar dalam Mata Pelajaran IPS pada Peserta Didik Kelas IV di Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(2), 1–6.