Peningkatan Minat Belajar dan Keaktifan Peserta Didik Pada Pembelajaran IPS di Kelas VII D SMPN 1 Gempol Dengan Menggunakan Video Pembelajaran dan World Wall

Authors

  • Istikomah Dewi Universitas Negeri Surabaya
  • Irfan Irfan Universitas Negeri Surabaya
  • Karolina Ndundu Universitas Negeri Surabaya
  • Aida Kurniawati Universitas Negeri Surabaya
  • Wiwik Setyowati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.37304/jpips.v16i2.17529

Keywords:

learning interest, activeness students, world wall

Abstract

This study aims to increase learning interest and activeness of students in the process of learning social studies in class VII D SMPN 1 Gempol by using learning videos and world wall applications.This type of research is class action VII D SMPN 1 Gempol which amounted to 30 children.The method used in collecting data is by observation (observation) and tests. The data analysis technique used is simple descriptive quantitative. With the innovation in learning media can increase interest in learning and activeness of students in the process of learning social studies in class VII D SMPN 1 Gempol, seen from the implementation of actions on learning from initial observations obtained level of interest in learning and activeness of students in cycle I average is 46.05, with 46.666% completeness of 14 students, and unfinished there are 11 students or 53.333%. Experiencing an increase in cycle II with an average of 89.70%, the completeness of 27 students 90% and those who have not completed there are 3 students or 10%, thus there is an increase in the interest in learning and the liveliness of students increases. The learning interest and activeness of students in cycle II has met the success indicators because approximately 80% have reached the Minimum Completeness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aidah, N. a. (2022). Analisis penggunaan aplikasi word wall pada SD Negeri Ciracas 05 pagi. Jurnal Pendidikan, 161–174.

Apriyanto1, N. D. (2020). ANALISIS PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN. jurnal neraca, vol.4, 98.

Christina Ginting1, R. S. (2023). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Minat Belajar Siswa Pada. Jurnal Yudistira .

Isnaini, S. N. (2023). PENGGUNAAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MATEMATIKA SISWA DI SEKOLAH DASAR. Volume 7, No. 1, 44.

Jamaliyah, R. &. (2022). Implementasi Video Pembelajaran Berbasis E-Learning Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas xi man purworejo. Jurnal Equation, 41–50.

MARTI’IN. (2019). ANALISIS TENTANG RENDAHNYA MINAT BELAJAR.

Nur Azizah Qodiriyah Zahro. (n.d.). penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa. Vol 2 No 2, 6597.

Nurfadhillah, S. (2021). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM . 254.

Sari, P. M. (2021). elatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz Dan Wordwall Pada pembelajaran Ipa Bagi Guru-Guru sdit Al-Kahfi. 195-199.

Septy Nurfadhillah. (2021). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA SD NEGERI KOHOD III. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, vol,3, 249.

Setyorini, D. (2023). Meningkatkan Minat Dengan Menggunakan Media wordwall kelas 4 di Sekolah Dasar. 26.

Surajiyo1*, R. W. (2021). HUBUNGAN ILMU PENGETAHUAN DENGAN TEKNOLOGI.

Wafa', N. (2023). upaya guru dalam meningkatkan minat belajar siswa melalui video pembelajaran pada pelajaran ips di mtsn 10 nganjuk. Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, Vol.3, No.2, 123.

Wulandari1*, L. (2023). Upaya meningkatkan minat belajar melalui model pembelajaran Teams games tournamen pada mata pendidikan pancasila kelas IV sekolah dasar di bantul. Vol. 2 , No. 2.

Downloads

Published

2024-12-07