Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Jigsaw di Kelas VII SMP 5 Kudus
Keywords:
application 1, jigsaw model 2, learning outcomes 3Abstract
When carrying out learning activities, a teacher or educator must pay attention to success in conveying the material correctly. As well as making learning activities more fun, interesting and not boring, for this reason a teacher must be able to use good learning models or methods such as relevant learning according to the material and not just one model that is done repeatedly. To improve better learning outcomes, teachers It is necessary to implement an appropriate learning system or model to attract students to be more active during learning. One of the learning models that can be used in social studies learning is the jigsaw learning model such as at SMP 5 Kudus which uses this learning model in delivering material. The aim of the research is to analyze the results of implementing the jigsaw learning model at SMP 5 Kudus grade VII. This research uses a qualitative approach with interview and observation methods. Data analysis was obtained using interviews, field notes and field practice. Based on the research results, it shows that this jigsaw model of learning is very effective and the results are very good when implemented at SMP 5 Kudus school.
Downloads
References
Ayu Ningsih, F. (2014). Fajar Ayu Ningsih. Skripsi, 1–106.
Cahyana, M. (2022). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN BENTUK GEOMETRI ANAK USIA 5—6 TAHUN DI RA AT-TAMAM BANDAR LAMPUNG (hlm. 1–87). UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG.
Efriani, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Tipe Jigsaw Pada Materi Perilaku Masyarakat Dalam Perubahan Sosial Budaya di Era Global Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IX 2 Semester I SMPN 3 Selat Kuala Kapuas Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS), 9(01), 28–43.
Ermawati, N. (2011). PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW KELAS V SD NEGERI 01 BEDANA KABUPATEN BANJARNEGARA (IPS STUDENT LEARNING OUTCOMES IMPROVEMENT THROUGH COOPERATIVE LEARNING MODEL TYPE V JIGSAW CLASSROOM ELEMENTARY SCHOOL DIST. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 1(2).
Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., Wahyuni, S., Mouw, E., Mashudi, I., Hasanah, N., Maharani, A., & Ambarwati, K. (2022). Metodologi Penelitian Kualitatif. Get Press.
Kaulan Karima, M. & Ramadhani. (2018). PERMASALAHAN PEMBELAJARAN IPS DAN STRATEGI JITU PEMECAHANNYA. ITTIHAD, II (1), 43–53.
Lubis, N. A., & Harahap, H. (2016). Pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Jurnal As-Salam, 1(1), 96–102.
Ningsih, R. (2016). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TIPE JIGSAW LEARNING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS. Metafora, 2(2), 133–144.
Rahmawati, D. P., Rahmawati, F. P., & Widodo, W. (2023). Penerapan Model Jigsaw untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar IPS Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 8(1), 60. https://doi.org/10.33394/jtp.v8i1.5880
Riadin, A., & Fitriani, C. L. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dengan Berbantuan Media Alat Peraga Konkret Pada Peserta Didik Kelas V SDN-4 Kasongan Baru Tahun Pelajaran 2016/2017. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 13(2), 1–5.
Rosyidah, U. (2016). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMP Negeri 6 Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2).
Septian, A., & Ramadhanty, C. L. (2020). Peningkatan pemahaman konsep matematika siswa SMP melalui model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 4(1), 56–63.
Sholihah, H. A., Koeswardani, N. F., & Fitriana, V. K. (2018). METODE PEMBELAJARAN JIGSAW DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN KOMUNIKASI SISWA SMP. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 1(1), 160–167.
SUKARMINI, N. I. N., SUHARSONO, D. R. N., & SUDARMA, D. R. I. K. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Motivasi Berprestasi terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas X di SMA Negeri 1 Manggis. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 7(2).
Suprihatin, S. (2017). PENGGARUH MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW TERHADAP HASIL BELAJAR STUDI MASYARAKAT INDONESIA MAHASISWA. JURNAL PROMOSI: Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 5(1), 84–94.
Susilo, A., & Asmara, Y. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Jigsaw untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Yupa: Historical Studies Journal, 4(1), 20–28.
Syarifuddin, A. (2011). Model pembelajaran cooperative learning tipe jigsaw dalam pembelajaran. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 16(02), 209–226.