Pengaruh Outbound Low Impact Terhadap Kerjasama Anak TK Katimpun Palangka Raya

Authors

  • Wahyuni Christiany Martono FKIP Universitas Palangka Raya

Keywords:

Outbound Low Impact, Teamwork

Abstract

This research is based by the importance of improving children's teamwork ability through low impact outbound activities. Outbound low impact is the kind of play activities that have little risk, these activities can use of a tool from school environment or can do it yourself (DIY). The purpose of this study was to investigate the influence of outbound low impact on the teamwork of kindergarten children Katimpun Palangkaraya. This research is quantitative research with experimental approach. The research sample are 17 children in group B TK Katimpun Palangkaraya Academic Year 2014/2015. Calculation of data using SPSS 17 (Statistical Product and Service Solution) uses Wilcoxon Match Pairs Test. The result is low impact outbound influence on the teamwork of children. This is evidenced by SPSS output using the Wilcoxon Match Pairs Test.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, Tri Yuni. 2014. Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Melalui Permainan Menyusun Puzzle Berkelompok di Rhaudhatul Athfal Masyithoh Kantongan Kelompok A. Universitas Negeri Yogyakarta.

Fitriana. 2013. Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Bimbingan Kelompok Pada Anak Kelompok B. Di ambil pada tanggal 7 Agustus 2015 dari http//digilib.unimus.ac.id/files/disk1/104/jtpunimus-gdl-fitriana-5158-3-pdf

Maryatun, Ika Budi. 2012. Pengembangan Perseptual Motor Anak Usia 3-4 Tahun Menggunakan Kegiatan Outbound Low Impact, Jurnal Pendidikan Anak, Volume I, Edisi 2, Desember 2012.

Patmonodewo, Soemiarti. 2003. Pendidikan Anak Prasekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta

Priyatno, Duwi. 2012. Cara Kilat Belajar Analisis Data Dengan SPSS 20. Yogyakarta: ANDI Yogyakarta.

Pusat Studi Pendidikan Anak Usia Dini Lembaga Penelitian UNY. 2009.Program Pembelajaran Untuk Menstimulus Keterampilan Sosial Anak Bagi Pendidik Taman Kanak-Kanak. Yogyakarta : Logung Pustaka.

Rachmawati dan Nugraha. 2009. Metode Pengembangan Sosial Emosional. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sari, Linda Puspita, dan Anita Chandra Dewi Sagala. 2015. Jurnal Upaya Meningkatkan Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini Melalui Outbound Halang Rintang Di TK PGRI 38 Taman Pekunden Semarang Tahun Ajaran 2014/2015, Volume4. No 1 Oktober 2015.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D). Bandung: Alfabeta.

Yudha. M. Saputra dan Rudyanto. 2005. Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Anak Taman Kanak-Kanak. Jakarta : Depdiknas.

Sugiono,Yuliani Nuraini. 2009. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks.

Downloads

Published

2016-06-07