Efektivitas Penggunaan M-Learning Dalam Pembelajaran Interaksi Sosial

Authors

  • Ai Faridawaty Teknologi Pendidikan, Sekolah Pascasarjana, Institut Pendidikan Indonesia

Keywords:

M-learning, social interaction

Abstract

The aim of this study was to reveal the effectiveness of using m-learning in social science learning, especially about social interaction. The researcher used a quantitative research design in this research. The participants of this study were 30 students of SMPN 1 Wanaraja. The research instruments in this study were pre-test and post-test. The researcher utilized SPSS as the data analysis application. The result of this study showed that the use of m-learning in social science learning, especially in social interaction was effective

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Aripin, I. (2018). Konsep dan Aplikasi Mobile Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Education, 1-9.

Awalia, H. R. (2016). Studi Deskriptif Kemampuan Interaksi Sosial Anak Tunagrahita Ringan . Jurnal Pendidikan Khusus, 1-16.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London: Routledge.

Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson.

Darmawan, D. (2017). Teknologi Pembelajaran. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Hamzah, Muflih, & Puniawan, W. A. (2017). Penggunaan Smartphone dan Interaksi Sosial pada Remaja di SMA Negeri 1 Kalasan Sleman Yogyakarta. Idea Nursing Journal, 12-18.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1-11.

Purbasari, V. A., & Suharno. (2019). Interaksi Sosial Etnis Cina-Jawa Kota Surakarta. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 1-9.

Purnama, R. B., Sesunan, F., & Ertikanto, C. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android sebagai Suplemen Pembelajaran Fisika SMA pada Materi Usaha dan Energi. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1-9.

Setyadi, D. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya, 87-92.

Setyantoko, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android dalam Pembelajaran Atletik untuk Siswa SMP Kelas VII. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualilatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sundayana, R. (2015). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Witarsa, R., Hadi, R. S., Nurhananik, & Haerani, N. R. (2018). Pengaruh Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIK, 9-20.

Downloads

Published

2021-12-05