Efektivitas Penggunaan M-Learning Dalam Pembelajaran Interaksi Sosial
Keywords:
M-learning, social interactionAbstract
The aim of this study was to reveal the effectiveness of using m-learning in social science learning, especially about social interaction. The researcher used a quantitative research design in this research. The participants of this study were 30 students of SMPN 1 Wanaraja. The research instruments in this study were pre-test and post-test. The researcher utilized SPSS as the data analysis application. The result of this study showed that the use of m-learning in social science learning, especially in social interaction was effective
Downloads
References
Arikunto, S. (2011). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Aripin, I. (2018). Konsep dan Aplikasi Mobile Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Education, 1-9.
Awalia, H. R. (2016). Studi Deskriptif Kemampuan Interaksi Sosial Anak Tunagrahita Ringan . Jurnal Pendidikan Khusus, 1-16.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London: Routledge.
Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson.
Darmawan, D. (2017). Teknologi Pembelajaran. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.
Hamzah, Muflih, & Puniawan, W. A. (2017). Penggunaan Smartphone dan Interaksi Sosial pada Remaja di SMA Negeri 1 Kalasan Sleman Yogyakarta. Idea Nursing Journal, 12-18.
Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1-11.
Purbasari, V. A., & Suharno. (2019). Interaksi Sosial Etnis Cina-Jawa Kota Surakarta. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 1-9.
Purnama, R. B., Sesunan, F., & Ertikanto, C. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android sebagai Suplemen Pembelajaran Fisika SMA pada Materi Usaha dan Energi. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1-9.
Setyadi, D. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya, 87-92.
Setyantoko, M. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android dalam Pembelajaran Atletik untuk Siswa SMP Kelas VII. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualilatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sundayana, R. (2015). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Witarsa, R., Hadi, R. S., Nurhananik, & Haerani, N. R. (2018). Pengaruh Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIK, 9-20.