Aplikasi Tik Tok: Pengembangan Media Pembelajaran Perkuliahan Desain Dwimatra Prodi Sendratasik Universitas Palangka Raya
Abstract
Learning media is an innovation that will continue to develop in the world of education. It is related to art learning, namely the development of learning media using the tiktok application. This application is an innovation created for the sake of expression, but in the context of tik tok learning it can be used as a digital space to take advantage of technological developments and make students in the program study SENDRATASIK, Universitas Palangka Raya, able to access freely. The method used in this study, in the form of a qualitative description. Learning activities using the tiktok application are applied to dual-dimensional design courses, in this lecture activity they recognize various kinds of visual elements, so that they are loaded in a video that has a short duration, emphasizing in the form of an explanation that will be understood audio-visually, by utilizing editing skills. On each video content that will be a learning medium. In the development of this media technology, it can help students learn independently by playing tiktok applications and watching videos, and the learning process can be monitored by educators as long as students use tiktok social media.
Downloads
References
Aghni, Rizki Ilyasa. (2018). Fungsi dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. 6 (1), 101-110.
Aji, Wisnu Nugroho. (2020). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Keterampilan Bersastra. Jurnal Pembelajaran dan Sastra. 6 (2), 147-157.
Fujiawati, Fuja Siti. (2016). Pemahaman Konsep Kurikulum dan Pembelajaran Dengan Peta Konsep Bagi Mahasiswa Pendidikan Seni. Jurnal Pendidikan dan Kajian Seni. 1, (1), 16-28.
Hasiholan, Togi Prima (2020). Pemanfaatan Media Sosial Gerakan Cuci Tangan di Indonesia Untuk Pencegahan Corona Covid -19. Jurnal Ilmu Komunikasi. 5 (2), 70-80.
Luisandrith, Desella Rasida (2020). Interdisiplin: Pembelajaran Seni Tari Melalui Aplikasi Tik Tok Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak.Jurnal Seni Tari. 9 (2), 175-180.
Mahnun, Nunu. (2012). Media Pembelajaran Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Pemikiran Islam.3 (1), 26-38.
Miftah. (2014). Pemenfaatan Media Pembelajaran Untuk Peningkatan Kualitas Belajar Siswa. Jurnal Kawangsa, 2 (1), 1-12.
Muhson, Ali. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi”. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. 8 (2), 1-10.
Pranoto, Iwan, (2020). Motif Burung Enggang Gading Pada Pakaian Adat Dayak Kanayatn Kalimantan Barat. Gorga: Jurnal Seni Rupa. 9 (2), 226-231.
Purwadi. (2019). Pengembangan Kurikulum dalam Pembelajaran Abad XXI. Jurnal Indonesia Kajian Pendidikan. 4 (2), 104-116.
Ratnanigsih, Kabibah. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Seni Budaya Berbasis Digital Eksotisme Lukisan Pada Caping. Jurnal Ilmiah Kependidikan. 3 (2), 64-70.
Rizani, Achmad Taufik. (2016). Pengembangan Video Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Seni Budaya di SMP Negeri 1 Turi Lamongan. Jurnal Pendidikan Seni Rupa. 4 (3), 428–434.
Rohidi, Tjeptjep Rohendi. (2011). Metodologi Penelitian Seni. Semarang: Cipta Prima Nusantara.
Susilowati. (2018). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Sebagai Personal Branding Di Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Akun @bowo_allpennliebe). Jurnal Komunikasi. 9 (2), 176-188.
Undiana, Nala. Nandana. (2021). Accompaniment for Contemporary Artist in the Making of Documentary Film About Cultural Values at Kasepuhan Ciptagelar Indigenous Community. In 3rd International Conference on Arts and Design Education (ICADE 2020) (pp. 158-161). Atlantis Press.
Wahidin. (2020). Kreativitas Tutor Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Pada Program Paket B Di PKBM Mendawai Palangka Raya Kalimantan Tengah. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS). 12(2), 74-78.