Hubungan Pembelajaran Secara Daring Dengan Minat Belajar Di Masa Pandemi Covid 19 di Universitas Kristen Palangka Raya
DOI:
https://doi.org/10.37304/jpips.v14i2.7711Keywords:
Online Learning, Interest in Learning, Covid 19 PandemicAbstract
The purpose of this study was to determine the relationship between online learning and interest in learning during the covid 19 pandemic at Palangka Raya Christian University. The respondents in this study were students at the Christian University of Palangka Raya. The data collection technique used in this study was a questionnaire using the google form application. The analytical method used is simple linear regression analysis. The results of this study indicate that online learning has a significant influence on student interest in learning at Palangka Raya Christian University, the relationship between online learning and student interest in learning at Palangka Raya Christian University is positive and strong and the relative contribution of online learning to learning interest is 38.1%.
Downloads
References
Adinda Kartika Sari. (2021). Kurangnya Minat Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SMP Negeri 2 Kampung Rakyat. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS). Vol 13 No. 2 hal. 175-179. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/3767
Danisa, R. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Melalui Google Classroom Terhadap Hasil
Belajar Siswa (Survei Pada Mata Pelajaran Ekonomi di Kelas X IPS I SMA Negeri 1
Cipeudeuy Tahun Ajaran 2020/2021) (Doctoral Dissertation, FKIP UNPAS).
Esterlin Stevani, Kuwing Baboe, Sundari Sundari. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS). Vol 13 No. 2 hal. 122-130. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/3738
Ghozali, Imam. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 20. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
H.C. Whiterington. (1978). Psikologi Pendidikan, Bandung: Aksara Baru, h. 124.
Jusmawati. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Daring Terhadap Minat Belajar Matematika Mahasiswa Prodi PGSD Universitas Megarezky. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan dasar) Universitas Muhamadiyah Makasar Vol.5 No.2
Muhammad Nur Ismail, Rinto Alexandro. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Online Di Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang. Vol.12 No.1 hal. 37-46. https://www.chem-upr.education/ojs/index.php/JIKT/article/view/112
Potter, B. N., & Johnston, C. G. (2006). The Effect of Interactive On-Line Learning Systems
On Student Learning Outcomes In Accounting. Journal of Accounting Education,
(1), 16-34.
Prasetya, T. A., & Harjanto, C. T. (2020). Pengaruh Mutu Pembelajaran Online Dan Tingkat
Kepuasan Mahasiswa Terhadap Hasil Belajar Saat Pandemi Covid19. Jurnal
Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(2), 188-197
Slameto. (2003). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Sugiono. (2003). Metode Penelitian, Bandung: Alfabeta
Suhariyanti, M. (2021) Pengaruh Persepsi dan Motivasi Belajar Pada Pembelajaran Daring
Terhadap Hasil Belajar PJOK Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 di Kecamatan
Melati, Sleman, Yogyakarta Tesis. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Keolahragaan,
Program Pascasarjana, Universitas Negeri Yogyakarta.#
Syahrina Noormala Dewi. (2020). Dampak Covid 19 Terhadap Pembelajaran Daring Di Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS). Vol 12 No. 2 hal. 87-93. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/2734
Saiful Bahri, Abdul Mutaleb, Taufik Gunawan, Zamzami Zainuddin. (2021). Implementasi Game Quizizz Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring Menyenangkan Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS). Vol 13 No. 2 hal. 180-188. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/JP-IPS/article/view/3768
Usman, Moh Uzer dan Lilis Setiawati. (2001). Upaya optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar, Bandung: Remaja Rosdakarya, Yoyakarta: Ar-Ruzz.
W.S. Winkel. (1996). Psikologi Pengajaran, Jakarta: Gransindo, cet 4, h. 188.
Yunita, Sari, Umi Hanifah. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat belajar Siswa pada Masa Covid 19. Edukatif, Jurnal Ilmu Pendidikan Vol. 2 No 3.