Efektivitas Pembelajaran Daring Pada Mata Pelajaran PPKn Dalam Meningkatkan Semangat Kebangsaan

Authors

  • Ady Martin Sinaga Universitas Negeri Medan
  • Nur Lengkap Pandiangan Universitas Negeri Medan
  • Reh Bungana Beru Perangin-angin Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.37304/jpips.v14i2.7725

Keywords:

Online Learning, Civics Lessons, National Spirit

Abstract

This study aims to determine the level of effectiveness of online learning in Civics subjects in an effort to increase the spirit of nationalism for students as the nation's generation. This type of research uses descriptive research with a qualitative approach. Data collection techniques are carried out through literature studies and document studies. Online learning aims to meet educational standards by utilizing information technology by using computers or gadgets that are interconnected with students and teachers. The outbreak of the COVID-19 pandemic has forced all schools to carry out learning activities that are usually held face-to-face into online learning. Online learning also affects PPKn subjects but with interesting learning methods, the delivery of material will be effective for PPKn and have a positive effect on the national spirit of students facing life in the midst of the COVID-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiana, F., Lyesmaya, D., & Uswatun, D. A. (2019). Meningkatkan Sikap Semangat Kebangsaan Siswa Melalui Model Value Clarification Technique (VCT) Di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 47-57.

Hajunilato, T. (2021, December). Studi Semangat Kebangsaan Peserta Didik SMA Negeri 1 Belitang. In Seminar Nasional Kewarganegaraan (Vol. 3, No. 1).

Hidayat, H., Mulyani, H., Nurhasanah, S. D., Khairunnisa, W., & Sholihah, Z. (2020). Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 57-65.

Hajar, I. Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Gilireng.

Hidayat, T. A. Efektivitas Pembelajaran Secara Daring Terhadap Tingkat Pemahaman Materi Pada Mata Pelajaran PPKn di SMA Negeri 4 Bulukumba.

Harnani, S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Diakses dari https://bdkjakarta.kemenag.go.id/berita

Lestari, I. D. (2020). Peranan Guru PPKN dalam Menumbuhkan Sikap Nasionalisme dan Pembentukan Karakter Peserta Didik di SMK Ganesa Satria 2 Depok. Sosio e-Kons, 12(1), 44. https://doi.org/10.30998/sosioekons.v12i1.5071

Maksum; Hafidh, A. ;Faisal. (2016). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Di Era Glbalisasi Dalam Menumbuhkan Semangat Nasionalisme. Pendidikan, 5(2), 1–11.

Nasution, E. J. A. H. (2020). Pengaruh Pendidikan Kewarganegaraan dan Komunikasi Pembelajaran Jarak Jauh dalam Membangkitkan Nasionalisme Mahasiswa Menghadapi Pandemi Covid-19. Perspektif Komunikasi: Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Komunikasi Bisnis, 4(2), 101-112.

Sadiah, H. H., & Tetep. (2020). Terhadap Partisipasi Belajar Peserta Didik Di Sman 11. Institut Pendidikan Indonesia (IPI) Garut, d, 81–94.

Sadiah, H. H. (2020). Efektivitas Pembelajaran Ppkn Berbasis Daring Terhadap Partisipasi Belajar Peserta Didik Di SMAN 11 Garut. Journal Civics & Social Studies, 4(1), 81-94.

Saiful, Fahmi R, Abdar Y. (2021). Peran Universitas Syiah Kuala dalam memperkokoh semangat kebangsaan generasi muda Indonesia di tengah gempuran pandemi COVID-19. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Kewarganegaraan. Universitas Ahmad Dahlan, Yogyakarta. Hal 136-143.

Suryono, H. (2016). Kebijakan Hukum Penataan Kurikulum Mata Kuliah Kewarganegaraan di Perguruan Tinggi Guna Revolusi Karakter Mentaati Hukum Bagi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 1(2), 85-90.

Downloads

Published

2022-11-29