Keefektifan Metode Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Semangat belajar Siswa dalam Pembelajaran PPKn

Authors

  • Icha Amelia FIS Unimed
  • Anjeli Harpina Purba FIS Unimed
  • Reh Bungana Br. Perangin-Angin FIS Unimed

DOI:

https://doi.org/10.37304/jpips.v15i1.9447

Keywords:

Method Talking Stick, Enthusiasm for Learning, Civics

Abstract

The main purpose of this research is to produce interesting learning methods in Pancasila and Citizenship Education subjects that can increase students' enthusiasm for learning, then to determine student learning outcomes using the talking stick learning method and how students respond to the talking stick learning method. This research is a descriptive quantitative research conducted in the even semester of the 2021/2022 academic year, which is located at SMP Negeri 35 Medan. The sample is class VIII B SMP Negeri 35 Medan. The sampling technique used is saturated sampling, that is, all of the population is sampled. The results of this research is that the students of class VIII B SMP Negeri 35 Medan are very enthusiastic about the talking stick learning method in civics learning. Students feel happy with the talking stick learning method than can eliminate drowsiness and boredom when learning civics, increase curiosity about civics learning materials, and the instructions given can be easily understood by students. So that the talking stick learning method is effective to be applied in the civics learning proses to increase students' enthusiasm for learning

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betty Widya Asri. (2019). Analisis Karakter Positif Dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Model Pembelajaran Talking Stick Berbantuan Media Audio Visual.

Cici Chintia Putri & Ida Bagus Nyoman. Jurnal Manajemen Dewantara: PENGARUH DESAIN DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN MELALUI KEPUASAN PEMBELIAN LAPTOP ASUS . Edisi 1 (1): 110 – 122. From http://jurnalfe.ustjogja.ac.id/

EMYATI. (2018). Jurnal PPkn Dan Hukum: Penggunaan model pembelajaran talking stick untuk meningkatkan motivasi belajar pkn siswa kelas xii sma negeri 5 pekanbaru tahun ajaran 20015-20016 . Vol.13, no.2.

Fathul. (2017). Huda Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pokok Bahasan Pancasila Sebagai Dasar Negara Republik Indonesia Kelas Vi Tahun Pelajaran 2017/2018. Vol. 3 No. 2.

FIRDA. (2021). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Ppkn Menggunakan Model Pembelajaran Tipe Talking Stick Di Kelas Viii E Smp Negeri 1 Balaesang Kabupaten Donggala.

Iyus Jayusman & Oka Agus Kurniawan Shavab. (2020). (Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah. Vol.7 No.1.

Ni Kadek Ita Damayant. (2016). Implementasi Model Pembelajaran Talking Stick untuk Meningkatkan Motivasi, Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII B8 SMP Negeri 6 Singaraja dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Tahun Pelajaran 2016/2017 .

Nurfitriah, Mahmud & Arbiana Putri. (2019). Penerapan Teknik Talking Stick untuk Meningkatkan Hasil Belajar PPKn Siswa.

Subhan Hayun & Nobertina Ataphary. (2019). PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TALKING STICK DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PKN (Suatu Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas III SD Naskat Cendana Kecamatan Morotai Jaya Kabupaten Pulau Morotai) . Vol. 3 No. 7.

Suzuki Syofian1, Timor Setiyaningsih, Nur Syamsiah. (2015). Otomatisasi Metode Penelitian Skala Likert Berbasis Web.

Downloads

Published

2023-05-30