Analisis SWOT Dan Strategi Pemasaran Usaha Waralaba

Studi Kasus Pada Cokelat Klasik Palangka Raya

Authors

  • Sundari Sundari Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Palangka Raya
  • Eko Riadi Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Palangka Raya
  • Rinto Alexandro Universitas Palangka Raya
  • Fendy Hariatama H Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Palangka Raya
  • Merisa Oktaria Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Palangka Raya

Keywords:

SWOT Analysis, Marketing Strategy, Cokelat Klasik

Abstract

Basically, SWOT analysis is a method used by companies to formulate business strategies to outperform competitors in business competition. By knowing the internal strengths and weaknesses of the company and the strengths and weaknesses of competitors, so that the company can win its competition. This research has the aim of analyzing its SWOT and the marketing strategy applied by Cokelat Klasik. The research method used is qualitative with a case study approach. Data collection techniques through observation, interviews, documentation, and literature study. The data analysis technique used is descriptive. The results showed that Cokelat Klasik business partners have used SWOT analysis, can use the following alternative strategies: SO: continue to innovate and emphasize the concept of modern youth, maintain the quality of drinks, and provide good and maximum service to consumers. ST: Maintaining quality and customer satisfaction, delivery services, buying a generator. WO strategy: competitors as motivation, giving consumers the option to choose products, using promotional media, adding toppings to each drink, reporting consumer complaints about products to the franchisor. WT strategy: Setting competitive prices but not harming partners, always making innovations to differentiate themselves from their competitors. Meanwhile, Cokelat Klasik has applied SWOT analysis into a business strategy in developing its business and gaining an advantage in its business competition

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assauri, Sofjan. 2014. Manajemen Pemasaran. Raja Grafindo Persada: Jakarta.

Al Farisi, M. H. 2019. Strategi Marketing Mix Melalui Sistem Waralaba Dan Media Sosial Dalam Meningkatkan Omset Penjualan Pada CV Denov Putra Brilian Tulungagung (Perspektif Ekonomi Islam). IAIN Tulungagung Jawa Timur. repo.iain-tulungagung.ac.id/10678/

Fendy Hariatama. 2021. Analisis SWOT Terhadap Pelaksanaan Bauran Pemasaran (Marketing Mix) Pada Lembaga Pendidikan Prima Mandiri Utama Palangka Raya. Edunomics Journal Vol. 2 No. 1 Hal. 1-12. Januari 2021.

HM, Rahmayati. 2015. Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Udang Beku PT. Mustika Mina Nusa Aurora Tarakan, Kalimantan Utara. Uiversitas Muhammadiyah Parepare (Fapetrik UMPAR), Jurnal Galung Tropika, 4 (1) Januari 2015, 60-67

Moleong, L. J. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Rangkuti, Freddy. 2015. Analisis SWOT Tekhnik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Rinto Alexandro, Windy Utami Putri, Yanti Nurmawati. 2020. Analisis SWOT Pada Pemasaran Batik Benang Bintik Lestari Indah Palangka Raya. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi. Vol 8 No. 1 Hal. 71-79. Juni 2020.

R Meilinda. 2020. Analisis SWOT Marketing MIX Pada SMA Muhammadiyah 1 Palangka Raya. Edunomics Journal. Vol 1 No. 1. Juli 2020.

Solihin, Ismail. 2012. Manajemen Strategik. Jakarta: Erlangga.

Sulistiani, Dwi. 2014. Analisis Swot sebagai Strategi Perusahaan dalam Memenangkan Persaingan Bisnis. Malang: LP2M UIN Maulana Malik Ibrahim, Jurnal Integrasi Sains dan Islam (el-QUDWAH).

Sule, Tisnawati Ernie dan Kurniawan Saefullah. 2014. Pengantar Manajemen. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Santoso, B. P. 2015. Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran. Skripsi (publikasi). Jawa Tengah: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sundari Sundari, Revnussa Oktobery, Jacob Abolladaka. 2020. Strategi Usaha Dengan Analisis SWOT Pada Rental Adinda Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS). Vol 12 No. 1 Hal. 49-56. Juni 2020.

Widuri, Bambang., Amiruddin Saleh., & Nurheni Sri Palupi. 2014. Kelayakan dan Strategi Pengembangan Usaha pada Oulet Ayam Goreng Waralaba dan Mandiri. Manajemen IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, September Vol. 9 No. 2 (179-194)

Downloads

Published

2022-01-21

How to Cite

Sundari, S., Riadi, E., Alexandro, R., H, F. H., & Merisa Oktaria. (2022). Analisis SWOT Dan Strategi Pemasaran Usaha Waralaba : Studi Kasus Pada Cokelat Klasik Palangka Raya. Edunomics Journal, 3(1), 1–10. Retrieved from https://e-journal.upr.ac.id/index.php/edu/article/view/14748