Analisis SWOT Dalam Meningkatkan Daya Saing PT. Pos Persero Indonesia Di Kota Palangka Raya

Authors

  • Rofika Sri Wulandari Pendidikan Ekonomi, Universitas Palangka Raya
  • Revnussa Oktobery Pendidikan Ekonomi, Universitas Palangka Raya
  • Kharisma Nugraha Putra Pendidikan Ekonomi, Universitas Palangka Raya
  • Tonich Uda Pendidikan Ekonomi, Universitas Palangka Raya
  • Rinto Alexandro Universitas Palangka Raya

Keywords:

SWOT, competitiveness, strategy

Abstract

SWOT analysis has a very important role for companies to find out what strategies will be appropriate and can be carried out by the company so that it can compete with similar companies. The purpose of this research is to determine and analyze the strategy of PT POS Persero Indonesia in Palangka Raya City in increasing the company's competitiveness based on SWOT Analysis. This research uses a qualitative method by taking a case study approach, the informants in this research are Post Office Managers, Post Office Employees, and Palangka Raya Post Office Customers. Data sources were obtained from primary data, namely from observations in the field and interviews with informants, and secondary data from documentation of the results of observations and interviews. The data analysis method uses Miles and Huberman's interactive model analysis of 3 activity stages, namely reducing data, presenting data, and drawing conclusions. Based on the results of the Grand Strategy Matrix analysis, it shows that PT Pos Indonesia Palangka Raya City is in quadrant III, namely the Turn Around and Liquidation strategy quadrant. The right strategy is the WO strategy. The WO strategy focuses on minimizing weaknesses by taking advantage of opportunities, such as collaboration with local governments and human resource training. This strategy can increase the competitiveness of PT Pos Indonesia Palangka Raya City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriany, D. (2022). Strategi Bertahan Hotel Mersi Bukittinggi Dimasa Pandemi Covid-19. Sumatera Barat:

Aulia, N. (2021). Studi Komparatif Strategi Peningkatan Layanan dan Kepercayaan Konsumen Antara Jasa Pengiriman Barang JNE dan J&T di Kota Palangka Raya. Palangka Raya.

Clarisa, D. (2022). Strategi Pelayanan Jasa Pengiriman PT. POS Indonesia (Persero) Cabang Kota Makasar. Makasar:

Halawa, E. (2021). Analisis SWOT sebagai Dasar perumusan Strategi Pemasaran Berdaya Saing (Studi Kasus pada Dasom Beauty & Me Nail Surabaya). Benchmark Vol.1 (no 2), 59.

Husnan, S. &. (2019). peran Industry rumah tangga (home industry) pada usaha kerupuk terigu terhadap pendapatan keluarga di kecamatan sakra kabupaten lombok timur. Jurnal manajemen dan ilmu pendidikan, Vol.1 (no1).

Jayanti, G. D. (2019). Analisis SWOT Untuk Mengetahui Positioning Perusahaan Dalam Menentukan Strategi Perusahaan Pada UD, Mahkota Gempol. Surabaya.

Ladiku, A. T. (2021). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Daya Saing Usaha Kecil Menengah (UKM). Manado.

Lestari, A. N. (2020). Manajemen Strategik Dalam Upaya Meningkatkan Daya Saing di KB PAUD Insan Cendekia. Purwokerto:

Maghfira Fitria Sahara, S. (2022). Strategi Untuk Meningkatkan Daya Saing dan Minat Pembeli Pada Toko Gadis Cakes Manna Bengkulu Selatan. Multi Disiplin Dehasen (MUDE), 553-560.

Mashuri & Dwi, N. (2020). Analisis SWOT sebagai strategi meningkatkan daya saing (studi pada PT. Bank Riau Kepri Unit Usaha Syariah Pekanbaru. Jurnal perbankan syariah, Vol.1(no.1), 100.

Moleong, L. J. (2019). Metodologo Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nurlita, F. I. (2020). ANALISIS SWOT SEBAGAI STRATEGI MENINGKATKAN DAYA SAING USAHA KERAJINAN SAPU GLAGAH. PURWOKERTO.

Setiawan, I. H. (2022). Analisis SWOT dalam meningkatkan daya saing produk (CV.JENANG MUBAROK KUDUS). Unggaran.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: CV.Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif dan kualitatif Dan R&D. Bandung: CV.Alfabeta.

Sulasih. (2019). Implementasi Matrik EFE,Matrik IFE, Matrik SWOT dan QPSM untuk menentukan alternatif strategi guna meningkatkan keunggulan kompetetif bagi usaha produksi kelompok buruh pembatik di Keser Notog Ptikraja Banyumas. Juenal E-Bisnis Vol.3 (no1).

Sumarni, M. (2022). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan DayaSaing UMKM di Kota Langsa. IHTIYATH Jurnal Manajemen Keuangan Syariah, 3.

Wurarah, E. M. (2021). Manajemen Strategi Dalam Meningkatkan Daya Saing PT. POS (Persero) Indonesia di Kota Makassar . Makassar: http://repository.unhas.ac.id/id/eprint/17755/.

Top Brand Award. Jasa Kurir 2021, diakses melalui https://www.topbrand-award.com/en/2021/07/jasa-kurir-2021/ pada tanggal 26 Oktober 2023.

Top Brand Award. Jasa Kurir 2022, diakses melalui https://www.topbrand-award.com/en/2022/07/jasa-kurir-2022/ pada tanggal 26 Oktober 2023.

Top Brand Award. Jasa Kurir 2023, diakses melalui https://www.topbrand-award.com/en/2023/07/jasa-kurir-2023/ pada tanggal 26 Oktober 2023

Downloads

Published

2025-01-24

How to Cite

Rofika Sri Wulandari, Revnussa Oktobery, Kharisma Nugraha Putra, Tonich Uda, & Alexandro, R. (2025). Analisis SWOT Dalam Meningkatkan Daya Saing PT. Pos Persero Indonesia Di Kota Palangka Raya. Edunomics Journal, 6(1), 97–106. Retrieved from https://e-journal.upr.ac.id/index.php/edu/article/view/19395

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3