Ekranisasi Novel Keluarga Cemara Karya Arswendo Atmowiloto Ke Film Keluarga Cemara Karya Sutradara Yandy Laurens

Authors

  • Diva Azkya Amalia Nurfadia Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Dian Hartati Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i1.12126

Keywords:

Ecranizaion, novel, film

Abstract

The purpose of this study is to compare the novel Keluarga Cemara by Arswendo Atmowiloto with the film Keluarga Cemara directed by Yandy Laurens using the ecranization theory. The research method used is descriptive qualitative method. Based on the results of the research, in this novel and film there are shrinking, adding, and changing variations. This happens because novels and films are different types of literary works because the presentation of the media is also different. Usually, novels cannot be read completely at one time. Of course, it has to take quite a lot of time, whereas in the film, the duration is only about 120 minutes. This short duration makes the director have to shrink, add and change variations of the story to support the success of the novel he is adapting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfianie, A., Cuesdeyeni, P., Nurachmana, A., Purwaka, A., & Nurfitria, I. (2022, May). Ekranisasi Unsur Intrinsik Novel Antares Karya Rweinda ke Dalam Film Antares yang Disutradarai oleh Rizal Mantovani. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 134-148).

Aniskuri, S. M.S. dan. A.S. 2020. Ekranisasi Novel Dua Garis Biru Karya Lucia Priandarini ke Bentuk Film Dua Garis Biru Karya Gina S Noer dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Sastra di SMA. Jurnal Wahana Pendidikan. 7 (2): 139-150.

Apifah, D. N., Nurachmana, A., Asi, Y. E., Ummy, R., & Saptaniarsih, W. (2022, May). Analisis Nilai Religius Tokoh Utama Film Animasi Upin Dan Ipin Geng Pengembaraan Bermula. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 90-109).

Atmowiloto, A. 2013. Keluarga Cemara. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.

Diplan, D., Misnawati, M., & Anwarsani, A. (2023, July). Keindahan Sastra pada Pertunjukan Sendratari “ONRUST” Sebagai Upaya Mempertahankan Ketahanan Budaya Lokal. In Prosiding Seminar Nasional dan Internasional HISKI (Vol. 3, pp. 500-508).

Isra, N. 2017. Ekranisasi Novel ke Bentuk Film 99 Cahaya di Langit Eropa Karya Hanum Salsabiela Rais dan Rangga Almahendra. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Makassar.

Laurens, Y. 2019. Keluarga Cemara. Visinema Pictures, Ideosource Entertaiment, Kaskus.

Misnawati, M., Lestariningtyas, S. R., Christy, N. A., Veniaty, S., Anwarsani, A., & Purnomo, R. H. (2022). Pertunjukan “Bah” Oleh Teater Tunas PBSI Universitas Palangka Raya Sebagai Salah Satu Industri Kreatif Kampus. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(3), 137-148.

Misnawati, M., & Rahmawati, E. (2021). Emosi dalam Naskah Drama Sampek dan Engtay Karya Norbertus Riantiarno. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(7), 3360-3379.

Muriana, Tri. 2022. Kajian Sastra Bandingan: Perbandingan Aspek Citraan (Imagery) dan Makna dalam Puisi “Peringatan” Karya Wiji Thukul dengan Puisi “Caged Bird” Karya Maya Angelou. Jurnal Enggang. 2 (2): 2017-227.

Nurgiyantoro, B. 2015. Teori Pengkajian Fiksi. Gadjah Mada University Press. Yogyakarta.

Olimpia, S., Nurachmana, A., Perdana, I., Asi, Y. E., & Ramadhan, I. Y. (2023, April). Analisis Semiotik Dalam Film Kkn Desa Penari Karya Awi Suryadi Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 186-193).

Rahmah, N.S. S.D. dan. F.A. 2021. Transformasi Film ke Novel Susah Sinyal Karya Ika Natassa dan Ernest Prakasa. Jurnal LITERASI. 5 (2): 230-242.

Ronanti, R., Diman, P., Perdana, I., Poerwadi, P., & Misnawati, M. (2023). Representasi Nilai Moral Dalam Film My Nerd Girl Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Drama di SMA. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(1), 169-183.

Saepputra. M.A.K. dan. H.F. 2022. Ekranisasi Novel Layangan Putus Karya Momy ASF ke Dalam Film Layangan Putus Sutradara Benni Setiawan. Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia. 7 (2): 438-445.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Bandung.

Suarta, I Made. Dwipayana, I Kadek Adhi. 2014. Teori Sastra. Rajawali Pers. Jakarta.

Wahyuni, S. 2018. Ekranisasi Novel Danur Karya Risa Saraswati ke Dalam Film Danur Karya Sutradara Awi Suryadi. Jurnal mahasiswa unesa. 5 (1): 1-9.

Yunarti, S. 2018. Ekranisasi Novel Hafalan Surat Delisa ke Dalam Film dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran di SMP. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Pendidikan, Banten.

Yuniar, IMK. dan. W.T. 2021. Ekranisasi Novel ke Film Cinta Laki-laki Biasa Karya Asma Nadia dan Guntur Soehardjanto. Journal of Language, Literature, and Art. 1 (3): 369-382.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Diva Azkya Amalia Nurfadia, & Dian Hartati. (2023). Ekranisasi Novel Keluarga Cemara Karya Arswendo Atmowiloto Ke Film Keluarga Cemara Karya Sutradara Yandy Laurens. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(1), 683–696. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i1.12126