Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas X.3 SMA Negeri 6 Palembang

Authors

  • Taufik Apriliani Universitas Sriwijaya
  • Dahlia Dahlia Universitas Sriwijaya
  • Sri Artati Waluyati Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.15516

Keywords:

Differentiated Learning, Learning Outcomes, Civic Education

Abstract

The research was conducted using collaborative classroom action research methods whose aim was to improve student learning outcomes in Civics subjects. This research was conducted by meeting the needs of students for learning styles, namely visual and auditory. This research was conducted in 2 research cycles consisting of 4 stages, namely planning, action implementation, observation, evaluation, and reflection. The research was conducted on class X.3 students of SMA Negeri 6 Palembang. With the results of the study showing that in the pre-cycle only 8 (27.58%) students achieved a completeness score, while 29 students (72.42%) had not completed, with an average score of 55.17. In cycle I, students experienced an increase in the number of students who completed 19 students (49.28%) while students who had not completed totaled 18 students (50.72%) with an average value of 66.55. Then in cycle II there was a very high increase compared to the previous cycle, namely students who had reached the KKM totaled 36 students (96.55%), while students who had not yet completed numbered 1 student (3.45%) with an average value of 80 This research shows that the application of differentiated learning can improve the learning outcomes of students in class X.3 SMA Negeri 6 Palembang.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Anwarsani, A., Erniwati, E., Mahdalena, M., Apianson, A., Najmi, H., Suwartini, S., ... & Fadillah, H. (2023). Mengajarkan Pancasila melalui puisi berjudul “Pancasila Dasar Negara” karya: Misnawati. Mutiara: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 1(3), 44–58.

Arifin, M., & Ekayati, R. (2021). Implementasi metode tutor sebaya dalam upaya meningkatkan hasil belajar mahasiswa (01 ed.). Ummu Press.

Aulia, M., Misnawati, M., Apritha, A., Setyoningsih, R. A., Handayani, P., & Saptaniarsih, W. (2023). Pelajar Pancasila pada abad ke-21 di SMAN 1 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 134–151.

Belawati, T. (2020). Pembelajaran online (02 ed.). Universitas Terbuka.

Farhana, H., Awiria, & Nurul Muttaqien. (2019). Penelitian tindakan kelas (01 ed., Vol. 01). Harapan Cerdas. http://repository.ubharajaya.ac.id/id/eprint/6098

Fahik, M. (2023, May). Penerapan metode kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan prestasi belajar pendidikan kewarganegaraan pada siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat tahun pelajaran 2022/2023. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 215–226).

Herwina, W. (2021). Optimalisasi kebutuhan murid dan hasil belajar dengan pembelajaran berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. https://doi.org/10.21009/pip.352.10

Naibaho, D. P. (2023). Strategi pembelajaran berdiferensiasi mampu meningkatkan pemahaman belajar peserta didik. Journal of Creative Student Research (JCSR), 01(02).

Ni’matuzahroh, & Prasetyaningrum, S. (2018). Observasi: Teori dan aplikasinya dalam psikologi (01 ed.). UMM Press.

Pandiangan, A. P. B. (2019). Penelitian tindakan kelas sebagai upaya peningkatan kualitas pembelajaran, profesionalisme guru dan kompetensi belajar siswa (01 ed.). Deepublish.

Ramadhan, M. (2021). Metode penelitian (01 ed.). Media Cipta Nusantara.

Sholikah, S. K., Sunarti, & Masfingatin, T. (2023). Meningkatkan keterampilan berkolaborasi siswa SMP melalui model PJBL dengan pendekatan TaRL. PTK Dan Pendidikan, 9(1).

Sugianto. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi: Antara manfaat dan tantangannya. Kemendikbud RI Balai Guru Penggerak Sumatera Selatan.

Suwartiningsih, S. (2021). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA pokok bahasan tanah dan keberlangsungan kehidupan di kelas IXB semester genap SMPN 4 Monta tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.39

Wahyuni, S. A. (2022). Literature review: Pendekatan berdiferensiasi dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(2), 118–126. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.562

Yusrizal, & Rahmati. (2020). Tes hasil belajar (01 ed.). Bandar Publisher.

Published

2024-06-30

How to Cite

Taufik Apriliani, Dahlia Dahlia, & Sri Artati Waluyati. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas X.3 SMA Negeri 6 Palembang. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 438–449. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.15516