Peningkatan Motivasi Belajar PKN Melalui Penggunaan Media Belajar Papan Labirin pada Siswa SMP Negeri 10 Palembang

Authors

  • Yulia Ika Universitas Sriwijaya
  • Ardiansyah Saputra Universitas Sriwijaya
  • Sri Artati Waluyati Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.15519

Keywords:

Motivation To Learn, Maze Board Learning Media, Civic Education

Abstract

Improving Motivation To Learn Civics Through The Use Of Learning Media Maze Boards In Junior High School Students. Teachers in general still choose conventional learning and still think that innovative learning takes up a lot of time in implementing it in class. The aim of the research was to increase the motivation to learn Civics in class VII.8 of SMP Negeri 10 Palembang through the application of the labyrinth board media. This form of research uses a class of action research known as which consists of several cycles. As the subject was class VII.8 students of SMP Negeri 10 Palembang, totaling 36 students. Based on the findings of research results regarding Increasing Student Learning Motivation Through Maze Board Media in Class VII.8 SMP Negeri 10 Palembang Application of Maze Board Learning Media on Cooperation and Mutual Cooperation Materials. This can be seen from the increase in the proportion of students' learning motivation. In the initial action, the proportion of 70% was classified as lacking, in the action cycle I, the proportion of 75% was classified as sufficient, in the action cycle II, the proportion of 88% was classified as good.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Arifin, M., & Ekayati, R. (2021). Implementasi metode tutor sebaya dalam upaya meningkatkan hasil belajar mahasiswa. Ummu Press.

Aulia, M., Misnawati, M., Apritha, A., Setyoningsih, R. A., Handayani, P., & Saptaniarsih, W. (2023). Pelajar Pancasila pada abad ke-21 di SMAN 1 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 134–151.

Farhana, H., Awiria, & Nurul Muttaqien. (2019). Penelitian tindakan kelas (01 ed., Vol. 01). Harapan Cerdas. http://repository.ubharajaya.ac.id/id/eprint/6098

Gita, D. D. (2016, January 21). Media papan labirin untuk menstimulasi. Retrieved May 6, 2023, from http://repository.unj.ac.id/1051/3/SKRIPSI%20DIAN%20DWI%20GITA.pdf

Iskandar. (2009). Psikologi pendidikan: Sebuah orientasi baru. Jakarta: GP Press.

Jannah, R. (2017). Upaya meningkatkan keberhasilan pembelajaran pendidikan agama Islam. Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School, 1(1), 47–58. https://doi.org/10.21070/madrosatuna.v1i1.1211

Masitoh, S., & Cahyani, F. (2020). Penerapan sistem among dalam proses pendidikan: Suatu upaya mengembangkan kompetensi guru. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 122. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v8n1.p122--141

Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar fisika. MAGISTRA: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101–109. https://doi.org/10.35724/magistra.v6i2.1801

Pandiangan, A. P. B. (2019). Penelitian tindakan kelas sebagai upaya peningkatan kualitas pembelajaran, profesionalisme guru dan kompetensi belajar siswa. Deepublish.

Putri, G. E., Misnawati, M., Syahadah, D., Sari, Y., Ummy, R., & Nurfitria, I. (2023). Pengamalan nilai profil pelajar Pancasila dalam proses pembelajaran pada era digital di SMPN 6 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 171–190.

Rahmatillah, R., Zulfan, Z., & Kusnafizal, T. (2021). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe kepala bernomor terstruktur berbantuan media papan labirin untuk meningkatkan prestasi belajar sejarah siswa. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 6(4), 172–180. https://doi.org/10.24815/jimps.v6i4.22429

Ramadhan, M. (2021). Metode penelitian. Media Cipta Nusantara.

Rinto Alexandro, M. M., Misnawati, M. P., & Wahidin, M. P. (2021). Profesi keguruan: Menjadi guru profesional. Gue.

Sholikah, S. K., Sunarti, & Masfingatin, T. (2023). Meningkatkan keterampilan berkolaborasi siswa SMP melalui model PJBL dengan pendekatan TaRL. PTK Dan Pendidikan, 9(1).

Uno, H. B. (2008). Teori motivasi dan pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.

Wardan, K. (2019). Guru sebagai profesi. Deepublish CV Budi Utama.

Published

2024-06-30

How to Cite

Yulia Ika, Ardiansyah Saputra, & Sri Artati Waluyati. (2024). Peningkatan Motivasi Belajar PKN Melalui Penggunaan Media Belajar Papan Labirin pada Siswa SMP Negeri 10 Palembang. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 462–472. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.15519