Manajemen Guru Mengajar Bahasa Inggris
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.15536Keywords:
Management, teaching teacher, English Language Teaching, Learning StrategiesAbstract
Management is an inseparable part of a teacher in teaching, because organizing the course of learning is very important, so that the knowledge transferred by the teacher can be digested and understood by students. This study aims to determine teacher management in teaching. This type of research is descriptive qualitative to obtain information about the teacher's management of teaching English at grade 1 elementary school. The results of this study indicate that the teacher's management of teaching is not only transferring the knowledge possessed. Teachers have an important role to understand the character of learners who come from different backgrounds. Teachers can evaluate learning directly or indirectly, learning reflections, daily assessments, midterm and end-of-semester assessments to find out the results of students while learning in class.
Downloads
References
Amalia, T. (2019). Penggunaan media Google Form dalam evaluasi pembelajaran bahasa Arab maharah kitabah. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 5(5), 318–323.
Annur, A. F., Mulyani, T., Kartikawati, A., & Fadhilah, M. N. (2022). Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.
Arifin, J. (2022). Implementasi manajemen supervisi akademik kepala sekolah dalam meningkatkan mutu kompetensi profesional guru. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(9), 3850–3857. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i9.918
Aryaningrat, R. A. R., & Hidayat, A. N. (2023). Manajemen pengorganisasian pada lembaga kursus dan pelatihan (LKP) Cambridge Post Kecamatan Majalaya – Kabupaten Bandung. Jurnal Ilmu, 2(1), 13–20.
Asrul, A. H. M. (2016). Evaluasi pembelajaran.
Aulia, R. N., Rahmawati, R., & Permana, D. (2020). Peranan penting evaluasi pembelajaran bahasa di sekolah dasar. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 2(1), 1–9.
Guest, H. (2023). Manajemen pembelajaran bahasa Inggris untuk meningkatkan literasi berbahasa. Jurnal IICET, 8(1), 24–31. https://jurnal.iicet.org/index.php/jrti/article/view/2503
Halimah, H., Misnawati, M., Lestariningtyas, S. R., Mingvianita, Y., Sepmiatie, S., & Suryatini, R. I. (2023). Implementasi Pancasila sebagai entitas dan identitas pendidikan abad ke-21 di SMAN 4 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 119-133.
Handayani, M. (2023). Technique for order preference by similarity to ideal solution, simple additive weighting dan weighted product dalam sistem pendukung. 10(1), 33–40. https://doi.org/10.30656/jsii.v10i1.6134
Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan kemandirian belajar: Merdeka belajar sebagai kunci sukses mahasiswa jarak jauh. Badan Penerbit STIEPARI Press.
Industri, D. I. M. (2023). Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara November 2019. 3(November 2019), 2019.
Kuntadi, T. N., & Hidayat, F. D. (2023). Training children's character education through technology-based learning media. International Journal of Education, Language, Literature, Arts, Culture, and Social Humanities, 1(1), 35–44.
Magdalena, I., Mulyani, F., Fitriyani, N., & Delvia, A. H. (2020). Konsep dasar evaluasi pembelajaran sekolah dasar di SD Negeri Bencongan 1. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 87–98.
Manik, B., Umam, W. K., Irawan, F., Veronica, M., Misnawati, M., Nurachmana, A., & Christy, N. A. (2023). Taman baca dan belajar “Ransel Buku” sebagai aksi nyata menumbuhkan kecintaan anak pada buku dan kegiatan literasi. Journal of Student Research, 1(1), 141–158.
Meilanie, R. S. M., & Aminah, N. (2009). Implementasi manajemen mutu terpadu dalam meningkatkan mutu pendidikan. Perspektif Ilmu Pendidikan, 20(XI), 59–74. https://doi.org/10.21009/pip.202.7
Meiyana, I. L., & Susanti, A. (2023). Model terbaik Si Pro: Manajemen pembelajaran kursus bahasa Inggris pada lembaga pendidikan B ’ Wikan Singaraja. 7(1), 134–141.
Miftachul Jannah. (2017). Manajemen program penilaian hasil belajar berbasis pada era globalisasi, perkembangan teknologi dapat memberi berbagai kemudahan bagi kehidupan manusia. 3.
Misnawati, M., Natalina Asi, A., Anwarsani, A., Rahmawati, S., Puspita Rini, I., Dara Syahadah, D., Nadiroh, S., et al. (2023). Inovasi metode STAR: Best practice. Badan Penerbit Stiepari Press.
Mundaryati, S. S., Muncang, P., & mengajar, P. (2022). Meningkatkan pola mengajar guru melalui implementasi manajemen perencanaan berbasis data (PBD) dalam kurikulum Merdeka. 01(01), 43.
Mustika, D., Ambiyar, A., & Aziz, I. (2021). Proses penilaian hasil belajar kurikulum 2013 di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6158–6167. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1819
Nengsih, E., Ikhsan, M. K., Barat, S., & Guru, P. (2000). Penerapan peran guru sebagai fasilitator dalam proses belajar mengajar bahasa Inggris. The Implementation of the Teachers’ Role as the Facilitator in Teaching Learning Process.
Rahman, A. A., & Nasryah, C. E. (2019). Evaluasi pembelajaran. In Uwais Inspirasi Indonesia.
Rinto Alexandro, M. M., Misnawati, M. P., & Wahidin, M. P. (2021). Profesi keguruan (Menjadi guru profesional). Gue.
Rossa, A. T. R., Ruswandi, A., Sauri, R. S., & Fatkhullah, F. K. (2023). Indonesian Journal of Teaching and Learning, 2(1), 21–28.
Sulviana, N., Fitria, H., & Wahidy, A. (2021). Manajemen guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Jambura Journal of Educational Management, 2, 15–31. https://doi.org/10.37411/jjem.v2i1.624
Umi Salamah. (2018). Penjaminan mutu penilaian pendidikan. Energies, 6(1), 1–8.
Widyatnyana, K. N., & Rasna, W. (2021). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(2), 230–231. https://ejournal2.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/view/695
Wijaya, D. (2009). Manajemen sumber daya manusia pendidikan berbasis kompetensi guru dalam rangka membangun keunggulan bersaing sekolah. Jurnal Pendidikan Penabur, 8(12), 68–89.