Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Model Kooperatif TGT pada Pembelajaran PPKn Kelas VII
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.19684Keywords:
Cooperative Model, Learning Outcomes, TGTAbstract
This PTK research was carried out by researchers as an effort by researchers to improve the quality of Indonesian education regarding the learning outcomes of class VII students at SMPN 33 Palembang which according to researchers are still low. So the effort that will be made is a cooperative model of the Team Games Tournament (TGT) type in Civics subjects. This research was conducted using a percentage descriptive research method in order to obtain good research data. Where data is collected in collaboration with Civics subject teachers and colleagues. The calculation results show that pre-cycle activities are 41.93% with a predicate of less than 65%, so as a follow-up it is necessary to improve the learning process. Next, the researcher made an alternative choice by carrying out the learning process using the TGT type cooperative model, obtaining results of 67.74% but had not achieved the target desired by the researcher, so cycle II was carried out using the TGT type cooperative. model in class VII PPKn learning at SMP Negeri 33 Palembang reached 93.54% and achieved the desired target, so this PTK was considered successful.
Downloads
References
Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O. P., & Gunarto, H. (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang: Unissula.
Aulia, M., Misnawati, M., Apritha, A., Setyoningsih, R. A., Handayani, P., & Saptaniarsih, W. (2023). Pelajar Pancasila pada abad ke-21 di SMAN 1 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 134-151.
Fahik, M. (2023, May). Penerapan metode kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan prestasi belajar pendidikan kewarganegaraan pada siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat tahun pelajaran 2022/2023. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 215-226).
Halimah, H., Misnawati, M., Lestariningtyas, S. R., Mingvianita, Y., Sepmiatie, S., & Suryatini, R. I. (2023). Implementasi Pancasila sebagai entitas dan identitas pendidikan abad ke-21 di SMAN 4 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 119-133.
Latip, A. (2016). Faktor-faktor pendukung dan penghambat pembelajaran mata pelajaran IPS di SMP. Jurnal Pendidikan PROFESIONAL, 5(2).
Misnawati, M., Asi, N., Anwarsani, A., Rahmawati, S., Rini, I. P., Syahadah, D., ... & Nitiya, R. (2023). Inovasi metode STAR: Best practice. Badan Penerbit STIEPARI Press.
Muliya, M. (2022). Penerapan media Quizizz dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran bahasa Indonesia kelas X Busana 2. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 65-78.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).
Nahak, T. C. (2023, May). Meningkatkan prestasi belajar bahasa Inggris melalui pembelajaran kooperatif model Team Game Tournament (TGT) pada siswa kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat tahun pelajaran 2022/2023. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 204-214).
Neolaka, I. A. (2019). Isu-isu kritis pendidikan: Utama dan tetap penting namun terabaikan. Prenada Media.
Putri, G. E., Misnawati, M., Syahadah, D., Sari, Y., Ummy, R., & Nurfitria, I. (2023). Pengamalan nilai profil pelajar Pancasila dalam proses pembelajaran pada era digital di SMPN 6 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 171-190.
Santosa, D. S. S. (2018). Manfaat pembelajaran kooperatif Team Games Tournament (TGT) dalam pembelajaran. Ecodunamika, 1(3).
Sari, S. A. T., Misnawati, M., Rusdiansyah, R., Taufandy, L. A., Maya, S., & Nitiya, R. (2023). Pancasila sebagai entitas dan identitas bangsa Indonesia dan perwujudannya di SMAN 5 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 152-170.
Setiawan, M. H. Y. (2015). Peningkatan keterampilan sosial melalui penerapan metode pembelajaran Team Game Tournament (TGT) (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Jakarta).
Sudimahayasa, N. (2015). Penerapan model pembelajaran TGT untuk meningkatkan hasil belajar, partisipasi, dan sikap siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 48(1-3).
Supriatin, A., & Nasution, A. R. (2017). Implementasi pendidikan multikultural dalam praktik pendidikan di Indonesia. Elementary, 3(1), 1-13.