Pembelajaran Menganalisis Isi, Struktur, dan Kebahasaan Teks Negosiasi Menggunakan Media Komik Digital di Kelas X SMA Pasundan 1 Bandung

Authors

  • Rizki Arya Muhamad Universitas Pasundan Bandung
  • Titin Nurhayatin Universitas Pasundan Bandung
  • Marlia Marlia Universitas Pasundan Bandung

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.19688

Keywords:

Digital comics, learning media, learning to analyze negotiation texts

Abstract

This study aims to describe: (1) the author's ability in planning, implementing, and disseminating learning of negotiation text analysis using digital comics in Class X of SMA Pasundan 1 Bandung; (2) the condition of learning analysis of negotiation text in Class X of SMA Pasundan 1 Bandung before using digital comics; (3) the condition of learning after using digital comics as a learning medium; (4) the difference in the ability to write explanatory text between the experimental and control classes after using digital comics. The approach used was quantitative with a pure experimental method and a pretest-posttest control group design. The results of the study showed: (1) the author succeeded in planning, implementing, and starting learning with a score of 3.9 in planning and implementation, both in the very good category; (2) the pretest score of students in the experimental class before using digital comics was still below the minimum completion criteria, with an average of 20; (3) after using digital comics, the posttest score of the experimental class reached an average of 77 and met the minimum completion criteria; (4) The experimental class showed higher scores than the control class, as proven by the results of the pretest-posttest and independent sample t-test (Sig. value = 0.001 < 0.05).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Kausar, L. (2024). Analisis unsur intrinsik dalam komik Solo Leveling karya Chu-Gong. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 2(1), 228-238.

Al Kausar, L., Muslimah, S., Ruliyani, R., Anwarsani, A., Rahmawati, S., & Salwa, N. (2024). Analisis unsur intrinsik dalam komik Lookism karya Park Tae-Jun. Sintaksis: Publikasi Para Ahli Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 249-260.

Al Kausar, L., Muslimah, S., Ruliyani, R., Anwarsani, A., Rahmawati, S., & Salwa, N. (2024). Kajian unsur intrinsik dalam komik How To Fight karya Park Tae-Jun. Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa, 2(1), 329-341.

Arsyad, A. (2013). Media pembelajaran. Rajagrafindo Persada.

Azhari, A. (2015). Peran media pendidikan dalam meningkatkan kemampuan bahasa Arab siswa madrasah. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 16(1), 43-60.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Universitas Jenderal Soedirman, 11.

Hakim, L. (2016). Pemerataan akses pendidikan bagi rakyat sesuai dengan amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(1).

Harijanti, S. (2020). Modul pembelajaran SMA bahasa Indonesia Kelas X: Teks negosiasi.

Hidayah, Y. F., Siswandari, S., & Sudiyanto, S. (2017). Pengembangan media komik digital akuntansi pada materi menyusun laporan rekonsiliasi bank untuk siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 2(2), 239-250.

Kosasih, E. E. K. (2019). 22 jenis teks & strategi pembelajarannya di SMA-MA/SMK. Yrama Widya.

Kusumastuti, A., Khoiron, A. M., & Achmadi, T. A. (2020). Metode penelitian kuantitatif. Deepublish.

Novitasari, D., Ratnawuri, T., & Pritandhari, M. (2019). Pengembangan media pembelajaran electronic book (e-book) berbasis Edmodo kelas X SMK Kartikatama Metro. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 7(2).

Nur, M., & Zpalanzani, A. (2012). Komik digital interaktif bertema politik dan pemilu: CoronatioN. Visual Communication Design, 1(1), 180030.

Nurdyansyah. (2019). Media pembelajaran inovatif. Umsida Press.

Pratiwi, D., Larasati, A. N., & Berutu, I. L. (2022). Pentingnya inovasi media pembelajaran berbasis digital di abad 21. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 5(2), 211-216.

Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2019). Efektivitas penggunaan media komik digital (Cartoon Story Maker) dalam pembelajaran tema selalu berhemat energi. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas dan Pintar), 2(1).

Rofiah, E., Aminah, N. S., & Ekawati, E. Y. (2013). Penyusunan instrumen tes kemampuan berpikir tingkat tinggi fisika pada siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2).

Ruslan, R., & Wibayanti, S. H. (2019, March). Pentingnya meningkatkan minat baca siswa. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Sagala, M. S. (2020). Kemampuan menganalisis teks negosiasi siswa kelas X SMA Negeri 1 Tanjungbalai tahun pembelajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Medan).

Wibawanto, W., & Ds, S. S. M. (2017). Desain dan pemrograman multimedia pembelajaran interaktif. Cerdas Ulet Kreatif Publisher.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Rizki Arya Muhamad, Titin Nurhayatin, & Marlia Marlia. (2024). Pembelajaran Menganalisis Isi, Struktur, dan Kebahasaan Teks Negosiasi Menggunakan Media Komik Digital di Kelas X SMA Pasundan 1 Bandung. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(1), 486–501. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.19688
Abstract viewed = 0 times