Teori Kecerdasan dan Teori Motivasi Belajar
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21063Keywords:
Intelligence theory, learning motivation theoryAbstract
This study use a qualitative approach with a literature review to collect and analyze written sources. The results indicate that intelligence is defined as the ability to find solutions to problems quickly and accurately. Four main theories discussed regarding intelligence are Multiple Intelligences, Triarchic Intelligence, General Factor Intelligence, and Emotional Intelligence, all of which show the complexity and multidimensionality of human intelligence. Meanwhile, learning motivation is defined as a vital psychological drive to improve achievement and optimize students' potential. This article also recognizes various forms of motivation that can be applied in learning, including giving numbers, prizes, competitions, ego involvement, exams, knowing learning outcomes, praise, punishment, desire, and interest.
References
Ansori, A. (2024). Mencari tambahan ilmu. Pengertian: Jurnal Pendidikan Indonesia (PJPI), 2(1), 137–144.
Astaman. (2020). Kecerdasan dalam perspektif psikologi dan Al-Qur’an/Hadits. TARBIYA ISLAMICA: Jurnal Keguruan dan Pendidikan Islam.
Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan kemandirian belajar: Merdeka belajar sebagai kunci sukses mahasiswa jarak jauh. BADAN PENERBIT STIEPARI PRESS.
Izwita, D. (2022). Kecerdasan triarkis siswa kelas VII SMP Sutomo 1 Medan ditinjau dari gender pada materi pembelajaran segiempat.
Kurnia, M. (2022). Beragam teori kecerdasan, proses berpikir dan implikasinya terhadap pembelajaran pendidikan agama Islam.
Muhajarah, K. (2022). Beragam teori kecerdasan, proses berpikir dan implikasinya terhadap pembelajaran pendidikan agama Islam.
Nandita, A. (2021). Analisis triarki intelegensi mahasiswa dalam memecahkan masalah.
Neni, E. Z. (2022). Studi literatur: Motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Edictum: Jurnal Ilmiah Pendidikan. https://doi.org/10.56480/eductum
Noor, T. (2023). Rumusan tujuan pendidikan nasional (Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003). Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 2(01), 123–144.
Novrian, S. P. (2015). Faktor-faktor yang berpengaruh terhadap aksesibilitas memperoleh pendidikan untuk anak-anak di Indonesia.
Perdana, N. S. (2015). Faktor-faktor yang berpengaruh terhadap aksesibilitas memperoleh pendidikan untuk anak-anak di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 21(3), 279–298. https://doi.org/10.24832/jpnk.v21i3.191
Rustian, R. (2018). Meningkatkan motivasi belajar siswa dengan menggunakan model Student Team Achievement Divisions (STAD) pada pembelajaran IPS kelas V.
Stankov, L. (2017). Terlalu menekankan “g”. Jurnal Intelijen, 5(4), 33. https://doi.org/10.3390/jintelligence5040033
Sunarti, R. (2021). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar.
Yenti, N. S., Syamsir, M. S., Mairiza, N., Anggraini, N., Febriani, E., & Fadilla, P. (2022). Dampak budaya Korea Pop (K-Pop) terhadap tingkat motivasi belajar mahasiswa Universitas Negeri Padang. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 122–250.