Pengembangan APE Bowling untuk Menstimulus Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Anak Usia 4-5 Tahun di TK Nasrani-2 Medan
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21678Keywords:
number symbols, APE Bowling, Early childhoodAbstract
The problem found in this research is that the bowling educational game tool used to stimulate the ability to recognize number symbols in children aged 4-5 years has not been realized. The formulation in this research is 1) What is the level of validity of APE Bowling to stimulate the ability to recognize number symbols in children aged 4-5 years at Kindergarten Nasrani 2 Medan? 2) What is the level of practicality of APE Bowling to stimulate the ability to recognize number symbols in children aged 4-5 years at Christian Kindergarten 2 Medan? . This research is development research using the ADDIE model which consists of five stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The method used in this research is using a questionnaire method. The results of the development research show that the material expert validator's assessment received a score of 93% so that the assessment achieved by the material expert can be said to be "very valid" while the average media expert validator assessment received a score of 80%, so that the media expert's assessment can be said to be "decent". and the assessment from educational practitioners is 98% which can be said to be "very practical". So by using the educational bowling game tool that has been developed, it can stimulate the recognition of number symbols 1-10 in children aged 4-5 years so that the ability to recognize number symbols in children aged 4- 5 years old at Kindergarten Nasrani-2 Medan, totaling 12 people, of which 5 boys and 7 girls increased.
References
Are Classes VI SLB YPAC Ekonomi. (n.d.). Are Classes VI SLB YPAC Ekonomi, 1(2), 3–13.
Dewi, N. L. P. S., & Pratiwi, G. A. (2022). Media edukatif berbasis permainan untuk pengenalan angka pada anak usia dini. Jurnal Golden Age, 6(1), 12–20.
Dewi, T. R. (2021). Pengembangan media pembelajaran bowling huruf dalam meningkatkan kemampuan bahasa anak usia dini di Kelompok Bermain TK Negeri Pertiwi Kecamatan Kepenuhan Hulu Kabupaten Rokan Hulu (Skripsi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim, Pekanbaru).
Hariyani, N., Handayani, R., & Nurhalimah, N. (2022). Pengembangan permainan bowling modifikasi untuk meningkatkan kemampuan mengenal konsep bentuk geometri anak usia dini. Jurnal PAUD Emas, 1(2), 1–7.
Hidayat, I. (2023). Validasi media pembelajaran interaktif untuk anak usia dini: Kajian desain dan efektivitas. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(2), 88–95.
Manurung, S. (2020). Mengenal lambang bilangan 1–10 menggunakan media audio visual. Diakses dari https://guru.kemdikbud.go.id
Misnawati, M. (2024). Mengembangkan keterampilan komunikasi melalui model pembelajaran AKIK untuk guru PAUD di Kabupaten Katingan. Aspirasi: Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat, 2(2), 93–101.
Misnawati, M. (2024). Penguatan kapasitas pendidik PAUD mewujudkan PAUD berkualitas secara holistik integratif. Ta’rim: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, 5(3), 01–11.
Misnawati, M., Noegroho, A., Sumiati, S., Anwarsani, A., Salwa, N., & Alkausar, L. (2024). Mahalnya pendidikan di perguruan tinggi berdasarkan perspektif hukum Islam dan solusi Al-Qur’an. Aktivisme: Jurnal Ilmu Pendidikan, Politik dan Sosial Indonesia, 1(3), 235–245.
Mulyani, S. (2020). Strategi guru dalam mengenalkan konsep bilangan pada anak usia dini melalui kegiatan bermain. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 2(1), 35–44.
Naufal, M. (2023). Penerapan metode permainan bowling untuk mengembangkan matematika permulaan pada anak usia 5–6 tahun. Journal of Mathematics Learning Innovation.
Sumiati, S. (2024). Bunda PAUD dan pentingnya literasi dini di Kecamatan Katingan Kuala Kabupaten Katingan Kalimantan Tengah. Enggang: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 4(2), 221–233.
Sumiati, S. (2024). Mengajarkan ekoprint yang kreatif dan ramah lingkungan kepada peserta didik PAUD di Kecamatan Katingan Kuala Kabupaten Katingan. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 15(1), 186–193.
Sumiati, S. (2024). Tinjauan komprehensif peran ketua PKK dalam membangun masyarakat melalui pendidikan dan literasi. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 57–64.
Yuliana, E. (2021). Pengaruh permainan edukatif terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Cakrawala PAUD, 3(2), 102–110.
Zulfitria, R., Maulana, H., & Latifa, I. (2021). Perkembangan kognitif anak usia dini: Tinjauan konsep dan praktik pembelajaran. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2), 1–10.