Implementasi Ekstrakurikuler Baca Tulis Al-Qur’an dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an di MTsN 2 Medan

Authors

  • Neliwati Neliwati 4Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Annisa Oktavera Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nur Adilah Rangkuti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nur Fauziyah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22126

Keywords:

Implementation, ability, BTA

Abstract

This research is useful to understand how the extracurricular Quran reading and writing program is implemented at MTS N 2 Medan with the aim to improve students' Quran literacy. The researchers used qualitative methodology as their approach. The focus of the qualitative approach is on in-depth observation. Thus, it is possible to build a more comparative analysis through research using qualitative research methods. The implementation of extracurricular activities of reading and writing the Qur'an includes planning, methods and steps of learning activities, and how learning should be measured, according to the results that can be achieved by researchers. The right approach should be used as a motivator to achieve the desired results in an effort to improve the ability to read and write the Qur'an. Pupils should strive to be more imaginative, creative and engaged. The right approach is needed in such endeavors to ensure that students understand and learn well.

References

A, A. I. (2015). Kegiatan ekstrakurikuler keagamaan di sekolah dalam menunjang tercapainya tujuan pembelajaran PAI (Studi deskriptif analisis di SMP 44 Bandung tahun ajaran 2014/2015). Jurnal Tarbawi, 2(1).

Amrullah, M. A. (2021). Upaya kegiatan lembaga ekstrakurikuler dalam meningkatkan kemampuan baca tulis Al-Qur’an siswa kelas XI SMA Islam AL-Ghozali Kabupaten Bogor [Skripsi, Universitas Muhammadiyah Jakarta].

Aziz, M., & Ashshiddiqi, H. (2020). Ekstrakurikuler pendidikan agama Islam. Media Madani.

Emzir. (2011). Metodologi penelitian kualitatif: Analisis data. PT Rajagrafindo Persada.

Fazalani. (2021). Implementasi program baca tulis Al-Qur’an untuk meningkatkan minat anak dalam membaca Al-Qur’an selama pandemi Covid-19. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 3(3).

Jubaidah, S. (2018). Manajemen ekstrakurikuler dalam meningkatkan mutu sekolah.

Kurnia Ainin, P. (2012). Pembinaan karakter siswa melalui ekstrakurikuler pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1).

Meleong, L. J. (2007). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosda Karya.

Meria, A. (2018). Ekstrakurikuler dalam mengembangkan diri peserta didik di lembaga pendidikan. Jurnal Penelitian dan Pengabdian, 6(2).

Mukhlisin, C. S. (2018). Hubungan kegiatan ekstrakurikuler dengan motivasi belajar dan prestasi belajar siswa di kelas XI MAN 2 Kabupaten Cirebon. Jurnal Edueksos, 7(1).

Nashar, A. Z. (2020). Implementasi program baca tulis Al-Qur’an dalam meningkatkan kemampuan membaca dan menulis Al-Qur’an siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pujon [Skripsi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang].

Nasution, Z. (2019). Konsep dan tujuan pendidikan Islam dalam konsep Al-Qur'an. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 9(2).

Samad, S. A. A. (2021). Diskursus hakikat kurikulum pendidikan Islam. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8, 98.

Sudiran, Ondeng, S., & Wahyuddin, N. (2015). Kegiatan ekstrakurikuler pendidikan agama Islam di SMK Penerbangan Techno Terapan Makassar. Diskursus Islam, 3, 1–25.

Sugiarto, N. (2020). Aktivitas ekstrakurikuler dalam menunjang pembelajaran PAI di kelas VIII SMP Islam Darussalam Palangka Raya.

Supiana, Hermawan, & W. (2019). Manajemen peningkatan karakter disiplin peserta didik melalui kegiatan ekstrakurikuler. Jurnal Islamic Education Manajemen, 4(2).

Yusuf, M. (2017). Metode penelitian: Kuantitatif, kualitatif, dan penelitian gabungan. Kencana Prenada Media Group.

Zakso, B. (2019). Fungsi kegiatan ekstrakurikuler dalam meningkatkan integrasi sosial siswa SMA Negeri 1 Segedong. Jurnal Pendidikan, 2(3).

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Neliwati Neliwati, Annisa Oktavera, Nur Adilah Rangkuti, & Nur Fauziyah. (2025). Implementasi Ekstrakurikuler Baca Tulis Al-Qur’an dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an di MTsN 2 Medan. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(2), 392–401. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22126

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.