Implementasi Model SIUUL dalam Pembelajaran Keterampilan Sebagai Pemandu Wisata Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen

Authors

  • Amelia Alvina Dewi Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Muhammad Daffanda Fadilla Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Muhammad Renvil Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Sherli Indah Lestari Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Shintiana Rahman Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Sri Watini Universitas Panca Sakti Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22130

Keywords:

SIUUL model, tour guide, management study program

Abstract

The SIUUL (Simak-Ucap-Ulang) model is a systematic reading and speaking learning model based on Islamic values and based on human excellence as a creature of God Almighty who is given the logic of thinking and common sense with moral, religious and ethical values in harmony. The SIUUL (Simak-Ucap-Ulang) model is designed to improve skills in learning as well as being a tour guide. The purpose in making this research is to find out about the implementation of the SIUUL (Simak-Ucap-Ulang) model in learning management students as tour guides. The method used in this research is descriptive qualitative. The results of this study indicate that the application of the SIUUL (Simak-Ucap-Ulang) model is effective for learning management study program students in improving skills as tour guide.

References

Ariani, S., Asmarany, A., Herawati, E., Ririn, R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam mengembangkan kemampuan bercerita menggunakan boneka tangan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 3752–3757. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2089

Arianty, A., & Watini, S. (2022). Implementasi “Reward Asyik” untuk meningkatkan motivasi belajar anak kelompok B di TK Yapis II Baiturrahman. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 939–944. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i3.515

Arifudin, O., Sofyan, Y., Sadarman, B., & Tanjung, R. (2020). Peranan konseling dosen wali dalam meningkatkan motivasi belajar mahasiswa di perguruan tinggi swasta. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 10(2), 237–242. https://doi.org/10.29080/jbki.2020.10.2.237-242

Ayuni, F. J. P., & Watini, S. (2022). Implementasi model ATIK dalam pembelajaran literasi baca anak usia dini di Rumah Calistung Abaca Kediri. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1641–1650. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1641-1650.2022

Budiman, S., & Suparjo, S. (2021). Manajemen strategik pendidikan Islam. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 5(3). https://doi.org/10.58258/jisip.v5i3.2197

Debi Rusmiati, Elly Malihah, R. A. (2022). Peran pemandu wisata dalam pariwisata pendidikan. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(2), 4765–4774. https://doi.org/10.47492/jip.v3i2.1739

Gusti, I., Agung, A., & Susanthi, D. (2015). The procedures of translating abbreviations in English medical texts into Indonesian. e-Journal of Linguistics, 13(1), 1–12. https://doi.org/10.24843/eJL.2019.v13.i01.p01

Hayati, E. D., & Drihartati, S. S. (2021). Penerapan teknik kepemanduan wisata dalam narasi pemandu wisata Kota Lama Semarang. Bangun Rekaprima, 7(1), 70. https://doi.org/10.32497/bangunrekaprima.v7i1.2594

Karimah, F., & Watini, S. (2023). Meningkatkan keterampilan berbicara melalui model SIUUL berbasis video keteladanan kepada kelompok A di TK Islam Karimah Jatiranggon Bekasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 25109–25118. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.10602

Kastanja, J., & Watini, S. (2022). Implementasi metode bernyanyi asyik dalam meningkatkan rasa percaya diri anak kelompok A1 TK Negeri Pembina Nasional. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7), 2636–2639. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i7.735

Kim, H., Sefcik, J. S., & Bradway, C. (2017). Characteristics of qualitative descriptive studies: A systematic review. Research in Nursing & Health, 40(1), 23–32. https://doi.org/10.1002/nur.21768

Lestari, H. D., Irawati, N., & Santoso, H. T. (2022). Analisis kualitas pelayanan tour guide di destinasi wisata Benteng Marlborough Bengkulu. Kepariwisataan: Jurnal Ilmiah, 16(1), 28. https://doi.org/10.47256/kji.v16i1.139

Lubis, A. (2019). Peranan komunikasi pemandu wisata dalam mempromosikan pariwisata Islami di Kota Medan. Al-Idârah, 7(2), 52–60. https://doi.org/10.37064/ai.v7i2.7810

Mayasari, M. (2021). Laporan dan evaluasi penelitian. ALACRITY: Journal of Education, 30–38. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.24

Musarofah, M., Mumun, N., & ... (2023). Implementasi model SIUUL dalam meningkatkan kemampuan menghafal surat-surat pendek di RA Al-Munawaroh Telaga Murni. Al-Fitrah: Journal Pendidikan Anak Usia Dini. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/alfitrah/article/view/11722

Oktaviana, H. D., Asriani, L., Dewi, Y. S., Fitriasari, A., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam meningkatkan keterampilan MC pada AUD di PAUD Teratai. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 3724–3730. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2085

Pujianto, H. (2021). Metode observasi lingkungan dalam upaya peningkatan hasil belajar siswa MTs. Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(6). https://doi.org/10.47387/jira.v2i6.143

Purwadi, A. J., Yulistio, D., & Kurniawan, R. (2021). Peningkatan keterampilan berbicara mahasiswa melalui praktik berpidato dan praktik bercerita menggunakan video pembelajaran. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 4(2). https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v4i2.1480

Rahakbauw, H., & Watini, S. (2022). Implementasi model ATIK dalam meningkatkan kemampuan kognitif anak dalam menyusun pola ABCD-ABCD. Jurnal Buah Hati, 9(1), 1–9. https://doi.org/10.46244/buahhati.v9i1.1696

Saneba, H., Katuuk, D. A., Rotty, V. N. J., & Lengkong, J. S. J. (2021). Manajemen organisasi Karang Taruna. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 10(1), 138. https://doi.org/10.24036/jbmp.v10i1.112283

Syardiansah, S. (2019). Peranan kuliah kerja nyata sebagai bagian dari pengembangan kompetensi mahasiswa. JIM UPB (Jurnal Ilmiah Manajemen Universitas Putera Batam, 7(1), 57–68. https://doi.org/10.33884/jimupb.v7i1.915

Watini, S. (2019). Implementasi model pembelajaran sentra pada TK Labschool STAI Bani Saleh Bekasi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 110. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.190

Wuryaningrum, R., Muti’ah, A., & Rijadi, A. (2021). Pemanfaatan kajian tuturan pemanduan wisata kopi-kakao dalam pembelajaran keterampilan berbicara. SAP (Susunan Artikel Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.30998/sap.v6i1.9450

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Amelia Alvina Dewi, Muhammad Daffanda Fadilla, Muhammad Renvil, Sherli Indah Lestari, Shintiana Rahman, & Sri Watini. (2025). Implementasi Model SIUUL dalam Pembelajaran Keterampilan Sebagai Pemandu Wisata Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(2), 421–431. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22130

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.