Implementasi Model SIUUL dalam Mengembangkan Kemampuan Mengajar dengan PowerPoint

Authors

  • Adinda Naia Ramadhanti Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Gealsy Ghefira Tsalsabila Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Jihan Aulia Nurjanah Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Nabila Hertina Putri Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Nur Aryaningsih Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Sri Watini Universitas Panca Sakti Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21956

Keywords:

SIUUL Model, Teaching Ability, PowerPoint

Abstract

The implementation of the SIUUL (Simak – Ucap – Ulang) model represents an innovative learning approach to enhance teaching capabilities, especially with the assistance of PowerPoint as a instructual tool. Grounded in the philosophy of human essence and Islamic values, the SIUUL model emphasizes the stages of listening, speaking, and repeating. Effective teacing skills encompass grammar and intonation, priotizing the instructor’s focus. The use of PowerPoint in the teaching method can enhance effectiveness, interactivity, and efficiency in the learning prosess. The research methodology employed is Descriptive Qualitative, focusing on teaching behavior and audience responses. The results indicate that the SIUUL model PowerPoint can collaborate to improve and develop teaching abilities, wherein PowerPoint aids intructors in facilitating learning activities, including non-teaching staff researchers in delivering content more easily.

References

Andraen, M., Sutisna, Y. H., Desi, A. R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL untuk mengembangkan kecakapan berpidato. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(4), 2330–2335. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4

Ariani, S., Asmarany, A., Herawati, E., Ririn, R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam mengembangkan kemampuan bercerita menggunakan boneka tangan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 3752–3757. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2089

Ariyantini, K. Y., & Tegeh, I. M. (2022). Media pembelajaran interaktif berbantuan PowerPoint pada subtema 1 lingkungan tempat tinggalku tema 8. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 5(2), 250–259. https://doi.org/10.23887/jp2.v5i2.47146

Dwi, P. A., Arifin, M., & Dhi, B. (2020). Analisis persiapan guru dalam pelaksanaan pembelajaran matematika di kelas IV SD Negeri Jambu 01. Jurnal Wahana Pendidikan, 7(2), 185–192. https://doi.org/10.25157/wa.v7i2.3676

Elapuspita, P. M., Sawiji, H., Sulistyaningrum, C. D., & Indrawati. (2021). Penerapan sistem penilaian e-kinerja di Sekretariat Daerah Kota Surakarta. Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 5(2), 59–70. https://doi.org/10.20961/jikap.v5i2.51878

Ginanjar, M. H., Rahman, R., & Jundullah, M. (2023). Manajemen sarana dan prasarana pendidikan dalam meningkatkan kualitas proses pembelajaran di SMA Al-Minhaj Bogor. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 103–118. http://dx.doi.org/10.30868/im.v6i01.3693

Haliza, N., Hajari, V., Khairi, U. A., Jayadi, M. D., & Nurbaiti, M. (2022). Pemanfaatan media Microsoft PowerPoint yang menjadi penunjang dalam bidang pendidikan dan perusahaan. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen (JIKEM), 2(2), 2803–2811. https://ummaspul.e-journal.id/JKM/article/view/3972

Lisa, R. Y., & Antosa, Z. (2020). Analisis kesulitan guru dalam menerapkan pembelajaran dengan pendekatan saintifik di SD Negeri 30 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 72–80. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i1.7850

Mia, A. (2022). Keterampilan dasar mengajar yang harus dikuasai oleh guru untuk meningkatkan kreativitas & efektivitas dalam proses pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komputer, 1(1), 1–4. https://journal.grahamitra.id/index.php/petik/article/view/13

Mudiyah, & Watini, S. (2021). Peningkatan kemampuan berbicara anak melalui media boneka jari pada anak usia 4–5 tahun di TK Adifa Karang Mulya Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4258–4265. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1545

Munani, M., Stiani, D., Alfiah, N., Rosilah, R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam mengembangkan kemampuan berbicara pada anak usia dini. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3092–3098. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i5.1955

Purwanti, L., Widyaningrum, R., & Melinda, S. A. (2020). Analisis penggunaan media PowerPoint dalam pembelajaran jarak jauh pada materi Animalia kelas VIII. Journal of Biology Education, 3(2), 157. https://doi.org/10.21043/jobe.v3i2.8446

Rofiq, A., & Nuzula, K. A. (2021). Proses morfologis reduplikasi dalam buku Generasi Optimis karya Ahmad Rifa’i Rif’an. Jurnal PENEROKA, 1(1), 42. https://doi.org/10.30739/peneroka.v1i01.737

Rudini, M., & Melinda. (2020). Motivasi orang tua terhadap pendidikan siswa SDN Sandana (Studi pada keluarga nelayan Dusun Nelayan). TOLIS ILMIAH: Jurnal Penelitian, 2(2), 122–131. https://ojs.umada.ac.id/index.php/Tolis_Ilmiah/article/view/124

Sawaluddin, S., & Muhammad, S. (2020). Langkah-langkah dan teknik evaluasi hasil belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal PTK dan Pendidikan, 6(1), 13–24. https://doi.org/10.18592/ptk.v6i1.3793

Suarniti, L. (2023). Supervisi akademik untuk meningkatkan keterampilan mengajar guru SD. Journal of Education Action Research, 7(2), 280–287. https://doi.org/10.23887/jear.v7i2.59474

Syahdan Lubis, M. (2021). Belajar dan mengajar sebagai suatu proses pendidikan yang berkemajuan. Jurnal Literasiologi, 5(2), 95–105. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v5i2.222

Syifa, P. S. B. N., Arifin, Z., Siburian, O. K., Fitrian, M. W., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam mengembangkan kemampuan manajerial briefing. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(6), 3718–3723. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2084

Yuliansah, Y. (2019). Efektivitas media pembelajaran PowerPoint berbasis animasi dalam meningkatkan motivasi dan prestasi belajar. Efisiensi: Kajian Ilmu Administrasi, 15(2), 24–32. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v15i2.24491

Zulfikah, N. (2022). Efektivitas pembelajaran pasca pandemi COVID-19 di MTs Negeri 1 Makassar. Journal Educandum, 8(1), 121–128. https://blamakassar.e-journal.id/educandum/article/view/703

Downloads

Published

2025-06-26

How to Cite

Adinda Naia Ramadhanti, Gealsy Ghefira Tsalsabila, Jihan Aulia Nurjanah, Nabila Hertina Putri, Nur Aryaningsih, & Sri Watini. (2025). Implementasi Model SIUUL dalam Mengembangkan Kemampuan Mengajar dengan PowerPoint. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(2), 350–358. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21956

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.