Penggunaan Mind Mapping dengan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Keterampilan Mengajar Guru di SMP Maju Jaya, Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22180Kata Kunci:
Teacher Teaching Skills, Mind mapping, CanvaAbstrak
Teachers have a big role in providing knowledge and instilling positive values in students so teachers must have the skills to organize inspiring, challenging, fun and innovative learning for students. However, there are still many teachers who do not have good teaching skills. This study aims to determine how the use of mind mapping with the Canva application can improve teacher teaching skills at Maju Jaya Surabaya Junior High School. The research method used was school action research consisting of two cycles. This study examined the teaching skills of two teachers, namely Civics teachers and Mathematics teachers at Maju Jaya Surabaya Junior High School. Data collection techniques used observation, questionnaires and interviews. The success indicator of this study is the percentage of teachers' teaching skills reaching 75%. The results of this study show that in the first cycle, the percentage of teaching skills of Civics teachers increased to 62.5% while the percentage of teaching skills of Mathematics teachers increased to 71.8%. After making improvements in the second cycle, the percentage of Civics teachers' teaching skills increased again to 78.12% while the percentage of Mathematics teachers' teaching skills increased to 93.75%. This result also shows that the application of mind mapping with Canva application can improve teacher skills and also the use of this method has a more significant effect on Mathematics teachers.
Referensi
Ardana, M., Dayu, D., & Hastuti, D. (2022). Pengaruh penggunaan media pembelajaran Canva terhadap keaktifan belajar siswa pada pembelajaran tematik kelas V sekolah dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar Unipma, 3, 407–419. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/2993/2360
Artianningsih, W., Witurachmi, S., & Sumaryati, S. (2013). Penerapan mind mapping dengan media Prezi untuk meningkatkan prestasi dan partisipasi belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Universitas Sebelas Maret, 2(1), 39–48. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/2625/1846
Astari, T. I., Dewi, T. R., & Yuliantoro, A. T. (2022). Keterampilan guru dalam pengelolaan kelas. FingeR: Journal of Elementary School, 1(2), 73–87. https://jsr.unuha.ac.id/index.php/FingeR/article/view/129
Dewi, G. K. (2020). Penggunaan metode mind mapping untuk meningkatkan kreativitas belajar siswa pada materi peta (IPS) kelas IV SDN Pegirian 1 Surabaya. Jurnal Primary: Kajian Ilmu Pendidikan Dasar dan Humaniora, 1(1), 12–20. https://ejournal.stkippgri-sidoarjo.ac.id/index.php/psd/article/view/50/143
Fadhilaturrahmi. (2017). Penerapan metode mind mapping untuk meningkatkan hasil belajar mahasiswa semester IIA PGSD mata kuliah pendidikan matematika SD kelas rendah. Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 112–121. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i1.13
Jama, M. (2020). Meningkatkan kompetensi guru melalui penerapan model pembelajaran mind mapping dalam pembelajaran berbasis metode peer teaching pada guru sekolah dasar. Didaktika, 9(3), 345–346. https://doi.org/10.58230/27454312.51
Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The action research planner: Doing critical participatory action research. Springer Science+Business Media.
Munawaroh, L., & Kusuma, A. (2021). Penerapan media Canva dalam meningkatkan kreativitas guru dalam menyusun materi ajar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Teknologi Pembelajaran, 8(2), 45–52. https://doi.org/10.21009/inopentech.v8i2.4567
Nurlaily, V. A., & Hartati, S. (2016). Peningkatan kualitas pembelajaran IPA melalui strategi belajar concept mapping dengan media PowerPoint. Jurnal Litbang Provinsi Jawa Tengah, 14(1), 83–90. https://doi.org/10.36762/jurnaljateng.v14i1.368
Putri, C., & Ngesti, R. (2016). Penggunaan media mind map dengan aplikasi Prezi untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 10(1). https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPE/article/view/3433
Rahayu, P. I., Pratitis, N. T., & Matulessy, A. (2021). Efektivitas pelatihan problem solving dengan teknik mind mapping untuk meningkatkan kreativitas guru pendidikan anak usia dini. Jurnal Riset dan Konseptual, 6(2), 329–338. http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v6i2.594
Sari, M. D., & Prasetyo, A. (2020). Pengaruh model mind mapping terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(1), 15–23. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jpdn/article/view/29549
Sitorus, W., & Sojanah, J. (2018). Meningkatkan motivasi belajar siswa melalui keterampilan mengajar guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3, 233–238. http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper
Susanti, A., & Janattaka, N. (2020). Analisis keterampilan guru dalam mengadakan variasi pembelajaran tematik kelas 1 SDN 1 Gondang Kabupaten Tulungagung. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1). https://doi.org/10.29408/didika.v6i1.1516
Windura, A. (dalam Putri, C., & Ngesti, R.). (2016). Penggunaan mind mapping sebagai metode pembelajaran yang menyenangkan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 10(1). https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPE/article/view/3433
Zainuddin, M., & Safitri, L. (2022). Peningkatan kompetensi profesional guru melalui pelatihan desain media mengajar berbasis Canva. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 2(1), 88–94. https://doi.org/10.24176/jpmn.v2i1.7654